A Boeing tengeri repülőgépe örökre megváltoztathatja a vízi teherszállítást

A Boeing tengeri repülőgépe örökre megváltoztathatja a vízi teherszállítást
2024. 02. 05., 15:10

A Liberty Lifter névre keresztelt repülőgép 100 tonnányi hasznos teherrel száguldhat, akár közvetlenül a víz felett, ahol a különleges szerkezete miatt jobban ki tudja használni a felhajtóerőt. A Boeing egyik vállalata, az Aurora dolgozik rajta.

Az Aurora Flight Sciences jelentős előrelépéseket tett az amerikai védelmi minisztérium kutatás-fejlesztési ügynökségének kezdeményezésére. A DARPA arra kérte fel a Boeing vállalatát, hogy fejlesszen ki egy eddig nem látott képességekkel rendelkező, megfizethető, nehéz rakomány továbbítására alkalmas, tengeri teherszállító repülőgépet. A jelenleg kezdeti fázisban lévő program célja egy olyan innovatív X-sík tervezése és megépítése, amellyel vízről felemelkedve lehet hatékonyan repülni, még ilyen óriási szerkezettel is. A végső repülőtől azt remélik, hogy megreformálja a védelmi és kereskedelmi minisztériumok logisztikai küldetéseit.

A Liberty Lifter egyedi módon fogja egyesíteni a tengerészeti és repüléstechnológiákat, aminek eredménye egy óriási hidroplán. Az ötlet azért meghökkentő, mert vízről felszálló és vízen landoló repülőgépek esetében korábban kivitelezhetetlennek tűnt, hogy nagy tömegű rakományokkal szálljanak fel. A Boeing vállalatának sajátos megközelítése ezt az elvet írhatja át örökre azzal, hogy a gép egyedi kialakítása révén a tengerfelszínhez közel is hatékonyabban használja ki a felhajtóerőt.

A New Atlas szerint a repülő a kategóriájában egyik legnagyobbnak számító C-17 Globemaster III rakománytérfogatával fog rendelkezni, de akár 100 tonna hasznos terhet is szállíthat – ami több mint húsz tonnával haladja meg a Globemaster képességeit. A Liberty Lifter fejlesztéséről szóló legfrissebb közlemény szerint az Aurora Flight Sciences kulcsfontosságú mérnöki újításokat hajtott végre az X-plane szerkezeti hatékonyságának és teljesítményének növelése érdekében. A hagyományos „T” kialakítástól eltérő farok lehetővé teszi egy hátsó rakományajtó beépítését, miközben a szerkezeti integritás megmarad. Emellett az úszók áthelyezése a szárnyvégekre finom egyensúlyt teremt a megfizethetőség és az optimális teljesítmény között.

Az alacsonyan a tenger felett történő repülés kihívásai, a szárny-föld hatás kihasználása a további felhajtóerő érdekében, aprólékos tervezési módosításokat tesz szükségessé. A viharos tengerek kezelése megköveteli a Liberty Lifter gyors alkalmazkodását. A mérnökcsapat e kihívások enyhítésére összpontosít a Virginiai Technológiai Intézet tartályaiban jelenleg már zajló, méretarányos modelltesztelés során is. Az Aurora Flight Sciences erőfeszítéseit a tengeri járműgyártásra specializálódott ReconCraft oregoni hajógyár, a Gibbs & Cox hajóépítő és hajómérnöki cég, illetve természetesen az anyavállalat, a Boeing.

„Az innovációk gyakran kereszteződésekben jönnek létre. Ezúttal a tengeri és a repülőgépipari csapataink találkozásáról: a tengeri gyártás és a repülőgép-ipari szerkezettervezés, valamint a tengeri hullámok előrejelzésének és a repülőgép-ipari vezérlésnek a metszéspontjáról van szó” – magyarázta az együttműködés lényegét Dan Campbell, az Aurora projektvezetője.

A különböző vállalati egységek és kutatócsoportok együttes erőfeszítései nemcsak a felszálló képességek elérését célozzák, hanem egy olyan vízirepülőgép létrehozását is, ami újradefiniálhatja a keresési és mentési feladatok vagy a katasztrófaelhárítás sebességét és nagyságrendjét. A kezdeti fejlesztési fázis jó úton halad a várva várt, 2025 januárjára tervezett befejezés felé, amikor a Liberty Lifter előzetes tervét felülvizsgálják. Ha a program sikeres, akkor ez az ambiciózus teherszállító repülőgép 2028-ban repülhet először, hogy új korszakot nyisson a nehéz rakományok tengeri szállításában.

Gábor János

Főoldali kép: Aurora Flight Sciences

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS