Németh Balázs: Kevesen gondolkodnak több évre előre

Németh Balázs: Kevesen gondolkodnak több évre előre
2021. 12. 30., 10:13

Rengeteg cég maradt adós saját magának új fejlesztésekkel, termékekkel az elmúlt két évben. Még az igazán nagy, 10 milliárd forintot meghaladó forgalmú magyar vállalkozásoknak is mindössze 37 százaléka rukkolt elő újdonsággal – derül ki a K&H innovációs indexéből. A visszafogott fejlesztési kedv magyarázható a pandémiából adódó bizonytalan környezettel. Elsősorban a közepesnek mondható 2-4 milliárdos és 4-10 milliárdos cégek voltak aktívak, 46 és 43 százalékuk fejlesztett új szolgáltatást vagy terméket, míg a legkisebb vállalkozásoknak csak a negyede.

Egyelőre kevés új szolgáltatást, terméket dobtak piacra az utóbbi időszakban a magyar vállalkozások a K&H innovációs index második hullámában készült felmérés szerint, amely a 300 millió forintot meghaladó éves árbevételű magyar cégek elmúlt két évben megvalósított fejlesztéseit vizsgálta.

Az érintett vállalkozások 29 százaléka van túl termék vagy szolgáltatás fejlesztésén, ez első félévben még 31 százalékukra volt igaz, ami lényegében stagnálást jelent, valamint alacsony innovációs kedvre utal.

Kicsik vs. nagyok

A K&H innovációs index szerint a különböző méretű vállalkozások hasonló eredményeket értek el. A 2-4 milliárd forintos árbevételű cégek 43 százaléka, a 4-10 milliárdos társaiknak pedig a 46 százaléka rukkolt ki újdonsággal az elmúlt két év alatt. Szemben a 300 millió és 1 milliárd forintos forgalmú „kicsikkel”, amelyeknek csak a 25 százaléka szélesítette a kínálatát újdonsággal. A legnagyobbak többsége sem fókuszált az innovációra, hiszen a 10 milliárd feletti cégeknek is mindössze 37 százalékára igaz ez.

Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője a kutatás eredményeit értékelve azt mondta: „A visszafogott fejlesztési kedvet részben a koronavírus-járvány nyomán kialakult bizonytalan környezet is okozhatta, amely kétségtelenül szuperóvatossá tette őket. Kevesen gondolkodnak több évre előre, pedig egy-egy innováció csak ezen időtávban nyer értelmet.”

(Németh Balázs is részt vett az Üzletem 12 kérdés - 12 válasz sorozatában. A sorozat 340. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A felmérés szerint az elmúlt két évben bevezetett szolgáltatások és termékek az érintett vállalkozások bevételeinek 20 százalékát adják.”

A fenntarthatóságot nézve is van még hova fejlődni, ugyanis a cégek 32 százaléka hajtott végre olyan fejlesztést, amely a környezetre kedvező hatással van. Ez főként az iparban érdekelt vállalatokra volt jellemző.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-07 18:07:00
A szakmai zsűri döntése alapján ezúttal az Audi, az IKEA, a Masterplast, a Richter, a Spar és a Tesco érdemelte ki az Effekt 2030 díjat, az Aldi és a Vodafone különdíjat nyert, a Körber pedig megszerezte a közönségdíjat. A nyertesek az Effekteam október 7-én megrendezett ESG konferenciájának keretében vehették át a szakmai elismeréseket.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS