BGE: hogyan vészelték át a pandémiát a turisztikai cégek?

2023. 07. 11., 10:23

A vállalatvezetés erejét és kiemelkedő szerepét tartják a leginkább meghatározó tényezőnek a magyarországi turisztikai és vendéglátó vállalkozások a Covid-19 világjárvány okozta válság leküzdésében – derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Vendéglátás Tanszékének legfrissebb felméréséből, amely a vállalkozások ellenállási képességét vizsgálta.

A BGE KVIK Vendéglátás Tanszékének kutatói legfrissebb felmérésükben a hazai turisztikai és vendéglátó vállalkozások rezilienciáját, azaz rugalmas ellenállási képességét vizsgálták. Arra keresték a választ, hogyan sikerült túlélniük a Covid-19 okozta világjárványt.

A 107 megkérdezett hazai vállalkozás válaszaiból többek között kiderül, hogy az erős és jó cégvezetés játszotta a legnagyobb szerepet a járvány okozta krízis leküzdésében. Az utazási szolgáltatók körében a vezetés erejének szerepe kirívóan magas, 6,37-es átlag született az 1-től 7-ig terjedő skálán. A válaszadók a szervezet készségeit – alkalmazkodóképesség, tudás, kapacitás – is meghatározónak ítélték azon tényezők közül, amelyek hozzásegítették a vállalkozást a nehézségek leküzdéséhez.

Mindezeket ráadásul felértékeli, hogy a megkérdezettek szervezeteire csak marginálisan jellemző, hogy megfelelő vészhelyzeti protokollokkal rendelkeznének a válsághelyzetek megoldásához. A válságkezelés sikerfaktorai között csak a középmezőnyben jelennek meg a vállalkozások alkalmazottai.

„Figyelemreméltó eredmény, hogy amíg a menedzsment szerepét kiemelkedőnek tartják a válságkezelés szempontjából, addig az iparági kapcsolatok nem igazán járultak hozzá a járvány leküzdéséhez, ugyanis valamennyi megkérdezett a legalacsonyabb pontszámot adta (mintaátlag = 3,04) erre a tényezőre. Ez az üzleti bizalom kedvezőtlen alakulását is előre vetítheti, ami a jövő szempontjából nem túl bíztató, hiszen a fejlődésnek kiemelten fontos velejárója az erős üzleti bizalom megléte” magyarázza Debreceni János.

(A BGE KVIK Vendéglátás Tanszékének tanársegédjével küszült podcastet IDE KATTINTVA hallgathatja meg.)

Nem csupán az iparági kapcsolatok működnek nehézkesen. A felmérésből az is kiderül, hogy a turisztikai vállalkozásokból szinte teljes mértékben hiányzik a piaci terjeszkedési, bővülési szándék. Különösen igaz ez a vendéglátásban aktív vállalkozásokra: a megkérdezettek háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy nem tervez bővülést az elkövetkező két évben.

Ennek aránya hasonlóan magas az utazási vállalkozásoknál (87 százalék), így a szálláshely-szolgáltatók a maguk 56 százalékával már erősen fölfelé lógnak ki ebből a mezőnyből. Elgondolkodtató eredmény ez annak fényében, hogy a rendelkezésükre álló erőforrásokat szűkösnek érzik ugyan, de saját pénzügyi állapotukkal viszont elégedettek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 30., 18:05
A tervek szerint július 1-jén életbe lépő törvényjavaslat már most változásokat indított el a hazai ingatlanpiacon. A szabályozás különösen az agglomerációs településeken, valamint a kiemelt nyaralóövezetekben, a Balaton és a Velencei-tó környékén okozott árakban és keresletben is fordulatot. A Duna House ezért a helyi viszonyokat jól ismerő ingatlanszakértőket is megkérdezte.
2025-05-29 18:40:00
Több beszámoló, kevesebb működő cég – ez az ellentmondásos tendencia jellemezte az elmúlt évek májusi zárását. A kata-változás utórezgései még érződtek 2024-ben, de jövőre már inkább a cégszámfogyás nyomai lesznek hangsúlyosak. Az OPTEN összefoglalója.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.
2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS