Napelem a tetőn, villanyautó a garázsban, ördög a részletekben

2019. 09. 18., 18:31

A klímaváltozás elleni védekezés ma már minden iparágban érezteti a hatását – így nem meglepő módon az építőiparban is. Az újabb építési előírások sokszor adnak vitára okot és nem egy esetben állítják komoly kihívás elé a hazai ingatlanpiac szereplőit.

Soha nem tapasztalt intenzitású tűz pusztítja az Amazon őserdeit … félelmetes hurrikán csap le a Bahamákra … naponta jönnek híradások a globális klímaváltozás okozta újabb katasztrófáról. A természetes környezet védelme elsőszámú prioritássá válik a világban. Ebből az építőipar is kiveszi a maga részét, ma már EU-s direktívákon alapuló előírások szabják meg, hogy hogyan is kell kinéznie a jövő épületeinek. Ezeket az előírásokat azonban nem mindig egyszerű betartani.

Napelem a tetőn…

Valamennyi épületet érint az előírás, mely szerint 2020. december 31-ét követően csak az ún. „nulla energiaigényű” épület kaphat használatbavételi engedélyt. „Egy közel nulla energiaigényű épületnek számos műszaki követelménynek kell megfelelnie, ideértve a határoló és nyílászáró szerkezetek hőelbocsátási tényezőjére, valamint a felhasznált minimális megújuló energia részarányára vonatkozó követelményeket is. Ez utóbbi követelmény azt is jelenti, hogy az épület energiaigényének meghatározott részét olyan megújuló energiaforrásból kell biztosítani, amely vagy az épületben keletkezik, vagy az ingatlanról származik (mint például a napkollektorok vagy a hőszivattyú által összegyűjtött energia) vagy az az ingatlan közelében előállított (mint például a távfűtés vagy a távhűtés)” – ismerteti dr. Gyimesi Péter, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda senior ügyvéde.

 …villanyautó a garázsban…

A kereskedelmi ingatlanok fejlesztőjére, illetve üzemeltetőjére a fentieken túl még az elektromos meghajtású autók elterjedéséhez szükséges töltőhálózat kiépítésével kapcsolatos jogszabályok is kötelezettséget rónak. Egy több éve hatályban lévő rendelkezés előírja, hogy a napi fogyasztási cikkeket értékesítő, 300 m²-nél nagyobb bruttó alapterületű üzletek tekintetében előírt parkolóhelyek közül hányat kell elektromos gépjármű töltőállomással ellátni. Hasonló kötelezettséget ró a jogszabály az ellenérték fejében parkolóhelyet értékesítő építmények üzemeltetőjére is.

…ördög a részletekben…

A fenti szabályok azonban sokszor értelmezési nehézségekre adnak okot, valamint komoly kockázatot rónak az ingatlanpiaci szereplőkre. „Vegyük példaként egy olyan ingatlantulajdonost, aki érvényes építési engedéllyel rendelkezik egy olyan épület megépítésére, amely a közel nulla energiaigényű épületekre vonatkozó jogszabályokat nem elégíti ki. Az épület a tervek szerint 2020. év végéig elkészül. Mi történik azonban, ha az építkezés időben csúszik, és az csak 2021-ben fejeződik be? Hiába rendelkezik ilyenkor a tulajdonos építési engedéllyel, használatba-vételi engedélyt csak akkor kaphat, ha az épület megfelel az új szabályoknak. Ez pedig jelentős többletráfordítást és kárt fog eredményezni, aminek eredményeként az építtető és a vállalkozó egymásra fog mutogatni, hogy kinek is kell ezeket a többletköltségeket állnia” – magyarázza a Jalsovszky szakértője.

Kérdés merülhet fel a tekintetben is, hogy milyen energiaforrás elégíti ki a 2021-től érvényes előírásokat. Az ingatlan közelében előállított energiaforrásra vonatkozó követelményeknek például csak olyan távfűtés vagy távhűtés felel meg, ami az energiatovábbítására felhasznált elektromos áramon kívül kizárólag a jogszabályban meghatározott energiahordozókat hasznosítja és kizárólag abban az esetben, ha azokon kívül más energiahordozó felhasználására a távhűtési vagy távfűtési rendszerben nincsen lehetőség. Kérdéses azonban, hogy ezeknek a követelmények a teljesülése a gyakorlatban hogyan biztosítható, illetve ellenőrizhető.

Számos fejtörésre ad okot az az előírás is, mely szerint az „ellenérték fejében parkolóhely értékesítésére szolgáló” építményekben elektromos parkolóhelyeket kell kialakítani. Pontosan melyek ezek az építmények? Nyilvánvalóan egy parkolóház ebbe a kategóriába tartozik, de vajon ide sorolandó-e egy irodaház saját parkolója is? Függ-e a válasz attól, hogy a parkolási díj be van-e építve a bérleti díjba, vagy az külön fizetendő? Hasonló jogszabályértelmezési problémát vetnek fel a bevásárlóközpontokban kialakított parkolóházak is. Változó ugyanis a gyakorlat, hogy a parkolásért kell-e fizetni vagy sem… Befolyásolja-e ez az elektromos töltőhelyek létrehozásának kötelezettségét?

Milyen áron?

A klímavédelem a XXI. század egyik legnagyobb kihívása. „Fontos azonban, hogy a célok elérését átlátható és egyértelmű, a piaci helyzetet is megfelelően figyelembe vevő jogszabályok biztosítsák. Ellenkező esetben ugyanis az ingatlanpiaci szereplőket terhelő jogi bizonytalanságok és kockázatok mellett a klímavédelmi célok is nehezebben érthetők el” – zárja dr. Gyimesi Péter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS