NAK: garantáltan jó minőségűek a magyar ásványvizek

2023. 08. 08., 18:40

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe szerint Magyarországon 274 ásványvízkutat tartanak nyilván, a palackozóüzemek évente mintegy 1200-1300 millió liter hazai forrásból származó ásványvizet palackoznak. A hazai ásványvízfogyasztás az elmúlt évtizedekben a többszörösére emelkedett, s míg korábban a szén-dioxiddal dúsított vizek voltak a legnépszerűbbek, manapság a szénsavmentes ásványvíz a kedveltebb a magyarok körében.

Bár az ásványvíz ma már az alapvető élelmiszerek közé tartozik, ezért nem lehet szezonális terméknek nevezni, ugyanakkor a nyári időszakban jellemzően megnő a kereslet a palackozott vizek iránt. A hazai fogyasztók igencsak szerencsés helyzetben vannak, mivel Magyarország valódi ásványvíz-nagyhatalomnak számít, a legtöbb ásványvizet forgalmazó országok közé tartozik Európában. A hazai ásványvízforrások hivatalos adatbázisát a Nemzeti Népegészségügyi Központ kezeli, jelenleg 274 elismert kutat tartanak nyilván. A legtöbb ásványvízkúttal Pest, illetve Bács-Kiskun vármegye büszkélkedhet.

Míg néhány évtizeddel korábban az ásványvízfogyasztás luxusnak számított, ma már a mindennapjaink része, ennek is köszönhető, hogy jelentően megugrott a hazai ásványvízfogyasztás mértéke. Miközben a nyolcvanas években az egy főre jutó fogyasztás évente 3 liter körül mozgott, ma már meghaladja a 130 litert. A hazai ásványvízfogyasztás ezzel az értékkel az Európai Unión belül az első öt ország között van. Országos szinten mintegy 1200-1300 millió liter ásványvíz kerül piacra évente.

A fogyasztás emelkedése többek között annak is köszönhető, hogy egyre többen ismerik fel az ásványvízfogyasztás kedvező hatásait. A természetes ásványvíz Magyarország nemzeti kincse. Az ásványvíz eredeténél fogva tiszta, minden kémiai és mikrobiológiai szennyeződéstől mentes, természetes élelmiszer, az emberi szervezet életműködése szempontjából kedvező összetételben és mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat, makro- és mikroelemeket.

Az ásványvizek minőségét szigorú szabályok garantálják. A rendszeres, hivatalos ellenőrzések mellett a palackozó vállalatok saját kémiai és mikrobiológiai laboratóriumaiban folytatott folyamatos ellenőrzései is biztosítják a minőség állandóságát.

A hazai palackozott vizek döntő többsége ásványvíz, ezenkívül palackozott forrásvíz, ivóvíz és különféle dúsított, illetve ízesített vízalapú italok kerülnek a boltok polcaira. Bár az import vizek is megjelennek a kínálatban, ezek aránya elhanyagolható, a vásárlók döntő többségben hazai eredetű palackozott ásványvizekkel találkozhatnak a boltokban.

Érdekesség, hogy míg az elmúlt évtized közepéig a szén-dioxiddal dúsított ásványvizek iránti kereslet volt a meghatározó, manapság már a szénsavmentes verziót fogyasztják többen: 2019-ben már ez a típus tette ki a teljes fogyasztás 57 százalékát. Egészségre gyakorolt hatása szempontjából egyébként teljesen mindegy, hogy szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet fogyasztunk.

A kiskereskedelemben főként a 0,5-1,5 literes kiszerelés a legnépszerűbb, míg a vendéglátásban a 0,25-0,5 kiszerelés a legkelendőbb. Bár a ballonos ásványvizeket háztartásokban is fogyasztják, főleg munkahelyen találkozhatunk ezzel a megoldással, a ballonos kiszerelés az összes palackozás nem egészen egy százalékát teszi ki. A hagyományos, nagy márkák az egész országban kaphatóak, a kevésbé ismert, új vizek a palackozó vonzáskörzetében színesítik a kínálatot.

(Illusztráció: szentkiralyi.hu)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS