A Boeing tengeri repülőgépe örökre megváltoztathatja a vízi teherszállítást

A Boeing tengeri repülőgépe örökre megváltoztathatja a vízi teherszállítást
2024. 02. 05., 15:10

A Liberty Lifter névre keresztelt repülőgép 100 tonnányi hasznos teherrel száguldhat, akár közvetlenül a víz felett, ahol a különleges szerkezete miatt jobban ki tudja használni a felhajtóerőt. A Boeing egyik vállalata, az Aurora dolgozik rajta.

Az Aurora Flight Sciences jelentős előrelépéseket tett az amerikai védelmi minisztérium kutatás-fejlesztési ügynökségének kezdeményezésére. A DARPA arra kérte fel a Boeing vállalatát, hogy fejlesszen ki egy eddig nem látott képességekkel rendelkező, megfizethető, nehéz rakomány továbbítására alkalmas, tengeri teherszállító repülőgépet. A jelenleg kezdeti fázisban lévő program célja egy olyan innovatív X-sík tervezése és megépítése, amellyel vízről felemelkedve lehet hatékonyan repülni, még ilyen óriási szerkezettel is. A végső repülőtől azt remélik, hogy megreformálja a védelmi és kereskedelmi minisztériumok logisztikai küldetéseit.

A Liberty Lifter egyedi módon fogja egyesíteni a tengerészeti és repüléstechnológiákat, aminek eredménye egy óriási hidroplán. Az ötlet azért meghökkentő, mert vízről felszálló és vízen landoló repülőgépek esetében korábban kivitelezhetetlennek tűnt, hogy nagy tömegű rakományokkal szálljanak fel. A Boeing vállalatának sajátos megközelítése ezt az elvet írhatja át örökre azzal, hogy a gép egyedi kialakítása révén a tengerfelszínhez közel is hatékonyabban használja ki a felhajtóerőt.

A New Atlas szerint a repülő a kategóriájában egyik legnagyobbnak számító C-17 Globemaster III rakománytérfogatával fog rendelkezni, de akár 100 tonna hasznos terhet is szállíthat – ami több mint húsz tonnával haladja meg a Globemaster képességeit. A Liberty Lifter fejlesztéséről szóló legfrissebb közlemény szerint az Aurora Flight Sciences kulcsfontosságú mérnöki újításokat hajtott végre az X-plane szerkezeti hatékonyságának és teljesítményének növelése érdekében. A hagyományos „T” kialakítástól eltérő farok lehetővé teszi egy hátsó rakományajtó beépítését, miközben a szerkezeti integritás megmarad. Emellett az úszók áthelyezése a szárnyvégekre finom egyensúlyt teremt a megfizethetőség és az optimális teljesítmény között.

Az alacsonyan a tenger felett történő repülés kihívásai, a szárny-föld hatás kihasználása a további felhajtóerő érdekében, aprólékos tervezési módosításokat tesz szükségessé. A viharos tengerek kezelése megköveteli a Liberty Lifter gyors alkalmazkodását. A mérnökcsapat e kihívások enyhítésére összpontosít a Virginiai Technológiai Intézet tartályaiban jelenleg már zajló, méretarányos modelltesztelés során is. Az Aurora Flight Sciences erőfeszítéseit a tengeri járműgyártásra specializálódott ReconCraft oregoni hajógyár, a Gibbs & Cox hajóépítő és hajómérnöki cég, illetve természetesen az anyavállalat, a Boeing.

„Az innovációk gyakran kereszteződésekben jönnek létre. Ezúttal a tengeri és a repülőgépipari csapataink találkozásáról: a tengeri gyártás és a repülőgép-ipari szerkezettervezés, valamint a tengeri hullámok előrejelzésének és a repülőgép-ipari vezérlésnek a metszéspontjáról van szó” – magyarázta az együttműködés lényegét Dan Campbell, az Aurora projektvezetője.

A különböző vállalati egységek és kutatócsoportok együttes erőfeszítései nemcsak a felszálló képességek elérését célozzák, hanem egy olyan vízirepülőgép létrehozását is, ami újradefiniálhatja a keresési és mentési feladatok vagy a katasztrófaelhárítás sebességét és nagyságrendjét. A kezdeti fejlesztési fázis jó úton halad a várva várt, 2025 januárjára tervezett befejezés felé, amikor a Liberty Lifter előzetes tervét felülvizsgálják. Ha a program sikeres, akkor ez az ambiciózus teherszállító repülőgép 2028-ban repülhet először, hogy új korszakot nyisson a nehéz rakományok tengeri szállításában.

Gábor János

Főoldali kép: Aurora Flight Sciences

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Ana Ros, a Hisa Franko étterem séfje megtarthatta három Michelin-csillagját, a David Zefran séf által vezetett Milka étterem megtarthatta két csillagját, az egycsillagos éttermek száma pedig hétről nyolcra emelkedett Szlovéniában.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS