K&H: a kártyás költéseken is nyomot hagyott az élelmiszerek durva drágulása

2023. 02. 23., 11:49

Jól látható a több évtizedes csúcsra gyorsuló infláció, ezen belül a több mint 40 százalékos élelmiszer-drágulás a kártyás költéseken is – derül ki a K&H összefoglalójából. Tavaly decemberben a pénzintézet lakossági bankkártyás ügyfelei összesen 32,3 milliárd forintot költöttek élelmiszerre – többek között az élelmiszert forgalmazó boltokban –, szemben az egy évvel korábbi 22,2 milliárd forinttal.

Továbbra is nagyon magas szinten van a magyarországi infláció. Decemberben az árindex 24,5 százalékos növekedést mutatott, 2022-ben az éves átlagos áremelkedés így 14,5 százalékos lett. Ráadásul januárban további gyorsulás következett, az év első hónapjában 25,7 százalékos volt az éves infláció. A drágulásban főszerepet játszanak az élelmiszerek, amelyek ára 2022 utolsó hónapjában közel 45 százalékkal volt magasabbak, mint egy évvel korábban, míg a múlt évben átlagosan 26 százalékkal nőtt az áruk, a  januárt pedig 44 százalékos drágulással zárták.

Az élelmiszerárak növekedése látszik a bankkártyás költéseken is - derül ki a K&H összefoglalójából. A pénzintézet lakossági ügyfelei tavaly decemberben például 32,3 milliárd forintért vásároltak élelmiszert és italt a különböző élelmiszerboltokban, vendéglátóipari helyeken, gyorséttermekben és büfékben, ami 31 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 22,2 milliárd forintot. A múlt év egészében a K&H bankkártyásai 302,4 milliárd forintot költöttek élelmiszerre, szemben a 2021-es 223,1 milliárd forinttal.

A múlt év decemberében egy-egy élelmiszer-tranzakcióra átlagosan 5 300 forint jutott, míg tizenkét hónappal korábban 5 530 forint volt ugyanez, vagyis a csökkenés 4 százalékos. A múlt év egészében pedig az egy kártyás élelmiszer-vásárlásra jutó átlagos összeg 4964 forintra rúgott, ami 13 százalékkal alatta marad a 2021-es értéknek.

A K&H összefoglalójából kiderül az is, hogy a bankkártyások tavaly 58,5 milliárd forintért vásároltak drogériákban, ami 16 százalékos éves emelkedésnek felel meg. Az üzemanyagok hatósági ára is jól láthatóak a kártyás forgalmon: 2022-ben 128,5 milliárd forintért vettek üzemanyagot az érintettek, ami 26 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. Az egy üzemanyag-vásárlásra jutó kiadás tavaly átlagosan 13 051 forintot tett ki, míg egy évvel korábban 11 494 forintról volt szó.

Ebben szerepe lehetett egyrészt annak, hogy év közben ellátási problémák voltak a kutakon, ezért az autósok többet tankoltak egy-egy alkalommal, másrészt annak, hogy drágább, prémium üzemanyagokat vásároltak, ha nem volt az adott kúton sima benzin vagy gázolaj.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem drága a csapatépítés, ha a dolgozók napi béréhez viszonyítjuk, de nem az étel, az ital és maga az esemény a fontos, hanem az, hogy mit hozunk ki a résztvevőkből. A látens távozóktól az elkerülhető fluktuáción át a jutalmazás-elismerés egyensúlyáig – íme, a recept ahhoz, hogy egy nyelvet beszéljen dolgozó és munkáltató. A következetes, tervszerű vállalati fejlődéshez vezető útról Kalmár Pétert, az [eureka] Consulting & Games alapító-vezérigazgatóját kérdeztük.
Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS