Nemcsak divatcikk, védőeszköz is a napszemüveg

Nemcsak divatcikk, védőeszköz is a napszemüveg
2021. 07. 03., 16:00

Egyre kevesebb helyen kell a szájat és az orrot, ám a felhőtlen napsütésben kényelmesebb lehet a szemet eltakarni. Sokan csupán divatos kiegészítőként hordanak napszemüveget, az egyéni védőeszköznek minősülő termékeknek mégis szigorú előírásoknak kell megfelelniük – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium szombati közleményében.

Az ITM nyári fogyasztóvédelmi ellenőrzéssorozata visszatérő elemeként idén is húszféle napszemüveget ellenőrzött. Az UV-szűrés szempontjából mindegyik eleget tett a követelményeknek, ezúttal sérülésveszélyeset sem találtak a szakemberek. Az egyik napszemüveget tényleges adottságainál gyengébbként sorolta be a gyártója, mégis éppen azt kellett a vásárlóktól visszahívni.

A napszemüvegek lencséi ma már szinte kivétel nélkül színezett polikarbonátból készülnek. Ez az anyag az ultraibolya sugárzás elnyelésével, visszaverésével védi a szemet, sötét színe pedig csökkenti a napsugárzás zavaró hatását. Az ITM akkreditált Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriuma június végéig összesen húsz felnőtt és gyermek napszemüveget fényáteresztését, szerkezeti kialakítását és lencséit ellenőrizte. Mindegyik UV-szűrése megfelelt a címkén vállalt 100 százalékos értéknek, hiszen legalább 99,5 százalékban valóban megszűrik a káros napsugárzást.

A labor a napszemüvegek lencséinek minőségét, az esetleg előforduló gyártási hibákat is vizsgálta. Az egyik gyermekeknek szánt terméknél több buborékot, megmunkálási hibát észleltek, amelyek zavaró jelenléte hosszú távon látáskárosodáshoz vezethet. A napszemüvegeken nem lehetnek éles szélek, érdes felületek, kiálló pontok sem. A viselés során túlzott irritációt vagy sérülést okozó eltérésekre a korábbi évekkel szemben idén nem akadt példa - ismertették a közleményben.

A gyártók öt kategóriába sorolják be a napszemüvegeket aszerint, hogy azokat milyen erősségű napsugárzás elleni védelemre ajánlják. E jelöléseket a terméken vagy címkéjén kell feltüntetni. A felnőtteknek kínált termékek egyikét a laboratóriumban mérthez képest eggyel alacsonyabb kategóriába sorolták. Hiába véd azonban így az ígértnél jobban a napsugárzás ellen a lencse, ha már annyira sötétített, hogy gépjárművezetéshez nem használható biztonságosan. Egy gyermek napszemüveggel ugyanez esett meg, viselése mégsem jelent veszélyt a kicsikre, hiszen nem ülhetnek benne volánhoz. A részletes vizsgálati eredmények a Fogyasztóvédelmi Portálon érhetők el – ismerteti az ITM.

A közlemény idézte Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárt, aki elmondta: „Az ismételt ellenőrzéseknek köszönhetően az olcsóbb termékek is tartósan kifogástalanul teljesítenek UV-szűrésben. A gyártási hibás lencséjű napszemüveget leveszik a polcokról, a vezetéshez nem alkalmasat a vásárlóktól is visszahívják. A csak a pontatlan jelölések miatt elmarasztalható árucikkeket helyes címkével ellátva, a valós információk feltüntetése után tovább árusíthatják a kereskedők.”

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium nyáron is rendszeres ellenőrzésekkel védi a magyar családokat. A vakációs vizsgálatsorozat folytatásaként a közeljövőben az elektromos rollerek, majd a kaland- és aquaparkokban, gyermektáborokban működő szórakoztató eszközök vizsgálatának eredményeiről ad hírt a tárca. (MTI)

(Fotó: Pixabay/Pexels)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS