Négy éven belül 20 százalékra növekedhet az online vásárlások aránya

2022. 09. 08., 11:11

Az online és offline vásárlás közötti határvonal egyre inkább elmosódik. A kiskereskedelemben új trend figyelhető meg – az úgynevezett „omnichannel” során a különböző értékesítési csatornák ötvöződnek a fogyasztó személyre szabott, egyéni igényeivel. Ez megköveteli az e-kereskedelem fejlődését, amely az utóbbi időben jelentősen felgyorsult: az elmúlt 5 évben az online értékesítés aránya Közép- és Kelet-Európában 9 százalékponttal 15 százalékra nőtt, és a CBRE előrejelzése szerint 4 év múlva eléri a 20 százalékot. Az online vásárlás növekedése tekintetében Lengyelország és Csehország a régió vezető országai, az e-kereskedelem piaci részesedése ezekben az országokban 2026-ra akár a 25 százalékot is elérheti.

„Az online vásárlások aránya a közép- és kelet-európai régióban évek óta rendszeresen növekszik. A világjárvány által okozott impulzusnak köszönhetően a növekedés tovább gyorsult, és ez várhatóan a következő években is meghatározza majd a növekedés ütemét. Az online vásárolt áruk legnépszerűbb kategóriái közé tartoznak az elektronikai cikkek 14 százalékos piaci részesedéssel, valamint a ruházatok és lábbelik az összes vásárlás 10 százalékával. Fontos hozzátenni, hogy a 2020-as évet leszámítva az offline vásárlás is növekszik, és az előrejelzések erre a piacra vonatkozóan is optimisták. A hagyományos kiskereskedelmi üzletekben vásárolt áruk legnagyobb kategóriája az élelmiszer. Ennek részesedése a közép-kelet-európai régióban jelenleg 59 százalék, és az egyik leggyorsabban növekvő kategória az elektronikai cikkek, valamint az egészség és szépségápolás mellett” – mondta Carmen Ravon, a CBRE CEE kiskereskedelmi üzletágának vezetője.

A kereskedelemi szegmensben az online tér Közép- és Kelet-Európában jelenleg 15 százalékot fed le, a fennmaradó 85 százalékot az offline vásárlás teszi ki. 2016 és 2021 között az e-kereskedelem részesedése 9 százalékponttal 6-ról 15 százalékra nőtt, és a CBRE becslései szerint 2026-ra akár a kiskereskedelmi szektor egyötödét is lefedheti. A növekedés szinte minden termékkategóriában megfigyelhető: az elmúlt 5 évben azonban az élelmiszerek és italok értékesítése nőtt a leggyorsabban, korábban ezen termékek e-kereskedelemi aránya nem volt számottevő, ezzel szemben 2021 végére már 5 százalékra nőtt a piaci aránya. A játékok és a háztartási cikkek eladásai is fellendültek, jelenleg az összes vásárlás 1-2 százalékát teszik ki.

A csehek és a lengyelek főleg online vásárolnak

A régió országai közül Csehország és Lengyelország emelkedik ki leginkább az online vásárlás tekintetében, ezen országok esetében az e-kereskedelem aránya magasabb, mint a közép-kelet-európai átlag. A CBRE előrejelzései szerint 2026-ra ez az arány Csehországban elérheti a 24 százalékot, Lengyelországban pedig a 23 százalékot. Az e-kereskedelem leglassabb növekedési ütemét Magyarországon regisztrálták.

A régió más országaihoz hasonlóan a lengyelek és a csehek is általában online vásárolnak elektronikai cikkeket. A második legnépszerűbb termékcsoport Csehországban az élelmiszerek és italok, Lengyelországban pedig a ruházati cikkek és a lábbelik.

Továbbra is személyesen megyünk el a boltokba

Az „omnichannel” trendnek megfelelően az online kiskereskedelmi csatornák növekedése együtt jár a hagyományos üzletek számának növekedésével. A 2020-as évet leszámítva – amikor a piacoknak a legnagyobb mértékben zárva kellett tartaniuk – az ágazat folyamatosan növekedett, túlélte a legnehezebb időszakot, és a boltok megnyitása után a látogatók magas száma azt mutatta, hogy a fogyasztók offline is szeretnének vásárolni. A CBRE előrejelzései szerint 2026-ra ez a piaci szektor 10 százalékos növekedést érhet el.

„Az offline és az online értékesítés nemcsak a fogyasztók, hanem a kiskereskedelmi láncok szempontjából is kiegészítik egymást. A különböző csatornák, valamint az értékesítési és visszaküldési módszerek kombinálásával nemcsak piaci előnyre tehetnek szert - a kényelem és az egyéni megközelítés biztosításával vásárlóik számára - hanem többek között a raktárterületüket is hatékonyabban használhatják ki, a hagyományos üzletekbe történő rendelések és az egyéni vásárlók által online megrendelt termékek kiszállítására egyaránt” – mondta Joanna Sinkiewicz, a CBRE ipari és logisztikai területének közép-kelet-európai vezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS