Valószínűleg korlátozni kell a légiközlekedést a klímaváltozás miatt – Több tízmillió utas szorulhat ki

Valószínűleg korlátozni kell a légiközlekedést a klímaváltozás miatt – Több tízmillió utas szorulhat ki
Gábor János  |  2025. 04. 22., 13:25

A klímaváltozás miatt emelkedő hőmérséklet arra kényszerítheti az európai repülőtereket, hogy csökkentsék a repülőgépek utasszámát. Nem holnap történik meg, de nyilvánvalónak látszik a kényszerpálya.

A brit Readingi Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogyan befolyásolja a melegebb levegő a repülőgépek felszállási teljesítményét harminc európai repülőtéren. A meleg levegő ritkább, ezért a repülőgépek nehezebben termelnek elegendő felhajtóerőt, ami a repüléshez szükséges.

Az Aerospace című folyóiratban megjelent tanulmány az Airbus A320-as típusra összpontosított, amelyet gyakran használnak rövid- és középtávú európai járatokon. Az előrejelzések szerint az 2060-as évekre néhány rövidebb kifutópályával rendelkező repülőtéren a nyári hónapokban körülbelül tíz fővel kevesebb utast engedhetnek fel a repülőgépekre. Bár ez nem tűnik soknak, az Európai Bizottság adatai szerint az unióban kb. 500 millióan szállnak repülőre a legmelegebb évszakban, ami úgy négymillió repülőgépet jelent.

Ha járatonként csak tíz fővel kell csökkenteni az utasszámot, az is több tízmillió személlyel csökkenő légiforgalmat, következésképp’ óriási drágulást jelez előre.

„A felmelegedés világszerte hatással van az emberekre, illetve a vállalkozásokra, és most azt is megmutatjuk, hogyan drágíthatja meg a nyaralást. A Spanyolországba, Olaszországba vagy Görögországba tartó utak drágábbak lehetnek, mivel a járatok a klímaváltozás miatt kevesebb utast vihetnek” – hívta fel a figyelmet Dr. Jonny Williams, a tanulmány vezető szerzője.

„A forró nyári napokon a kisebb repülőterek gyakrabban kénytelenek csökkenteni a felszállási súlyt. Kutatásunk szerint azok a körülmények, amelyek korábban nyáron csak körülbelül egyszer fordultak elő, az 2060-as évekre hetente három-négy napon is jelentkezhetnek.”

A tudós hozzátette: a légiközlekedést sokan „a globális felmelegedést okozó üvegházhatású gázok egyik legjelentősebb forrásának tekintik, de most fény derült rá, hogy a klímaváltozás hatásai alól sem mentesül”.

Mediterrán területeken kutatták a lehetséges végkimeneteleket

A vizsgált helyszínek közül négy népszerű turista célpontot érinthet leginkább a fent leírt probléma: Kioszt (Görögország), Pantelleriát és Rómát (Olaszország), valamint San Sebastiánt (Spanyolország).

Ezeknek a helyszíneknek a repülőterein rövidebb a kifutópálya, ezért a légitársaságok már ma sem tudják elérni a gyártó által meghatározott maximális felszállási súlyt. A jövőbeli hőhullámok tovább súlyosbítják ezt a helyzetet, ami még inkább csökkenti a gépek súlyát és a légiközlekedés nyereségét.

A nagyobb repülőterek, például London Heathrow és Gatwick kifutópályái még elég hosszúak ahhoz, hogy extrém hőségben is kiszolgálják, például a kutatáshoz számításba vett A320-as gépeket, de a nagyobb Airbus A380-asok esetében már nehézségek adódhatnak, mivel ezeknek több hely kell.

A probléma nemcsak az utasszám csökkentését érintheti. Lehet, hogy a légitársaságok kénytelenek lesznek az indulásokat hűvösebb napszakokra áthelyezni, és a kifutópályák karbantartási igénye is nőhet, hiszen az extrém hőség gyorsabban károsítja a burkolatot.

A kutatók megjegyzik, hogy egy fenntarthatóbb klímapolitika stabilizálhatja ezeket a hatásokat, míg a magas kibocsátás jelentősen rontaná a helyzetet. A jövőbeli kutatások azt vizsgálják majd, hogyan befolyásolja a felszállási teljesítményt a páratartalom és a változó széljárás.

Címlapkép: Julian Herzog/Wikpedia – CC BY 4.0

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 05. 15., 17:05
A tartósan élénk kereslet miatt az eladók kerültek helyzetbe a lakáspiacon, és egyre kisebb árengedményre hajlandóak az ingatlan értékesítésekor. Az Otthon Centrum első negyedéves összegzése szerint a panelek árából engedik a legkevesebbet a tulajdonosok.
2025-05-15 18:25:00
Az új jogszabály a 2021/2167-es uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba, és ezzel átfogó rendszert hoz létre a nemteljesítő hitelek átruházására, kezelésére és kiszolgálására. A legfontosabb tudnivalókat a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői foglalták össze.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 05. 04., 10:25
epizód: 2025 / 9   |   hossz: 29:18
A cégvezetői és értékesítői tréningeken, illetve mentorprogramokon túl azt az összetett feladatot is vállalni kell, hogy fejlesszük, ne csak a gazdasági szereplők, hanem az egész társadalom fizikai és mentális egészségét – vallja Turcsán Emese, az Einstein Akadémia (érdekes módon kriminálpedagógiára szakosodott szociálpedagógus) alapítója és vezetője. Beszélgetésünk apropóját az akadémia mellett életre hívott Einstein Alapítvány, illetve a kibontakozóban lévő Kék Zóna Projekt adta. Előbbi fiatal tehetségek felkarolására és díjazására jött létre, míg utóbbi hazánkban akarja kialakítani a hosszú, kiegyensúlyozott életet élő emberek közösségét – egészen átfogó kutatásokkal és gyakorlatokkal.
2025. 04. 21., 20:15
epizód: 2025 / 8   |   hossz: 27:33
Bár a dolgozók nem kizárólag a bér miatt állnak tovább a munkahelyükről, kár lenne tagadni, hogy a nem versenyképes fizetés a legfőbb oka annak, ha új állás után néznek. Sinka Judit, a Jobtain Munkaerő-kölcsönző HR vezetője ebben az epizódban elárulja, hogy a felméréseik szerint hazánkban mennyivel nő a bérigény, és hogy van-e realitása a fizetések emelkedésének a 2025-re várható gazdasági körülmények, illetve a várható infláció mellett. A szakértő arra is választ ad, hogy a magasabb béren kívül még milyen módszerekkel lehet megtartani a tehetséges dolgozókat.
Nem sokkal a lakásbiztosítási kampány után máris látszanak a legfontosabb piaci változások. Az ügyfelek jobb szolgáltatásokat és akár jelentősen alacsonyabb díjakat érhetnek el, ha legalább annyira figyelnek a lakásbiztosításukra, mint a kgfb-re. Erre Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója szerint óriási szükség is van, hiszen sokan akár 10 évig érintetlenül hagyják a meglévő biztosításukat, ami idővel alkalmatlanná válik arra, hogy fedezze a károk mai helyreállítási költségeit. További tanulság, hogy évi pár ezer forinttal többért milyen remek kiegészítő szolgáltatásokhoz lehet hozzáférni.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS