A teledermatológia csökkentheti a bőrrák-diagnózis felállításának idejét

A teledermatológia csökkentheti a bőrrák-diagnózis felállításának idejét
2023. 06. 12., 09:22

A bőrrák diagnosztizálására fordított idő jelentősen lerövidülhet a teledermatológia bevezetésével, ami a foltokról, anyajegyekről vagy más elváltozásokról készít nagyfelbontású képeket. Első körben 10 ezer vizsgálathoz már nem is kellett találkozni a bőrgyógyásszal.

A fejlesztő NHS England (a helyi Országos Egészségügyi Szolgálat) szerint a dermatoszkópos technológia – ami csupán egy telefon kamerájához csatlakoztatott lencséből áll – lehetővé teszi a bőrgyógyászok számára, hogy megduplázzák az egy nap alatt megvizsgálható betegek számát – vezeti le a The Engineer.

A jelenleg is bőrgyógyászati szolgáltatásokat nyújtó trösztök mintegy 15 százalékában használt teledermatológiát idén júliusra Nagy-Britannia teljes területére, így az összes háziorvosi rendelőre is kiterjesztik, és elérhetővé teszik a vidéki közösségekben élők számára.

Az elmúlt évben több mint 600 ezer embert utaltak be bőrrákvizsgálatra, ami kilenc százalékkal több, mint az előző évben, és kétszer annyi, mint közel egy évtizeddel ezelőtt.

A várakozási idők csökkentésére irányuló tervek részeként az NHS állami trösztjeit arra kérték, hogy a közösségi diagnosztikai központokban ugyancsak terjesszék ki a teledermatológia használatát, ami azt jelenti, hogy az embereknek nem kell várniuk a személyes találkozóra a bőrvizsgálathoz - ehelyett közvetlenül a helyi diagnosztikai központba irányítják őket.

„Ha egy bőrelváltozásról vagy kiütésről gyors és szakszerű véleményt, valamint a kezeléssel vagy a helyi sebészeti lehetőségekkel kapcsolatos tanácsot kaphatunk, gyakran nem kell a beteget egy másik kórházba utalni, hogy személyesen találkozhasson egy szakemberrel. Ez nemcsak a várólistákat csökkenti, hanem a vidéken élő betegeimnek is nagy hasznára válik, mivel megkíméli őket a hosszú, felesleges utazásoktól – mutatott rá nyilatkozatban Dr. Tom While, a módszert az elsők között alkalmazó somerseti háziorvos. – Ha egy beteget mégis tovább kell utalni a szakorvoshoz, akkor a teledermatológiai szolgáltatás segít a folyamat egyszerűsítésében, biztosítva, hogy a beteg a megfelelő klinikán, a megfelelő időben jelenjen meg. Ez egy fantasztikus szolgáltatás, és komoly előnyt jelent a vidéki háziorvosi praxisoknak.”

Az NHS olyan nagyító lencse használatát is kipróbálja, amit mesterséges intelligencia technológiával kombinálva arra használhatnak, hogy másodperceken belül felmérjék egy beteg bőrének elváltozásait, különös tekintettel, ha rákos megbetegedés gyanúja merül fel. A DERM (deep Ensemble for the Recognition of Malignancy) névre keresztelt orvostechnológiai megoldást kezdetben klinikusok értékeléseivel párhuzamosan fogják széles körben is használni, és az NHS pedig azt reméli, hogy a fejlesztésével egyre gyorsabb és pontosabb bőrrák-diagnosztikát lehet majd biztosítani.

Egy korábbi tesztelési fázis során kiderült: az eszköz segítségével mintegy 10 ezer személyes találkozót lehetett elkerülni, ami kimondhatatlanul sok időt, energiát és pénzt spórolt meg betegnek, orvosnak, egészségbiztosítónak egyaránt.

„A digitális technológia és az új munkamódszerek használatának támogatása kulcsfontosságú a várakozási idők csökkentésében, és pontosan ezért gyorsítjuk fel a teledermatológia alkalmazását is. Ez egy olyan apró eszköz, ami képes felgyorsítani a diagnosztikát és a kezelést – bőrrákos betegek tízezrei számára” – mondta Amanda Pritchard, az NHS főigazgatója.

A rákos betegek minél korábbi azonosítására és kezelésére irányuló új tervek részeként a kórházakat arra kérték, törekedjenek rá, hogy a teszteredményeket 10 napon belül eljuttassák azoknak a betegeknek, akik rák gyanúja miatt sürgős beutalót kaptak.

Gábor János

Fotó: NHS England

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-15 23:15:00
Az üzletenként egymillió forintos támogatást konyhatechnológiai és a mindennapi működéshez szükséges kisebb eszközök, készletek beszerzésére fordíthatják, de felhasználhatják energiahatékony és gazdaságos üzemelést támogató fejlesztésekre, vagy nagyobb beruházásokhoz is.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS