Válaszok a munkahelyi dohányzás „égető” kérdéseire

2021. 08. 27., 11:00

A dohányzás igen megosztó lehet. Van, akinek az élet része, amiről semmiképpen sem tudna lemondani, és van, akinek elviselhetetlen még az is, ha más füstöl körülötte. Mi a helyzet a munkahelyi dohányzás esetén? Kitiltható a munkahelyről? Vagy épp ellenkezőleg, a dohányzó munkatársaknak többlet idő jár, hogy a szenvedélyüknek hódolhassanak? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó ügyvéd válaszol.

Külön cigiszünet jár a dohányosoknak?

Bizony előfordul, hogy a dohányos és nem dohányos kollégák között némi felszültséget okoz, ha a cigiszünetre túl gyakran kerül sor. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy van-e erre jogi előírás? – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

A Munka Törvénykönyvében kifejezetten cigiszünetet nem találunk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy munka közben semmilyen pihenő nem jár. A Munka Törvénykönyve munkaközi szünetről rendelkezik.

A munkaközi szünet a munka rövid időtartamú megszakítása. Célja, hogy a munkavállaló munkavégzés közben pihenni tudjon. A lényege, hogy a munkaközi szünet alatt a munkavállalónak nem kell rendelkezésre állni és munkát végezni.

A dohányzásra alapvetően a munkaközi szünetben van lehetősége a munkatársnak. Természetesen csak a dohányzásra vonatkozó szabályok betartása mellett. Ezekről a szabályokról mindjárt bővebben is szó lesz.

Mennyi időt vehet el a munkahelyi dohányzás?

A munkaközi szünet a munkahelyi dohányzásra is felhasználható, ha a dohányzás egyébként megengedett.

A munkavállaló részére 6 óra munkavégzés esetén 20 perc munkaközi szünet jár. Amennyiben a munkaidő meghaladja a 9 órát, akkor még további 25 perc munkaközi szünet jár a dolgozónak.

A munkaidőnél a beosztás szerinti munkaidőn túl a rendkívüli munkaidő is beszámít, vagyis a túlórát is figyelembe kell venni. Ha például a beosztás szerinti munkaidő 4 óra, ám a dolgozó az elrendelt túlóra miatt aznap 7 órát dolgozott, akkor 20 perc munkaközi szünet jár részére. Ha viszont aznap kevesebb, mint 6 órát kellett dolgoznia, a törvényi előírás alapján külön munkaközi szünet nem jár részére. Több, mint 9 óra munka esetén már összesen 45 perc munkaközi szünetre jogosult a dolgozó.

A fiatal, vagyis 18 év alatti munkavállalók esetén a munkaközi szünet mértéke eltérő. Nekik 4,5 óránál hosszabb napi munkaidő esetén legalább 30 perc pihenő jár. Több, mint 6 óra munka esetén legalább 45 perc munkaközi szünetet kell biztosítani.

A törvény arra is lehetőséget nyújt, hogy a felek megállapodása vagy kollektív szerződés 60 percre emelje a munkaközi szünet időtartamát.

Mikor gyújthat rá a munkavállaló, avagy hogyan vehető ki a munkaközi szünet?

A munkaközi szünet nem azt jelenti, hogy a munkatárs akkor szalad ki rágyújtani, amikor csak akar. A munkaközi szünet kiadására is van szabály.

A munkavégzés megszakításával legalább 3, legfeljebb 6 óra munkavégzést követően kell kiadni a munkaközi szünetet.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy a dohányosoknak esélyük sincs hamarabb rágyújtani. Ehhez azonban már szükséges a munkáltató döntése is. A törvény alapján a munkaközi szünetet a munkáltató jogosult több részletben is kiadni, azonban ekkor is figyelnie kell arra, hogy a fenti időszakban legalább 20 perc összefüggő szünetet kapjon a munkavállaló. Ebből az is következik, hogy abban az esetben, ha a munkavállalónak összesen 20 perc munkaközi szünet jár egy nap, a munkáltató azt nem tudja szétdarabolni. Sok esetben a munkáltatók a törvényi minimumnál hosszabb munkaközi szünetet biztosítanak, így már van lehetőség a kisebb időtartamú cigiszünetek biztosítására is. Lényeges azonban, hogy fő szabály szerint a munkaközi szünet nem a munkaidő része, így nem biztos, hogy az a jó, ha sok van belőle. Ettől azonban el lehet térni.

Tiltható a munkahelyi dohányzás?

A munkahelyi dohányzás szabályait nem a Munka Törvénykönyvében találjuk, így azt sem, hogy tiltható-e dohányzás a munkahelyen.

A nemdohányzók védelméről szóló törvény fő szabály szerint kimondja, hogy a dohányzás számára kijelölt helyek kivételével a munkahelyen nem szabad dohányozni, elektronikus cigarettát vagy dohányzást imitáló elektronikus eszközt használni. A munkahelyek zárt légterű helyiségeiben (például egy irodában, csarnokban, étkezőben stb.) nem lehet dohányzóhelyet kijelölni. Az tehát már a múlté, hogy a dohányos főnök szobájában mindenkinek nyelnie kell a füstöt. A dohányzás ugyanis a főnöknek is tilos az irodában.

A dohányzás a legtöbb esetben nyílt légterű helyen lehetséges, ahol kijelölt dohányzóhely van. Bizonyos munkahelyeken azonban erre sincs lehetőség. A törvény kimondja, hogy nyílt légtérben sem jelölhető ki dohányzóhely például köznevelési, illetve gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményben. A dohányzóhelyekkel kapcsolatos valamennyi részletszabályt, kivételt, „ha és akkor” esetet a törvényben találod meg, itt nem térünk ki minden helyzetre.

Nemdohányzó munkahely

Lehetőség van arra is, hogy a munkáltató a munkahelyet nemdohányzó munkahellyé nyilvánítsa. Ez nem azt jelenti, hogy egyik munkatárs sem lehet dohányos, ám a szenvedélyének nem hódolhat a munkahelyen. A nemdohányzó munkahelyen valószínűleg hiába keresnéd a kijelölt dohányzóhelyet. Fő szabály szerint ilyen munkahelyen nem lehet rágyújtani. Kivétel itt is lehet, erről mindjárt szó lesz.

A nemdohányzó munkahely megjelölést jól látható módon és egyértelműen kell jelezni.  

A nemdohányzó munkahellyé nyilvánítás a kollektív szerződésben, vagy a munkavállalók minimum felének kezdeményezésére, illetve egyetértésével történhet.

Hogyan lehet a nemdohányzó munkahelyen mégis füstöl(ög)ni?

Itt jön az előbb említett kivétel.

A törvény értelmében a nemdohányzóvá nyilvánított munkahelyen is lehet dohányzóhely kijelölését kezdeményezni. Ehhez szintén a kollektív szerződésbe foglalás, vagy a munkavállalók minimum felének egyetértése szükséges.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 25., 11:15
A hazai ingatlanpiaci drágulás a nyaralókra is hatott, egy év alatt 11,5 százalékkal emelkedtek az átlagos hirdetési négyzetméterárak. A Balaton népszerű települései a budapesti árakkal versenyeznek – derül ki a zenga.hu ingatlankeresési és hirdetési oldal adataiból. De ilyen árak mellett nem éri meg jobban tengerparti nyaralót venni?
2025-03-25 17:10:00
A Közös Agrárpolitika keretében, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a feldolgozó üzemek fejlesztését segítő pályázati felhívás keretében 94 beruházási projekt összesen 5,1 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült; ezekkel a döntésekkel a megítélt támogatások összege 12,2 milliárd forint – tájékoztatott az Agrárminisztérium.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS