A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat

A Ford EV-stratégiát vált és közben nem érti a büntetővámokat
Gábor János  |  2025. 02. 07., 11:10

Ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot az autógyártó részéről Donald Trump importszabályozása kapcsán. Az elektromos átálláson eddig nagyot bukó Ford szerint, ha csak pár országra vetnek ki büntetővámot, más külföldiek kerülnek előnybe.

A Ford vezérigazgatója, Jim Farley nem rejtette véka alá a véleményét Donald Trump elnök vámfenyegetéseivel kapcsolatban – írja a TechCrunch. Ha Trump tényleg megemeli a Mexikóból, Kanadából és Kínából érkező import termékek vámját, akkor miért állna meg itt? – tette fel a kérdését a cégvezető, aki egy szerdai konferenciahívás során fejtette ki: „az elnök szelektív hozzáállása nem logikus”.

„Miért beszélünk erről, miközben a Hyundai-Kia évente 600 ezer járművet hoz be az Egyesült Államokba, anélkül, hogy bármilyen plusz vámot fizetne? És miért importálhat a Toyota félmillió autót vámmentesen? – kérte számon az elnököt Farley. Ha tartós vámrendszert akarunk, annak átfogónak kell lennie az egész iparágra nézve. Nem lehet csak egy-egy országot kiragadni, mert így a külföldi versenytársaink hatalmas előnybe kerülnek.”

A Ford szóvivője, Ian Thibodeau gyorsan tisztázta, hogy Farley nem több vámot követelt, csupán arra világított rá, hogy az egyoldalú intézkedések csak néhány globális autógyártót sújtanak, míg például a koreai, japán és német vállalatok zavartalanul folytathatják az exportot az USA-ba.

Milliárdos veszteségek szenvedett el a Ford az EV-piacon

Farley protekcionistább állásfoglalása nem meglepő annak fényében, hogy a felemásnak tartott import szabályok érzékeny időszakban érkeznek a Ford számára. A vállalat szerdán jelentette be, hogy 2024-ben több mint ötmilliárd dollárt veszített az elektromos járművekkel foglalkozó részlegén. Kiderült konkrétan az is, hogy a vállalat elektromos pickupja, az F-150 Lightning (képünkön) eladásai jelentősen elmaradtak a Tesla Cybertruck számaitól. Talán éppen ez a rettenetes bukta sarkallta arra a Ford vezetését, hogy egy olcsóbb elektromos platform fejlesztésébe fogjanak, de ennek piaci megjelenése még évekre van.

Ráadásul: a cég ugyan túlteljesítette a Wall Street várakozásait 2024-re, de a következő évre gyengébb eredményeket jósolnak. Ennek fényében a Ford egy hibrid stratégiával próbálja áthidalni a nehézségeket: bővíteni tervezi a „hosszabb hatótávú” hibrid hajtásláncok kínálatát, amelyek tulajdonképpen beépített benzines generátorral rendelkező elektromos járművek. Ez lehet a megoldás azok számára, akik még nem állnak készen a teljesen elektromos autózásra.

Farley szerint a Trump által javasolt 25 százalékos vámtarifák több milliárd dolláros profitot törölhetnek el az autóiparban, és súlyos károkat okozhatnak az amerikai munkahelyek számára. Az autóipari vezető szerint ez az intézkedés az autóárak emelkedését is eredményezné, ami a fogyasztók számára kedvezőtlen.

Bár Trump – talán éppen az előbbi érvek miatt – egy hónappal elhalasztotta a vámintézkedések bevezetésének határidejét, ha végül bevezetik őket, az „pusztító hatású” lehet az iparágra nézve – figyelmeztetett Farley. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy bízik az amerikai kormány elkötelezettségében az autóipar megerősítése mellett. A kérdés már csak az, hogy a politikai játszmák közepette a Ford – és vele együtt több más amerikai autóipari szereplő – ki tudja-e húzni magát a pénzügyi és stratégiai gödörből.

Címlapkép: Ford

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 28., 09:25
Az év elején még mérsékelt optimizmussal tekintettünk előre, ám az elmúlt időszak friss makrogazdasági statisztikái és vámintézkedései új fényt vetnek az idei várakozásokra – összegezte a „jövőkép” változását Farkas Gábor a PwC Magyarország cégtársa és Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatója.
2025-04-28 12:05:00
Négyzetméterenként is sokkal magasabb árakkal kell számolniuk azoknak, akik nagyobb, 80–120 négyzetméter alapterületű lakóingatlanokat keresnek. Ebben a méretkategóriában a hirdetési négyzetméterár átlagosan 14 százalékkal magasabb, mint az eggyel kisebb, 50–70 négyzetméteres alapterületű használt lakások körében – derül ki a zenga.hu elemzéséből.
2025-04-25 16:35:00
Üzletenként 3 millió forintos, vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak az 1001 és 2000 fő közötti hazai településeken működő, egész évben nyitva tartó, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban regisztrált, lezárt üzleti évvel rendelkező italüzletei.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.
Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.