Óvatosabbak lettek az építőipari megrendelők

Óvatosabbak lettek az építőipari megrendelők
2022. 10. 05., 13:13

Kétszer is meggondolják az építőiparban az ügyfelek, hogy kivel és mit építtetnek. Az árak emelkedése és a szűkös kivitelezői, illetve áruellátási környezet miatt a körültekintés és a több körös versenyeztetés indokolt – állapítja meg a Swedsteel megbízásából készült építőipari kutatás. Az elszabaduló árkörnyezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony – felértékelődik a bizalom, a megfelelő referenciák megléte, a határidők betartása, de természetesen az ár és a garancia is fontos szempont marad. A felmérés egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szól, de az építőipar egészére vonatkozó beszédes és tanulságos megállapításokkal szolgál.

Meredeken emelkedő, napról napra változó árak, hosszú várakozás, kiszolgáltatott megrendelők – mostanában gyakran halljuk ezeket a panaszokat az építkezések esetében. A turbulencia az építőiparban és az ingatlanpiacon is érezhető. Az építőipar jelenleg sok nehézséggel küzd, a kép azonban korántsem fekete-fehér. Az árnyalatok felderítésére végeztetett kutatást a Swedsteel-Metecno Kft. az ügyfelei – generálkivitelezők, ipari létesítmények építő-kivitelezői, szerkezetgyártók – körében.

A Swedsteel úgy látja, hogy az ipari létesítményeknél rendkívüli felelősségük van a kivitelezőknek és a beszerzői döntéshozóknak, a cég pedig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereit minél jobban kiszolgálja. Ehhez igyekszik még jobban megismerni a partneri igényeket, ezek alakulását a változó gazdasági környezetünkben. A nyár közepén végzett felmérésben a Micra Market Research az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezte az iparági várakozásokról, tenderekről, árakról, döntési szempontokról, és nem utolsósorban a médiahasználatról. A felmérés komplex képet ad arról, melyek a legfontosabb döntési kritériumok a jelenlegi hektikus gazdasági, iparági környezetben.

A kutatás azt is igazolja, hogy a megrendelők nincsenek teljesen kiszolgáltatva a kivitelezőknek és beszállítóiknak – van minőségi verseny, főleg a B2B szektorban. A tapasztalatok szerint tehát nem szabad abból kiindulni, hogy a lakossági megrendeléseknél az ember már annak is örül, ha valaki hajlandó neki ajánlatot és időpontot adni.

Sokan állnak a rajtvonalnál

A tenderekkel kapcsolatban a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a piacon nagy versengés folyik, a beszállítóknak komoly megmérettetésre kell készülniük a kiválasztás során. A csarnoképítési ágazatban első körben átlagosan három beszállítót hívnak meg ajánlattételre, de a négy-öt versenyző sem ritka. Akár három körön át is folyik az alku, de minden tizedik kivitelező négy vagy több körben is bekérhet ajánlatokat.

Az első körbe a keresett termékek elérhetőségével, a korábbi jó tapasztalatokkal és jó minőségű személyes kapcsolattal lehet bekerülni – előbbit a megbízók 81, utóbbit 61 százaléka veszi figyelembe. Minden második kivitelező azt is nézi, hogy elérhető-e a beszállítónál tervezési szakértelem vagy egyéb, a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatás. A kivitelezők 61 százaléka az első körös ajánlatok után újabb beszállítókat is bevon a tenderbe.

A határidő fontosabb lehet az árnál

A jelenlegi gazdasági helyzetben a beszállítói bizonytalanságok és az emelkedő alapanyagárak mellett a partner kiválasztásakor az ár-érték-arány az egyik döntő szempont. Ugyanakkor az összes megkérdezett véleményét összesítve 68 százalékkal a határidők betartása áll az első helyen, ezt követi 63 százalékkal a szállítási pontosság, majd 60 százalékkal a relatív árelőny.

A kiválasztáskor a korábbi tapasztalatok is sokat nyomhatnak a latban; itt a megbízók 70 százaléka az alapján értékel, hogy az eddigi munkák során a kivitelezők mennyire tartották be a határidőket. A válaszadók fele a szakmai kapcsolat minőségére, 47 százaléka a rugalmasságra keres ilyenkor garanciákat.

A tapasztalatok szerint egy beszállítói ajánlat akkor lehet sikeres, ha támogatja a kivitelezői munka ütemezését, és a kínált ár összhangban van a kínált minőséggel és szolgáltatással. A megkérdezettek 64 százaléka szerint minden esetben előnyt jelenthet, ha a beszállító szakmai, tervezői észrevételekkel, támogatással egészíti ki a szolgáltatását. 27 százalék ezt inkább a nagyobb műszaki tartalmú projekteknél látja előnyösnek. Ha két ajánlat árban, minőségben és műszaki tartalomban megegyezik, akkor a megkérdezettek 43 százaléka a korábbi tapasztalat alapján döntene a nyertesről, 28 százaléka a szállítási határidő, 19 százalék pedig a fizetési kondíciók alapján rendezné a jelentkezőket.

Elég, ha egy valaki jó

Döntéshozatalkor ugyanakkor nem csak a számokat nézik – az emberi kapcsolat ilyenkor nem elhanyagolható tényező, fontos, hogy „működjön a kémia”, a felek megtalálják a közös hangot. A megrendelők emiatt is egyre jobban elmozdulnak a komplex kivitelezők irányába, nem akarják magukra venni több brigád összehangolásának felelősségét. A komoly gyártók egyik előnye éppen a komplexitás a termékkínálatban. A beszállítók körében a fontos termékcsoportokban a hazai megbízható nagy gyártók állnak az első helyen – itt látszik, hogy a kivitelezők nem kockáztatnak.

Reklámok helyett szakmai tartalmak

A hiánypótló építőipari kutatás a beszerzési és piaci információkon túl a kommunikációs eszközökre, médiumokra is kiterjedt. A megkérdezettek számára a szakmai információk beszerzésében a gyártói források bizonyultak a leghitelesebbnek, leginformatívabbnak. A kivitelezők 62 százaléka szerzi be a munkájához szükséges információkat a beszállítók kapcsolattartóitól, weboldaláról, műszaki tartalmaiból, híreiből – és időt szán a minőségi YouTube videókra, szakmai, ágazati médiumok, közülük is egy-két kiemelt forrás szakcikkeire, esettanulmányaira. A sorozatos nehézségeket hozó piaci helyzetben a megrendelők egyre inkább a gyártó cégek, márkák felé irányuló bizalomra alapoznak – a közvetlen gyártói kapcsolat felértékelődik.

Magáncélból az internetes híroldalak jelentik a legfontosabb tájékozódási formát, így van ez a válaszadók 88 százalékánál. Ezt követik a közösségi oldalak (45 százalék) és a YouTube (45 százalék). Televízióból mindössze minden harmadik iparági szakember tájékozódik, de korántsem céltudatosan választva a tartalmat.

Közösen a fejlődésért

A kutatás alapján egyértelmű, hogy a kiszámíthatatlan árak mellett, illetve a szűkös kivitelezői, áruellátási környezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony és a bizalom. A piacon nagy a versengés, a megfelelő partner kiválasztását általában többkörös tenderek, alaposabb előválogatás előzi meg. A cégek igyekeznek megtalálni azt a megbízható kivitelezőt, beszállítót, akivel aztán az egyeztetés is könnyebb, rugalmasabb lesz.

A megrendelők megtartása érdekében szükség van a kivitelezők és a beszállítóik összefogására, együttműködésére. A mostani helyzetben hatalmas érték a gyártó-kivitelező-tervező közötti összhang. A megrendelők sokkal óvatosabbak, alaposabbak – jobban megfontolják, kivel és mit építettnek, és ezeket az elvárásokat a kivitelezők is érvényesítik a beszállítók felé.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-11-04 10:04:00
Korszerű irodabusz segíti a NAV pénzügyi nyomozóinak munkáját. Az elektronikus úton tárolt bizonyítékok gyors és hatékony lementésére hivatott mikrobuszt bűnügyi helyszíneken alkalmazzák a jövőben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS