Magyarországon folyamatosan nő az elektronikus fizetési lehetőséget kínáló vállalkozások száma, közülük sokan telefonos applikációt (Telefonos POS) biztosítanak kártyaelfogadásra az OTP Csoport tapasztalatai szerint. A harmadik negyedévben több mint 10 százalékkal emelkedett a fizikai terminált használó kereskedők száma 2023 hasonló időszakához képest, és közel ezer vállalkozás választotta a SimplePay Telefonos POS kártyaelfogadási megoldást, amely iránt a nagyvállalatok is egyre nagyobb érdeklődést mutatnak. A vállalkozások gyors, kényelmes és biztonságos módszernek tartják az elektronikus fizetést, és azt érzékelik, hogy vevőik is előnyben részesítik ezt a fizetési formát.
Az OTP Bank egyik legutóbbi, kis- és középvállalkozások-körében végzett kutatásából[1] kiderül, hogy a kkv-k tapasztalatai szerint a vásárlók többségében az elektronikus fizetést részesítik előnyben. A kutatásban résztvevők szerint vevőik 44 százaléka bankkártyával szeret fizetni, csupán a megkérdezettek egytizede tapasztalta azt, hogy nála a készpénzes fizetés a népszerűbb. A válaszadók 43 százaléka szerint mindkettő jellemző, vagyis a vásárlók a biztonság kedvéért tartanak maguknál készpénzt is. Azok a vállalkozások, amelyek a kártyás fizetési lehetőséget nem veszik figyelembe, hátrányba kerülhetnek: egyharmadukkal fordult már elő, hogy valaki nem tudott náluk vásárolni, mert nem volt nála elég készpénz. Hasonló arányban vannak azok, akiknél azért hiúsult meg vásárlás, mert nem tudtak nagyobb címletből visszaadni.
Az OTP Bank adatai alapján a kártyás fizetés népszerűségének töretlen növekedését jelzi, hogy a hagyományos POS-terminálok száma több mint 10 százalékkal emelkedett idén július-szeptemberben a 2023-as harmadik negyedévhez képest. Ugyanebben az időszakban éves összehasonlításban 8,5 százalékkal nőtt a POS-terminálok forgalma, és az így bonyolított tranzakciók száma is több mint 7 százalékkal emelkedett.
„Az említett kutatásból kiderült, hogy a hazai vállalkozások úgy látják, a vevőik igénylik a kártyásfizetési lehetőséget, és az számukra is gyors, kényelemes, biztonságos megoldást nyújt. Saját adataink is azt támasztják alá, hogy egyre többen vezetik be ezt a fizetési módot. Az elfogadóhelyek ma már több megoldás közül válogathatnak, az OTP Csoport partnerként abban nyújt segítséget a vállalkozásoknak, hogy megtalálják a működésüknek leginkább megfelelőt” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM Menedzsment vezetője.
A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan mobilalkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja telefonját. Az OTP Csoportnál a már online is igényelhető SimplePay applikáció használatával az érintéses kártyaelfogadás mellett QR-kódos és linkes fizetés is felkínálható a vásárlóknak. A mobiltelefonos applikáció (Telefonos POS) egyre népszerűbb megoldás az OTP Csoportnál: közel ezer kereskedő élt ezzel a lehetőséggel idén a harmadik negyedévben, mint egy évvel korábban. A SimplePay Telefonos POS sikerét mutatja az is, hogy a július-szeptemberi forgalom éves szinten megnégyszereződött, az így lebonyolított tranzakciók száma pedig majdnem 6,5-szeresére nőtt egy év alatt.
Az elfogadóhelyek számának emelkedése ellenére az elektronikus fizetés bővülése bár kis mértékben, de elmarad a július-szeptemberi időszakban a korábbi évek hasonló időszakában látottaktól. Ennek oka az OTP Bank szakértője szerint elsősorban az, hogy a lakosság a reálbérek növekedése ellenére az inflációs hatásokés egyéb makrogazdasági körülmények miatt továbbra is óvatosan költekezik.
„A novemberi Black Friday, a decemberi Mikulás, valamint a karácsonyi és a szilveszteri ünnepek miatt a negyedik negyedévben a harmadikhoz képest nagyobb bővülés várható az elektronikus fizetések forgalmában és a tranzakciók számában is. Összességében az a tapasztalatunk, hogy a készpénzhasználat nem növekszik, a magyarok többen, gyakrabban és nagyobb számú kereskedőnél használják az elektronikus fizetést” – mondta Hideg Noémi.
[1] Az OTP Bank megbízásából készült Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. reprezentatív kutatás a magyar mikro-, kis- és középvállalkozások körében. Adatgyűjtési időszak: 2023.12.09.-12.15. A kutatás elemszáma: 500 db.
A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.