Csak nagyon kevesek számára marad meg a kata

2022. 07. 14., 17:53

A 2022. szeptember 1-jétől életbe lépő új kata törvény átírja a hazai kisvállalkozások életét. A K&H és a Vállalkozás Okosan szakértői mutatják, melyek a legfontosabb változások és milyen megoldást választhatnak ezt követően a katások.

2022. szeptember 1-je után jelentősen módosul a kata adóforma. Habár az eddigi 12 millió forint helyett 18 millió forint lesz az éves kata keret, azaz havonta 1,5 millió forint, ezzel együtt

  • kiesik a katából az a vállalkozás, aki nem csak magánszemélyeknek számláz (kivétel a taxisok),
  • betéti társaság, közkereseti társaság, egyéni ügyvéd, ügyvédi iroda és állatorvos semmilyen formában nem lehet katás,
  • nincs lehetőség mellékállásban katásnak lenni. A változást követően akkor választható a kata, ha a heti munkaidő kevesebb, mint 36 óra,
  • aki maradhat katás, annak továbbra is havi 50 ezer forint a kata és 108 ezer forint az ellátási alap (táppénz, nyugdíj számítása esetén),
  • ha valaki 2022. augusztus 31-ig kilép a katából, akkor havi 1,5 millió forint a keret, azaz az idei évi 8 hónapra 12 millió forint a kata bevételi keret.

„Az eddig közel 450 ezer vállalkozás által igénybe vett kata módosítása gyakorlatilag a teljes üzleti szektort érinti. Jelentősen leszűkül azon vállalkozások köre, akik igénybe tudják venni ezt az adózási formát, mivel kiesik a katából az a vállalkozás, aki nem csak magánszemélynek számláz. A változás a kisvállalkozások mellett a startupok – főleg a korai fázisban lévők – fejlődési esélyeire is hatással lesz. Esetükben ugyanis a katások közül kiesnek a cégek, az egyéni vállalkozóként dolgozó tanácsadókat nem – vagy csak jóval nagyobb költségen – fogják tudni igénybe venni, az új adózási formára áttérés pedig olyan adminisztrációs többlet terhet jelenthet, amire nem biztos, hogy lesz belső kapacitás és plusz anyagi erőforrás” – kommentálta a törvénymódosítást Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

A bank ezért hamarosan online rendezvényen segít eligazodni a megváltozott jogszabályok és a kata helyett igénybe vehető egyéb adónemek tekintetében.

„Aki számára a továbbiakban a kata nem választható, az az átalányadó, a tételes költségelszámolás, a társasági adó és a kiva mellett dönthet. Az, hogy kinek melyiket lehet és érdemes választani, nagyban függ a várható bevételtől, az elszámolható költségektől és az igénybe vehető kedvezményektől” – összegezte Szilágyi Anita, a K&H szakértői csapatának tagja, a Vállalkozás Okosan alapítója és vezető tanácsadója, ezért oldalukon adókalkulátor is segíti a vállalkozásokat a döntésben.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-16 11:00:49
A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A só fontos. Ismerjük a királylány meséjét, tudjuk milyen, ha nincs az ételben. Azon túl, hogy legyen kéznél, normális esetben nem tulajdonítunk nagy jelentőséget neki. Sima fehér kristályok, belecsippentünk, szórjuk, főzünk vagy eszünk tovább.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS