Megváltás az űriparnak: a „lélegző műhold” csökkenti az űrszemet

Megváltás az űriparnak: a „lélegző műhold” csökkenti az űrszemet
2024. 02. 29., 15:10

Gyakorlatilag végtelen üzemanyag juthat a műholdaknak, ha a jelenleginél alacsonyabb pályára ereszkednek, hiszen levegővel hajtva jóval tovább használhatók, mint eddig hittük. A felfedezés átírhatja az űripar ma ismert szabályait.

Az alacsony Föld körüli pálya (LEO) határa nagyjából kétezer kilométeres magasságban található, és ezen belül kering a legtöbb ember által üzemeltetett űrjármű, valamint tekintélyes mennyiségű űrszemét. A zóna annyira tele van, hogy az űripar évek óta dolgozik olyan technológiákon, amelyekkel el lehetne távolítani a hulladékot. Ez egyre kritikusabb kérdés, mivel az űrszemét ütközése láncreakciót indítana el, megvalósítva az ún. Kessler-szindrómát, amely szerint a kritikus esemény évtizedekig tartó kommunikációs sötétségbe borítaná a bolygót és leállítana létfontosságú földi infrastruktúrákat.

A LEO túlzsúfoltságának újonnan felfedezett megoldása alapján jelentősen ki lehetne tolni a felküldött műholdak élettartamát – ahelyett, hogy az üzemidejük lejártával tovább szaporítanák az így is veszélyes tömegű űrszemetet. Ehhez az ún. nagyon alacsony Föld körüli pályára (VLEO), 400 kilométer alá (vagyis az ISS pályájának közelébe) kellene süllyeszteni őket. A VLEO egyrészt jóval ritkábban használt zóna, másrészt részletesebb képek készítését teszi lehetővé a Földről, harmadrészt pedig levegőt tartalmaz, amit eddig akadálynak gondoltak a tudósok, mondván: az itt történő munkavégzés nagyobb erőt igényelne a műholdak irányításához és a Földre visszazuhanásuk megakadályozásához. Az új szemlélet erre a problémára adhat megoldást.

VLEO-n tovább élhet a műhold

A George Washington Egyetem (GWU) és az Amerikai Energetikai Minisztérium Princeton Plazmafizikai Laboratóriumának (PPPL) tudóscsapatai megvizsgálták egy ún. „lélegző műhold” lehetőségeit. Az új hajtómű koncepciója annyira ígéretes, hogy a terv továbbfejlesztését már az Amerikai Védelmi Minisztérium kutató részlege, a DARPA is megtámogatta, egy 400 ezer dolláros (kb. 144,5 millió forintos) ösztöndíjjal. A kutatás sikerétől nyilván egy gazdaságosan üzemeltethető, mégis sokkal jobb minőségű megfigyeléseket biztosító műhold megtervezését remélik.

A levegővel üzemeltetett műhold gondolata teljesen megalapozott, ráadásul jóval olcsóbbá teheti a műholdak fellövését, hiszen a tömegüket nem növelnék olyan, ma használt meghajtó anyagok, mint a xenon, a kripton vagy az argon. Ott van helyettük „a természetes módon elérhető levegő” – magyarázta közleményben a PPPL projektvezető fizikusa. Yevgeny Raitses úgy véli, a tömegkülönbség további aspektusokat nyit meg a műholdak számára és „talán meghosszabbíthatja az élettartamukat is”.

A LEO-n és a magasabb pályákon keringő hagyományos műholdak adott élettartammal rendelkeznek, mert korlátozott mennyiségű propelláns anyagot használnak a meghajtáshoz szükséges plazma generálásához. A GWU és a PPPL által javasolt hajtómű elejét venné ennek a problémának azzal, hogy a VLEO-n előforduló levegőt használja plazma előállítására. Leegyszerűsítve: bármely műhold, ami ezt a rendszert használja, gyakorlatilag ingyenes, korlátlan mennyiségben rendelkezésre álló üzemanyaghoz jutna.

Gábor János

A főoldali kép illusztráció. Forrás: NASA

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 03., 15:55
Több mint 900 jelölést mérlegelve választották ki azt a 30 művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és az idén jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS