Duska Sándor: nehéz hónapok vagy akár évek jönnek

2022. 11. 24., 16:35

További intézkedésekre is szükség lesz a turisztikai és vendéglátó szektor kilátástalannak tűnő helyzetének enyhítésére – mondja Duska Sándor, a VOSZ Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője.

Zuhan a vendégéjszakák száma

Még október elején is optimista hangot ütött meg a Magyar Turisztikai Szövetség, amely a GKI-val rendszeresen végez közösen konjunktúraelemzést. Jelentésükben azt írják, „az ágazat szereplői helyzetüket kissé rossznak érzékelik, augusztushoz képest azonban javulónak. A növekedés minden alszektorban megfigyelhető.” A KSH november 7-én publikált jelentésében azonban már erős törés látszik a szeptemberi adatokban, különösen a belföldivendég-éjszakák számában. (Az októberi adatokat a statisztikai hivatal december 6-án hozza nyilvánosságra.)

A tendenciákat a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) legfrissebb adatai is megerősítik. Az ügynökség a november 8-i NTAK adatok alapján már azt is megállapította, hogy szeptemberhez képest októberben további 35 százalékos csökkenés tapasztalható. A szálláshelyeken a 2021. októberinél 11 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek a vendégek, akik között a belföldi turisták „kétharmados többséget” képviseltek.

„Bár a belföldi turizmus a szeptemberi iskolakezdés idejére hagyományosan visszaesik, az idei tapasztalatok és vállalkozói visszajelzések azt mutatják, hogy most egy sokkal mélyebb és hosszabb ideig tartó válsággal kell megküzdenie a szektornak – értékeli a helyzetet Duska Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője. A hazai turisztikai és vendéglátó-ipari vállalkozások alig ocsúdtak fel a pandémia után, most az energiaárak kíméletlen, akár ötszörös-hatszoros értékű növekedése okoz a következő időszakban megoldhatatlan problémát. Egyelőre teljes a bizonytalanság. „Most úgy látom, főként a kisebb vállalkozások lesznek kénytelenek bezárni, legalábbis a fűtési szezonra” – mondja Duska Sándor, hozzátéve, hogy a szektorban a munkaerőhiány ugyanakkor enyhülni látszik.

Főként adminisztrációcsökkentéssel segít az állam

A kormány turisztikai „akciótervének” részeként a 2022. október 1. és 2023. március 31. közötti időszakra nem kell megállapítani, bevallani és megfizetni a turizmusfejlesztési hozzájárulást (TFH). Ennek köszönhetően az éves forgalom bruttó 4 százaléka, több milliárd forint marad a szolgáltatóknál. Duska Sándor szerint ez a döntés valóban segíti a szektor vállalkozásait, de elsősorban a legnagyobbakat. Álláspontja szerint a féléves időszakot érdemes lenne meghosszabbítani, mert a várható tavaszi újrainduláskor további költségek merülnek fel a szokásos karbantartás és más fejlesztések miatt. „Márpedig ha a szektor tartósan csökkenő pályára kerül, az már rövid távon is érzékelhető lesz a szolgáltatás minőségében, és ez újabb problémát jelent a vállalkozások és a vásárlók számára is.”

Az intézkedéscsomag része továbbá, hogy a Munka törvénykönyvében alapesetben biztosított 4 hónap helyett legfeljebb 24 havi munkaidőkeretet rendelhet el a munkáltató, az indoklás szerint a hatékony és rugalmas munkaidő-szervezés biztosítása érdekében. A VOSZ szekcióvezetője szerint ez a döntés is elsősorban a nagyobb szolgáltatókat fogja segíteni.

Kormányzati döntés született a SZÉP-kártya alszámláinak (vendéglátás, szabadidő, szálláshely) megszüntetéséről, valamint azok  összevonásáról is, és a kormány már be is nyújtotta az ezzel kapcsolatos törvényelfogadási javaslatot. – Bár a pandémia idején is volt már könnyítés, az alszámlák összevonása inkább keresletélénkítésnek felel meg, és várhatóan a szállodaipar számára fog forgalmat generálni – magyarázza Duska Sándor.

Az intézkedéscsomag további pontjai úgyszintén a szektor kötelező adminisztrációjának könnyítésével kapcsolatosak. A 14 év alattiak okmányainak adatait 2023 végéig nem kell felvezetni a központi rendszerbe, a szálláshely-minősítés regisztrációjának határidejét pedig 2024. január elsejéig meghosszabbtották. Elsősorban adminisztrációs kedvezmény az is, hogy a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók NTAK-adatszolgáltatásának kezdő napja 2023. július 1-jére módosul. A jogalkotó szerint „a féléves halasztás hosszabb felkészülési időt biztosít a szolgáltatóknak az adatszolgáltatási gyakorlat feltételeinek minél hatékonyabb kialakítására, a digitális átállásra, a szoftverek használatának elsajátítására”. Ennek az intézkedésnek a jelentőségét csökkenti, hogy a kötelező adatszolgáltatásra sok vállalkozás már felkészült, előre elkezdték tesztelni a rendszert – mondja Duska Sándor.

A szakember hangsúlyozta: bár az intézkedéscsomag előkészítésébe a kormány öt érdekképviseleti szervezetet is bevont, a jövőben a szektort érintő döntés-előkészítési folyamatokban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége mint a legnagyobb, önkéntes tagsággal rendelkező vállalkozói és munkaadói érdekképviselet is részt kíván venni. A VOSZ szekcióvezetője szerint ugyanis további intézkedésekre, könnyítésekre és támogatásokra lesz szükség, és nem csupán az adminisztráció területén. Szükség lesz további pénzügyi források bevonására, valamint elengedhetetlen a vásárlóerő növelése is. (ZBT)

VOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 10., 10:10
A munkaviszony többféleképpen szűnhet meg. Lehet munkáltatói vagy munkavállalói felmondás, de a felek közös megegyezéssel is dönthetnek a munkakapcsolat végéről. Olyan is lehetséges, hogy felmondás közös megegyezéssel? Vagy itt már valami nem stimmel? – teszi fel (és válaszolja meg) a kérdést dr. Kocsis Ildikó ügyvéd, vitarendezési szakjogász.
2024-10-10 21:50:00
A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) – az EU helyreállítási alapjának, a NextGenerationEU-nak a központi eleme – továbbra is eredményesen működik. A végrehajtása gyorsul, és folyamatos reformokat és beruházásokat ösztönöz a tagállamokban – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS