FIVOSZ-kerekasztal: hasít vagy hasítgat a magyar agrárium?

2018. 11. 15., 11:00

A magyar mezőgazdaságban is nagy gond a generációváltás, nehéz vonzóvá tenni a pályát a fiatalok számára – hangzott el a Fiatal Vállalkozók Hete rendezvényén a budapesti Bálnában.

Hogyan hasíts az agrárüzletben? Egyáltalán: hogyan hasít ma Magyarországon a mezőgazdaság? A FIVOSZ Fiatal Vállalkozó Hetén a budapesti konferencia szerdai napján kicsit pesszimistának tűnt az első válasz. „Inkább csak hasítgat” – mondta Szécsi Zoltán háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, aki persze nem ex sportolóként, hanem az agáriumba beletanult vállalkozóként beszélt.

A megállapítással az Agrármarketing Centrum ügyvezetője is egyetértett. Igaz, Ondré Péter valamivel optimistábban látja a helyzetet – legalábbis, ami a jelent illeti. Az előrejelzések szerint az agrárium azonban világszerte óriási kihívások és gondok előtt áll. 2050-re a maihoz képest 60 százalékkal nagyobb lesz az élelmiszerszükséglet. Vvajon mennyivel nő három évtized alatt az éhezők száma?) Eközben 30 százalékkal csökken a termőföldek területe, és a jelenleginél 40 százalékkal kevesebb ivóvízzel kell számolnunk.

A feladat adott: a termelékenységet szükséges rohamosan növelni, amiben a magyar agrárszektor finoman fogalmazva is elég gyenge. Az új ötletekhez sokkal több fiatalnak kellene dolgoznia a mezőgazdaságban, ám – és ez már nem csak magyar probléma – az agrárium nem túl vonzó. Így a generációváltás nem holnapután, hanem már holnap komoly gondot jelent.

Szécsi Zoltán úgy látja, hogy valóban nem arról álmodnak a mai fiatalok, hogy hajnal 4-től este 10-ig dolgozzanak (naná, hogy a hét minden napján), de a tanulás, a digitális világ mégis tartogathat számukra érdekes jövőképet.

Ha valaki nem konyít legalább kicsit a mezőgazdasághoz, az nehezen hiszi el, hogy az agráriumban a technikai fejlődés az űrkutatás innovációjával vetekszik. Elég csak az önjáró traktorokra, kombájnokra, az irodából vezérelt különböző munkafolyamatokra, például az öntözésre gondolni. A mezőgazdaságban szinte naponta jelennek meg az újabb és újabb „kütyük”, ezekhez érteni kell, a tudomány eredményeit alkalmazni kell.

Vida Sándor (a sertéstenyésztéssel és takarmánykészítéssel foglalkozó Kurucz Farm Kft.) képviseletében arról beszélt, hogy a nyugdíjhoz közeledő vagy a korhatárt már átlépett elődök az újdonságokba már nem akarnak beletanulni, az utódok viszont érdeklődnek. De csak azok lesznek sikeresek, akik tisztában vannak vele: hiába vannak megváltozott és jobb körülmények, változatlanul rengeteget kell dolgozni. Aki nem szereti, amit csinál, az hamar kiszáll a bizniszből.

Erre azt válaszolta Sáhó Ákos, a FIVOSZ Agrár Bizottság elnöke, hogy a fiatalok gyakran nehezen élik meg a felelősséget. Látják, hogy nagyapjuk, apjuk mit épített fel, s elbizonytalanodnak a feladatok átvételét latolgatva. Szerinte az agráriumban is jó eséllyel szerepelhetnek a családi vállalkozások, legalábbis a bizottságuk tagjai erről számolnak be. A bizottság a Magyar Tudományos Akadémiával és több egyetemmel együtt olyan programokat, információkat kínál, amelyeket a gyakorlatban lehet hasznosítani. Sáhó Ákos a gondok között említette, hogy a magyar földbirtok nagyon elaprózott, ami a hatékony termelés rovására megy. A múlt rossz példái miatt pedig a szövetkezetektől sokan tartanak.

Szécsi Zoltán szerint, ha az utód nagyon nem akar beszállni a családi vállalkozásba, jobb nem erőltetni, inkább időben más megoldást kell találni. Hiszen néhány rossz döntéssel a család teljes vagyonának búcsút lehet inteni. Az apró birtokokat ő is rossznak tartja, de a földhöz ragaszkodás miatt a „Bözsi nénik” nem adják el 1-1,5 hektárukat.

Azért nem volt ennyire borús a beszélgetés, Vida Sándor például beszámolt arról, hogy két éve nagyon komoly brandépítésbe kezdtek, mert e nélkül már nem lehet a piacon maradni. Elkészült a honlapjuk, imidzsvideót népszerűsítik magukat és termékeiket, hasítanak a marketinggel – s közben persze dolgoznak. Sokszor hajnal 4-től este 10-ig.

A fotón (jobbról balra): Ondré Péter, Sáhó Ákos, Vida Sándor, Szécsi Zoltán és Kerekes Péter (moderátor)

További cikkeink a Fiatal Vállalkozók hetéről

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS