Az elektromos autók népszerűsítésére vállalkozásösztönző programot dolgozott ki a szlovák kormány. A céges autók utáni kedvezményeket Janok Júlia számviteli szakértő foglalta össze blogbejegyzésében.
A szlovák utakon nem könnyű megkülönböztetni az elektromos autókat. A rendszámuk semmiben sem különbözik a többi autó rendszámától. 2019. szeptemberéig csak 1100 elektromos autót jegyeztek be Szlovákiában. Ezért a kormány vásárlásösztönző programot dolgozott ki. A szlovák céges autó is lehet elektromos vagy alternatív meghajtású. Ilyen esetben többszörös kedvezményt is élvezhet – kezdi blogbejegyzését Janok Júlia, a szlovákiai vállalkozások szakértője.
A szlovák jövedelemadó törvény eddig 6 értékcsökkenési csoportot ismert. A 2019 őszén elfogadott törvénymódosítás által bevezették a „0”-ik értékcsökkenési csoportot. Ebbe a csoportba kizárólag az elektromos meghajtású (BEV) és a plug-in hibrid (PHEV) személygépkocsik tartoznak.
Az elektromos és plug-in hibrid személygépkocsiknál az értékleírásokat 24 hónap alatt lehet érvényesíteni adóköltségként. Erről a jövedelemadótörvény 27.§ (1) bekezdése rendelkezik.
Ez a kedvezményes értékleírás már a 2019-es társaságiadó bevallásban érvényesíthető. Olyan céges autókra is vonatkozik, amelyek 2018-ban vagy még korábban voltak beszerezve céges vagyonként. A korábbi években érvényesített értékleírásokat utólag már nem lehet módosítani. De 2019-ben át lehet sorolni a korábban beszerzett elektromos céges autókat a „0” értékelírási csoportba. Ez által csökkenthető a befizetendő társasági adó.
Az „alternatív meghajtású” személygépkocsik már régebbtől kedvezményt élveznek a gépjárműadó törvényben. Ez a kedvezmény a hibrid meghajtású vállalkozáshoz használt autókra is vonatkozik, nem csupán a plug-in hibrid (PHEV) kocsikra.
A kizárólag elektromos meghajtású autók gépjárműadója 0 EUR. Gépjárműadó bevallást mindenképp be kell nyújtani ezekre a kocsikra is.
Az éves szintű gépjárműadót a motor térfogata alapján kell meghatározni. 50 százalék adókedvezmény illeti az alternatív meghajtású céges autókat.
Mivel az esetek többségében új gépjárművekről van szó, további 25 százalék kedvezményt vehet igénybe az autó tulajdonosa a gépjárműadó számításánál.
Ugyanis a szlovák gépjárműadó törvény környezetbarát. Az új autóknál az első 3 évben a táblázatból átvett adó összegére 25 százalék kedvezmény vonatkozik. Az autó használatának 4–6 évében már csak 20 százalék a kedvezmény. Háromévenként csökken a kedvezmény mértéke. Majd a 156 hónapnál régebbi autóknál a kiszámított adót 25 százalékkal kell emelni.
Állami támogatás az elektromos autók vásárlásához
A Szlovák Gazdasági Minisztérium 2019-ben programot indított az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére. Legfeljebb bruttó 50.000 EUR vételárig az elektromos autókra 8.000 EUR támogatást, a plug-in hibrid autókra 5.000 EUR támogatást igényelhet a vásárló.
A program 2019 decemberében le is zajlott. A támogatásra szánt összeg 6 millió EUR volt. A résztvevők elektronikus úton benyújtották igényüket és ez által 4 perc alatt kimerítették a rendelkezésre álló keretet. Az igénylőknek először meg kell venniük az autót, ki kell fizetniük a teljes vételárat. Majd csak ez után kaphatják meg az igényelt támogatást. Ennek további feltétele, hogy két éven át az autón láthatóan fel kell tüntetni egy matricát, amelyen a következő szöveg áll: „Környezetkímélően közlekedek a Szlovák Köztársaság Gazdasági Minisztériumának támogatásával”.
Sajnos nem tudni, hogy lesz-e még a továbbiakban hasonló támogatás a minisztérium részéről.
Az elektromos személygépkocsik ára eléggé magas. Esetükben érvényes a luxusautókra vonatkozó értékleírások korlátozása. Ez annyit jelent, hogy amennyiben az autó beszerzési ára meghaladja a 48.000 EUR-t, adóköltségként érvényesíthető értékelírások csupán a 48.000 EUR-ból számíthatók. A lízingelt gépjárműveknél a korlátozás 60.000 EUR beszerzési árra vonatkozik.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.