Iskolai oktatóanyag készült a környezettudatos életvitelről

2021. 09. 15., 18:30

Újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés, élelmiszer-pazarlás csökkentése – többek között ezeket a témaköröket öleli fel a Nestlé Hungária és a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. általános iskolásoknak szóló új, interaktív edukációs csomagja. A szeptemberben induló Recycling Hero kihívásban az első száz jelentkező osztály hasznos segédeszközökből álló oktatási csomagot kap, amelynek segítségével elmélyíthetik a fenntarthatóságról, szelektív hulladékgyűjtésről szóló ismereteiket. Ráadásul az erről szóló beszámolóikkal értékes nyereményért is versenyezhetnek.

Az Eurostat adatai szerint Magyarországon évente lakosonként körülbelül 140 kiló csomagolási hulladék keletkezik, aminek mindössze 45 százaléka kerül újrafeldolgozásra. A probléma összetett, hiszen az újrahasznosítási arányok növeléséhez egyrészt megfelelő, újrafeldolgozásra alkalmas csomagolóanyagokra, másrészt megfelelő piaci infrastruktúrára, szelektív gyűjtési, válogatási és feldolgozási rendszerre, valamint a lakosság tudatosságára is szükség van.

A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalataként hatalmas felelősséggel rendelkezik, ezért folyamatosan dolgozik csomagolóanyagai fejlesztésén, hogy azok 2025-re újrahasznosíthatók vagy újrafelhasználhatók legyenek. A cél eléréshez ugyanakkor elengedhetetlen egyrészt a megfelelő szelektív gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási rendszerek megléte, másrészt a fogyasztók együttműködése, hogy a megfelelő szelektív gyűjtéssel növekedhessen az újrafeldolgozott csomagolási hulladék mennyisége.

„A Nestlé akár saját visszagyűjtési és újrafeldolgozási projektek indításával is támogatja, hogy minél hatékonyabb újrahasznosítási rendszerek álljanak a lakosság rendelkezésére, például a kávékapszuláink esetében. Ugyanakkor szükségünk van a fogyasztók tájékozottságára ahhoz, hogy a hulladékok a megfelelő módon, megfelelő gyűjtőbe kerüljenek. A Hogyan legyek környezettudatos vásárló? kisokos alapján egy színes és játékos oktatóanyagot állítottunk össze, melynek segítségével már a gyerekek is könnyen megtanulhatják a hulladéktípusok szétválogatását, és egész kicsi koruktól kezdve gyakorolhatják a tudatos, mértékletes fogyasztást" – mondta Hőgyész Anna, a Nestlé Hungária fenntarthatósági menedzsere. 

A fogyasztók edukációjának fontosságát felismerve a Nestlé Hungária már két évvel ezelőtt Újrahasznosítási Kisokost készített, amelyben a HUMUSZ szövetség szakmai támogatásával gyakorlati tanácsokat adott a szelektív hulladékgyűjtéshez. A kampány szükségszerűségét jól érzékelteti, hogy tavaly a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. is csatlakozott a kezdeményezéshez, így Hogyan legyek környezettudatos vásárló? címmel közös kiadvány készült, amelyben a fenntartható életmódhoz és a környezettudatos vásárláshoz kaptak tippeket a fogyasztók.

„Vállalatunk 30 éves fennállása alatt mindig is prioritásként kezelte a környezetvédelem ügyét. Fenntarthatósági törekvéseinkbe – a napi működésünk során érvényesülő újrahasznosítási, hulladékgazdálkodási, élelmiszer-pazarlást mérséklő vagy energiatakarékossági lépéseink mellett – vásárlóinkat is bevonjuk. Az együttes cselekvésben és a példamutatásban hiszünk, ezért álltunk örömmel az új, iskolásoknak szóló interaktív edukációs oktatási csomag kampánya mellé is. A Nestlé Hungáriával közösen készített információs segédanyag jó eszköz és lehetőség, hogy a gyerekek idejekorán megértsék és átérezzék a környezettudatosság fontosságát, úgyis, mint a jövő döntéshozó felnőttjei” – mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.

Idén az iskolai kihívás elindításával új szintre lép a kezdeményezés, hisz a kampány ezúttal a fiatalabbak környezettudatos szemléletének alakítására koncentrál. A szeptemberben induló Recycling Hero elnevezésű edukációs program általános iskolai tanulók részére készült, és nem titkolt célja, hogy a gyerekeket játékosan vezesse be a szelektív hulladékgyűjtés alapjaiba. A kihívás első lépéseként az első száz regisztrált osztály Nestlé Recycling Hero Boxban részesül, ami plakátokkal, szelektív hulladékgyűjtő kukákkal és más hasznos eszközökkel segíti a szemlélet még hatékonyabb átadását és az ehhez kapcsolódó kihívás teljesítését.

Az edukációs kampány szakmai partnere az FKF Nonprofit Zrt., így a döntőbe kerülő osztályok egy félnapos kirándulás keretében ellátogathatnak az FKF XV. kerületi Szemléletformáló és Újrahasználati Központjába is, ahol komplex fenntarthatósági programon vehetnek részt.

„Az FKF nagy hangsúlyt fektet a gyerekek, fiatalok környezettudatos szemléletformálására, ennek érdekében hosszú évek óta tartunk interaktív tanórákat, előadásokat, foglalkozásokat óvodától középiskoláig, nemcsak az intézményekben, hanem a főváros két Szemléletformáló és Újrahasználati Központjában (SZÚK) is. Itt a hulladékpiramis lépcsőin haladva végigkövethetjük, hogy a hulladékgazdálkodási technológiák a környezetet leginkább terhelő lerakástól kezdve az égetésen és az újrahasznosításon át hogyan haladnak azok felé a megoldások felé, amikor szinte már nem beszélünk hulladékokról, ipari tevékenységről, hiszen az újrahasználat esetében döntünk arról, hogy az adott holmit, tárgyat mégsem dobjuk ki: jó lesz az még másnak vagy másra. A piramis csúcsán legfontosabb elérendő célként a megelőzés helyezkedik el – vagyis az a legjobb hulladék, ami nem is keletkezik” – mondta Orendi Éva, az FKF edukációs és CSR csoportvezetője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-17 12:10:00
Egyre elterjedtebb utazásszervezési forma az utazási irodáktól független utazási tanácsadás. A hagyományosan ismert, utazási irodák által szervezett utazások és a független utazási tanácsadók tevékenysége között jelentős különbségek vannak, különösen az utazásért való felelősség tekintetében, ezért a Pest Vármegyei Főügyészség vizsgálatot tartott e területen.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS