Ha a vállalkozásunkat vállalatirányítási (ERP) rendszer segíti, azt gondolhatnánk, hogy az automatikusan működik, és nincs szükség semmiféle rendszeres ellenőrző tevékenységre. Pedig ez (még) nincs így! – hívja fel a figyelmet Balázs Csaba, az SAP Hungary Kft. ERP szakértője.
Vegyük sorra, milyen ellenőrzések, milyen tevékenységek javasoltak az év végi záráshoz, az új üzleti év elindításához! A felsorolás egy olyan integrált ERP rendszerhez készült, amelyet könyvelésre is használnak, és az adóhivatali valamint az állami bevallásokat szintén ebből a rendszerből hajtják végre.
Éves zárás előkészítése és adatellenőrzés
A főbb fajták:
Az éves zárás előkészítéséhez tartozó fontosabb feladatok:
Leltározás
Az év végi leltározást akkor célszerű végrehajtani, amikor az előző évre már nem érkezik több tranzakció a rendszerbe. A korszerű ERP rendszerek képesek a digitálisan nyilvántartott készletek adatait elektronikusan átadni adatgyűjtő rendszereknek, ahol az automatikusan összevethető a nyilvántartott készlettel és az eredményt a szoftver automatikusan kiértékeli.
Egyeztetések
Az egyeztetések olyan főként könyvelői szintű egyeztetések, amelyek általánosan megszokottak a könyvelők részéről az évzárási folyamatban. Ide tartoznak például az olyan elemek összevetései, mint a készletleltár és a főkönyvi kivonat, a pénzszámlák, a könyvelési kliring számlák egyeztetései, a tárgyi eszközök és immateriális javak állományi egyeztetése főkönyvi kivonattal.
Év végi zárási könyvelések
Az éves zárási időszakban szükséges ezt végrehajtani, amelyek eredményeképpen a cég ERP rendszeréből kinyert főkönyvi kivonat, eredménykimutatás és mérleg képezi a könyvvizsgálat és az állami beszámolók alapját. Ilyenek lehetnek az elhatárolások, deviza átértékelések, értékelési eltérések, egyéb év végi könyvelések. Ekkor kerül sor a zárási könyvelések végrehajtására, melyek a gyakorlat szerint az adott üzleti év könyveiben az árbevételek és költségek összevezetésével alakítják ki a mérleget az adott évi eredménnyel.
Riportolás, dokumentálás
Minden lezárt üzleti évre vonatkozóan kötelező elem a riportolás, a dokumentálás. Annak ellenére, hogy az adott üzleti év listáit, elemzéseit le lehet futtatni, célszerű ezek archiválása, és/vagy nyomtatása is.
Balázs Csaba,
az SAP Hungary Kft. ERP szakértője
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.