Milyen módosításokra számíthatunk a nyári adócsomagban?

2019. 06. 23., 14:00

A PwC szakértőinek összefoglalója.

A kormány 2019. június 4-én és június 11-én terjesztette az Országgyűlés elé a nyári adótörvény-módosító javaslatcsomagot, amely három törvényjavaslatból áll. A javaslatok fő célja az Európai Unió adóelkerülés megakadályozását célzó irányelvében foglalt rendelkezések magyar szabályokba történő átültetése, valamint a hatályos magyar adószabályok belföldi igényeken alapuló módosítása, pontosítása, különös tekintettel a szociális hozzájárulási adókulcs csökkentésére, a csoportos társaságiadó-alanyiság szabályaira, a behajthatatlan követelésekhez kapcsolódó áfacsökkentési lehetőségre, valamint a társasági adóelőleg-kiegészítési szabályokra.

Az alábbiakban bemutatjuk a nyári adócsomag-tervezet legjelentősebb elemeit. Fontos kiemelni, hogy az adócsomag jelen állapotában még csak javaslatnak tekintendő, adótörvény-módosításnak az Országgyűlés általi elfogadást követően fog minősülni.

Társasági adót érintő változások

A 2019-ben kezdődő adóévtől kezdődően eltörlésre kerül az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség. Ugyanakkor az adózók 2019-re még önkéntes alapon kiegészíthetik adóelőlegüket a várható fizetendő adó összegére és így lehetőség nyílik arra, hogy a 2019-es adóév tekintetében még éljenek az adóról való rendelkezés magasabb, 7,5 százalékos adóelőnyt jelentő lehetőségével (látvány-csapatsport-, vagy filmtámogatás keretében). A naptári évtől eltérő üzleti éves adózók esetében az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség utoljára abban az adóévben alkalmazandó, amelynél az adóelőleg-kiegészítési határidő a javaslat elfogadását és így a módosító törvény hatályba lépését megelőzi.

Amíg az adóelőleg-kiegészítési kötelezettség eltörlése várhatóan adminisztratív és cash-flow szempontból kedvezően érinti majd az adózókat, fontos kiemelni, hogy az adóról való rendelkezés magasabb, 7,5 százalékos adójóváírásra jogosító lehetősége a módosított szabályok szerint kizárólag a havi, illetve negyedéves adóelőlegből történő felajánlás útján érhető el az adózók számára a 2020-as adóévtől kezdődően. Ennek megfelelően annak, aki maximálisan ki szeretné használni az adóról való rendelkezésben rejlő előnyöket, javasolt már 2019 decemberéig döntést hozni a 2020 januárjától teljesítendő adóelőlegek felajánlásáról.

A javaslat fogalmi szinten is több újítást, illetve pontosítást tartalmaz. Új társasági adóalanyként nevezi meg a javaslat a vagyonkezelő alapítványt, melynek kapcsán az osztalék fogalma is pontosításra kerül. A javaslat szerint a vagyonkezelő alapítvány adóalapját a bizalmi vagyonkezelési szerződés alapján kezelt vagyonnal megegyezően állapítja meg.

További jelentős változás, hogy 500 millió forintról fokozatosan csökken a fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez kapcsolódó minimum beruházási küszöbérték a kis-és középvállalkozások által megvalósított beruházások kapcsán. Így 2023-ra a középvállalkozásoknak elegendő 100 millió, kisvállalkozásoknak pedig 50 millió forintot elérő beruházást megvalósítani, hogy fejlesztési adókedvezményben részesülhessenek. Az új küszöbértékek szerinti beruházásokhoz kapcsolódó fejlesztési adókedvezményeket a módosítások hatályba lépését követő bejelentések (megkezdett beruházások) esetében lehet majd alkalmazni.

Csoportos társaságiadó-alanyiságot érintő változások

A javaslatban hangsúlyos szerepet kap a csoportos társasági adóalanyiság szabályainak kiegészítése, pontosítása. A javaslat szerint a tevékenységét év közben kezdő vállalkozás is megkezdheti csoporttagként a tevékenységét. Ebben az esetben az új csoporttag esetében a csoporttagság keletkezésének napja az adókötelezettsége keletkezésének napja lesz. Fontos, sokakat érintő egyszerűsítés, hogy a csoportos adóalanyisággal kapcsolatos adminisztrációs feladatok egyszerűsödnek azáltal, hogy a csoporttagok önálló nyilatkozattételre az adóhatóság felé nem lesznek kötelezettek, azt a csoportképviselő felé lesz szükséges megtenniük a jövőben. A javaslat szerint eltörlésre kerülne továbbá a csoporttagok azonos könyvvezetési pénznemére vonatkozó feltétel, amely számottevő egyszerűsítést jelenthet a jövőben csoportos adóalanyiságot választók számára.

További jelentős módosítás a csoportos adóalanyiság kapcsán, hogy szabályozza a csoporttagság előtt megszerzett adókedvezményre való jogosultság sorsát, mind a csoport fennállása, mind pedig a csoporttag megszűnésének esetében. Eszerint az adókedvezmény igénybevételekor a feltételek teljesítését vállaló csoporttag csoportból történő kiválása esetén is tovább viheti az adókedvezményt, amennyiben a vonatkozó feltételeknek továbbra is megfelel.

A kamatlevonási korlátra vonatkozó szabályok is némiképp módosulnak, így bár a korábbi korlát összege megmarad, a számítás módja csoportos adóalany esetén változni fog.

Európai uniós jogharmonizációs feladatok

A jogharmonizációs javaslatban számos új fogalom kerül bevezetésre, melynek jelentős része az adóelkerülést célzó, úgynevezett „ATAD II” irányelv implementálásával van összefüggésben. Bevezetésre kerül többek között az (i) ugyanazon tényállás államok között eltérő jogi minősítéséből eredő különbségek, (ii) a strukturált jogügylet, (iii) a hibrid gazdálkodó szervezet és (iv) az önálló adóalanyként figyelembe nem vett állandó telephely fogalma. Az ATAD II implementálásával összefüggésben részletesen szabályozásra kerül a tőkekivonás intézménye és kiegészítésre kerülnek az adóelkerülést célzó szabályok.

Vitarendezési eljárások és információcsere

Jelentős változás a magyar adózási szabályokban, hogy implementálásra kerülnek az Európai Unió DAC6 irányelv szerinti határokon átnyúló, adótervezést is érintő ügyletekre vonatkozó adatszolgáltatásra és automatikus információcserére vonatkozó rendelkezések, valamint a javaslat tartalmazza az adóegyezmények szerinti vitarendezési eljárások részletes eljárási szabályait is. Így részletesen kidolgozásra kerül:

  • a panasz intézménye és az arról való döntéshozatal;
  • a kölcsönös egyeztető eljárás;
  • a nemzeti eljárásokkal való kölcsönhatások és ellentétek részletezése;
  • maga a vitarendezés megindításának szabályai;
  • a tanácsadó bizottság felállítása, működése és eljárása;
  • a költségviselés és a döntés;
  • valamint a tagállamok illetékes hatóságainak megállapodása alapján lehetőség van alternatív vitarendezési bizottság felállítására is.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS