A koronavírus-járvány miatt korábban bevezetett korlátozások feloldásával az emberek kiszabadultak, tömegek indultak nyaralni, emiatt néhány kivételtől eltekintve a legtöbb iparágban egy erős megtorpanás tapasztalható. Gál Kristóf, a Klikkmarketing alapítója arról beszélt, az uborkaszezonban sem szabad reflexből berántania a kéziféket a cégeknek, a megoldás sokkal inkább az, hogy másfajta marketing eszközöket kell alkalmazni. A szakértő kiemelte, ugyanazt kell csinálni most, amit eddig is kellett volna.
A tömeges szabadságolások miatt nyaranta a turizmus-vendéglátáson kívül gyakorlatilag a teljes gazdaságra egy uborkaszezon köszönt rá, aminek idén minden korábbinál jobban érezhetik a hatását a vállalkozások. Az emberek a hosszú hónapok bezártságát követően kiéheztek a pihenésre, kikapcsolódásra vágynak, ezzel pedig alapjaiban változik meg az is, hogy hol költik el a pénzüket.
Gál Kristóf, a Klikkmarketing alapítója elmondta, már áprilisban, az újranyitás kezdeti fázisában is azonnal érezhetővé vált egy jelentős visszaesés bizonyos szegmensekben, és erre jött rá a nyár, ami egyébként sem az év legerősebb időszaka.
A marketingkiadások lenullázása a legrosszabb, amit tehetünk
Magyarország egyik első online marketing szakértője közölte, a legtöbb cégnek ilyenkor az a problémája, hogy nem készült fel az uborkaszezonra.
„A házi feladatot nem lehet három hét alatt bepótolni, de lehet és kell is csökkenteni a negatív hatásokat. Kicsit olyan ez, mint a diéta: ha valaki nyáron kezd el fogyókúrázni, akkor azzal a következő nyárra tud strandformát elérni. Ugyanez igaz a cégekre is, ha valaki nullához közeli szintre csökkenti a marketingkiadásait tulajdonképpen pánikszerűen, úgy nemcsak a nyári hónapokat engedi el, hanem az év hátralévő részében is sokkal nehezebb helyzetbe kerül a konkurenciához képest" – magyarázta.
Megjegyezte: az árral minden hajó megemelkedik, az apállyal pedig mindegyik lesüllyed. Kivédeni ezt lehetetlen, tompítani viszont bizony lehetséges.
A listaépítés például ismert fogalom, de nagyon kevesen alkalmazzák, pedig kézzel fogható eredményeket lehet elérni ezzel a módszerrel a legrosszabb helyzetekben is.
„Ha például egy étteremben teltház van hétvégenként, a héten belüli hullámzást speciális ajánlatokkal lehet ellensúlyozni. A visszatérő vendégeknek adhatunk extra kedvezményt, ha esik az eső, lehet forró teával várni a fogyasztókat, de akár kör sms-ben is odacsábíthatjuk az embereket egy-egy jó üzenettel. Nagyon egyszerű marketingmegoldásokkal is képesek lehetünk jelentős forgalmat generálni ilyenkor is” – magyarázta.
Ha valaki defenzívvé változik, magát húzza le
Megemlítette, ha valaki snowboard utakat árul, nem az a jó húzás, ha nyáron leakciózza, mert a profit elveszik és öngólt lő. Számára például ilyenkor nem aratni kell, hanem vetni, olyan tartalmakat szükséges létrehozni, amivel érdeklődést generálunk a főszezonra.
„Ugyanazt kell csinálni a krízisben, amit eddig is kellett volna. A nyár a legtöbb vállalkozás számára egy kényszerítő hatás, muszáj fejlődő pályára állni. A marketinget nem szabad visszavenni reflexből, inkább másfajta marketingre kell költeni. Írhatunk blogbejegyzéseket, megcsináltathatjuk a honlapunkat. Ezek az apró lépések mutatnak előre, mert ha valaki nagyon defenzívvé változik, lehúzza saját magát és sokkal nehezebb dolga lesz majd a szebb napokon is” – fogalmazott.
Gál Kristóf, a 120 ügyféllel rendelkező Klikkmarketing alapítója Magyarország egyik első online marketing szakértője. 16 éve vállalkozó, könyveit mostanáig több mint 10 ezer példányban értékesítették. Olyan vállalkozói stílust próbál elterjeszteni, ami nemcsak az alapítónak jó, hanem a munkatársaknak, a vevőknek és az államnak is. Ez a mindset véleménye szerint létezik, csak kevesen hiszik el.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.