Újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés, élelmiszer-pazarlás csökkentése – többek között ezeket a témaköröket öleli fel a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. általános iskolásoknak szóló új, interaktív edukációs csomagja. A szeptemberben induló Recycling Hero kihívásban az első száz jelentkező osztály hasznos segédeszközökből álló oktatási csomagot kap, amelynek segítségével elmélyíthetik a fenntarthatóságról, szelektív hulladékgyűjtésről szóló ismereteiket. Ráadásul az erről szóló beszámolóikkal értékes nyereményért is versenyezhetnek.
Az Eurostat adatai szerint Magyarországon évente lakosonként körülbelül 140 kiló csomagolási hulladék keletkezik, aminek mindössze 45 százaléka kerül újrafeldolgozásra. A probléma összetett, hiszen az újrahasznosítási arányok növeléséhez egyrészt megfelelő, újrafeldolgozásra alkalmas csomagolóanyagokra, másrészt megfelelő piaci infrastruktúrára, szelektív gyűjtési, válogatási és feldolgozási rendszerre, valamint a lakosság tudatosságára is szükség van.
A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalataként hatalmas felelősséggel rendelkezik, ezért folyamatosan dolgozik csomagolóanyagai fejlesztésén, hogy azok 2025-re újrahasznosíthatók vagy újrafelhasználhatók legyenek. A cél eléréshez ugyanakkor elengedhetetlen egyrészt a megfelelő szelektív gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási rendszerek megléte, másrészt a fogyasztók együttműködése, hogy a megfelelő szelektív gyűjtéssel növekedhessen az újrafeldolgozott csomagolási hulladék mennyisége.
„A Nestlé akár saját visszagyűjtési és újrafeldolgozási projektek indításával is támogatja, hogy minél hatékonyabb újrahasznosítási rendszerek álljanak a lakosság rendelkezésére, például a kávékapszuláink esetében. Ugyanakkor szükségünk van a fogyasztók tájékozottságára ahhoz, hogy a hulladékok a megfelelő módon, megfelelő gyűjtőbe kerüljenek. A Hogyan legyek környezettudatos vásárló? kisokos alapján egy színes és játékos oktatóanyagot állítottunk össze, melynek segítségével már a gyerekek is könnyen megtanulhatják a hulladéktípusok szétválogatását, és egész kicsi koruktól kezdve gyakorolhatják a tudatos, mértékletes fogyasztást" – mondta Hőgyész Anna, a Nestlé Hungária fenntarthatósági menedzsere.
A fogyasztók edukációjának fontosságát felismerve a Nestlé Hungária már két évvel ezelőtt Újrahasznosítási Kisokost készített, amelyben a HUMUSZ szövetség szakmai támogatásával gyakorlati tanácsokat adott a szelektív hulladékgyűjtéshez. A kampány szükségszerűségét jól érzékelteti, hogy tavaly a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. is csatlakozott a kezdeményezéshez, így Hogyan legyek környezettudatos vásárló? címmel közös kiadvány készült, amelyben a fenntartható életmódhoz és a környezettudatos vásárláshoz kaptak tippeket a fogyasztók.
„Vállalatunk 30 éves fennállása alatt mindig is prioritásként kezelte a környezetvédelem ügyét. Fenntarthatósági törekvéseinkbe – a napi működésünk során érvényesülő újrahasznosítási, hulladékgazdálkodási, élelmiszer-pazarlást mérséklő vagy energiatakarékossági lépéseink mellett – vásárlóinkat is bevonjuk. Az együttes cselekvésben és a példamutatásban hiszünk, ezért álltunk örömmel az új, iskolásoknak szóló interaktív edukációs oktatási csomag kampánya mellé is. A Nestlé Hungáriával közösen készített információs segédanyag jó eszköz és lehetőség, hogy a gyerekek idejekorán megértsék és átérezzék a környezettudatosság fontosságát, úgyis, mint a jövő döntéshozó felnőttjei” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Idén az iskolai kihívás elindításával új szintre lép a kezdeményezés, hisz a kampány ezúttal a fiatalabbak környezettudatos szemléletének alakítására koncentrál. A szeptemberben induló Recycling Hero elnevezésű edukációs program általános iskolai tanulók részére készült, és nem titkolt célja, hogy a gyerekeket játékosan vezesse be a szelektív hulladékgyűjtés alapjaiba. A kihívás első lépéseként az első száz regisztrált osztály Nestlé Recycling Hero Boxban részesül, ami plakátokkal, szelektív hulladékgyűjtő kukákkal és más hasznos eszközökkel segíti a szemlélet még hatékonyabb átadását és az ehhez kapcsolódó kihívás teljesítését.
Az edukációs kampány szakmai partnere az FKF Nonprofit Zrt., így a döntőbe kerülő osztályok egy félnapos kirándulás keretében ellátogathatnak az FKF XV. kerületi Szemléletformáló és Újrahasználati Központjába is, ahol komplex fenntarthatósági programon vehetnek részt.
„Az FKF nagy hangsúlyt fektet a gyerekek, fiatalok környezettudatos szemléletformálására, ennek érdekében hosszú évek óta tartunk interaktív tanórákat, előadásokat, foglalkozásokat óvodától középiskoláig, nemcsak az intézményekben, hanem a főváros két Szemléletformáló és Újrahasználati Központjában (SZÚK) is. Itt a hulladékpiramis lépcsőin haladva végigkövethetjük, hogy a hulladékgazdálkodási technológiák a környezetet leginkább terhelő lerakástól kezdve az égetésen és az újrahasznosításon át hogyan haladnak azok felé a megoldások felé, amikor szinte már nem beszélünk hulladékokról, ipari tevékenységről, hiszen az újrahasználat esetében döntünk arról, hogy az adott holmit, tárgyat mégsem dobjuk ki: jó lesz az még másnak vagy másra. A piramis csúcsán legfontosabb elérendő célként a megelőzés helyezkedik el – vagyis az a legjobb hulladék, ami nem is keletkezik” – mondta Orendi Éva, az FKF edukációs és CSR csoportvezetője.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.