Belföldi e-kereskedelem: miért nem mindegy, milyen teljesítési dátum van a számlán?

2021. 11. 26., 08:40

Az e-kereskedelemben eladott termékek áfa vonzatát az átvétel időpontja és a számlán szereplő kibocsátási határidő befolyásolja. A legfontosabb tudnivalókat Sztankó Dánel, az RSM Hungary Adóüzletágának igazgatója foglalta össze.

Manapság, a koronavírus járvány hatására is egyre többen választják az e-kereskedelemi csatornákat, de a közelgő Black Friday is újabb csúcsot hozhat majd. Gondolhatunk itt a pizzarendeléstől kezdve a nagyháztartási gép vásárlásáig mindenféle eszköz beszerzésére, de akár távoktatásra, szoftver, vagy fizetős tartalmak letöltésére, vagy szálláshely foglalására az interneten keresztül. Minden tranzakció egyben áfakötelezettséggel is jár, fontos figyelni a számlázás, kiszállítás, átvétel részleteire! – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dánel, az RSM Hungary Adóüzletágának igazgatója.

E-kereskedelem, számla, áfakötelezettség

Az e-kereskedelemben értékesített termékek/szolgáltatások esetében a szolgáltató ugyanúgy köteles számlát kiállítani, mint bolti vásárláskor, amely egyben áfafizetési kötelezettségét is meghatározza. Gyakran felmerülő kérdés, hogy mi a termékértékesítésről kibocsátott számlán szereplő teljesítési időpont megfelelő megjelölése akkor, amikor a vevő a terméket postán, futártól, vagy átvételi ponton veszi át?

Mindenekelőtt le kell szögezni: a számlának minden esetben tartalmaznia kell a teljesítés időpontját! A teljesítés időpontja megegyezhet a számla keltével és ezesetben külön feltüntetése nem szükséges. Ugyanakkor a két dátum el is térhet, ilyenkor azt külön jelölni kell.

A teljesítési időpont pontos megjelölésének nehézségét az okozza, hogy a számlakibocsátási kötelezettség teljesítésére biztosított határidő fenti esetekben már azelőtt letelik, hogy a teljesítés pontos időpontja az eladó számára ismertté válna. A probléma oka a termékértékesítés teljesítésének e-kereskedelemben széles körben elterjedt módjában, valamint az ezt megelőzően, de legkésőbb azzal egyidejűleg megfizetett vételárhoz kapcsolódó számlakibocsátási kötelezettségre biztosított határidőben keresendő.

Teljesítés és a számlakibocsátási határidő

Nézzük meg részletesebben először a teljesítést, majd a számlakibocsátásra nyitva álló határidőt!

Adójogi szempontból a termékértékesítés akkor tekinthető teljesítettnek, amikortól a vásárló, mint tulajdonos már jogosult rendelkezni a termékkel. Arra vonatkozóan, hogy ez milyen feltételek mellett és mely időpontan történik meg, elsősorban az adásvétel során eljáró felek közötti megállapodás az irányadó. A belföldi e-kereskedelemben ezt az eladó által a webshop, online piacfelület honlapján közzétett általános szerződési feltételek szabályozzák (ÁSZF).

1. Teljesítés

A legnagyobb webshopok ÁSZF-ét megvizsgálva megállapítható, a teljesítésre kétféle gyakorlat alakult ki:

Széleskörben elterjedt kereskedelmi szokás, gyakorlat alapján a teljesítés azáltal és akkor történik meg, amikor a kiszállított (hibátlan, nem sérült) árut a vásárló átveszi.

Vannak azonban olyan webáruházak, ahol ezt a webshop a termék fuvarozó (szállítmányozó) részére történő átadásával tekinti teljesítettnek.

2. Számlakibocsátás

A számlakibocsátási kötelezettség teljesítésére biztosított határidő egyfelől az ügylet jellegének, másrészt az ellenérték megfizetése módjának és időpontjának a függvénye.

A belföldi e-kereskedelemben kialakult fizetési gyakorlat alapján a vételár megfizetésére a teljesítési időpontjával egyező fizetési határidőt biztosít az eladó. A vételárat:

– a vevő tipikusan interneten keresztül történő előre utalással,

– esetleg az átvételkor készpénzben vagy bankkártya használatával fizet ki.

Ennek következtében az eladónak a számlát legkésőbb a teljesítés időpontjáig, illetve a teljesítéssel egyidejűleg ki kell bocsátania.

A teljesítés időpontjának és a számlázásra biztosított határidő alapján a probléma abban ragadható meg, hogy az eladónak legkésőbb a teljesítéséig ki kell bocsátania a számlát, de a teljesítést eredményező termékátadáskor nincs jelen. Ezért a számlakibocsátást sokszor csak az átadást-átvételt megelőzően tudja megtenni, amikor utóbbi pontos időpontja még nem ismert.

Az az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozások ezt úgy próbálják meg kiküszöbölni, hogy már a postai feladás, fuvarozónak történő átadás időpontjáig elkészítik és a termékhez mellékelik a számlát. A vevő részéről történő átvételt, mint teljesítési időpontot 2-3 nappal későbbi időpontra datálva egyszerűen megbecsülik - ami vagy bejön vagy nem. Nagyon gyakori, hogy ez a ”saccolt” teljesítési időpont sajnos téves, amit az átvételi értesítőn szereplő, a vevő részére történő tényleges átadás dátuma bizonyít.

Ilyen esetben a számla alaki szempontból hibás.

Mi az alaki hibás számla következménye?

Eladó és - amennyiben adóalany a vevő, akkor - vevő részéről egyaránt hordozhat komoly szankcióval fenyegető adójogi kockázatot az alaki hibás számla. Előfordulhat, hogy a számlán szereplő fizetendő adót eladó (és vevő) rossz adóbevallásban tünteti fel. Az adót ugyanis a teljesítés napját magában foglaló adómegállapítási időszakról benyújtott bevallásban kell szerepeltetni.

Például, ha a számlán február 27-i teljesítési időpontot tüntetett fel az eladó és ennek megfelelően az azon szereplő fizetendő adót a február havi bevallásában vallotta be, de a termék vevő általi átvételének és ezáltal a teljesítésnek is az időpontja március 2., akkor azt a március havi bevallásban kellett volna bevallania és megfizetnie. Ebben az esetben függetlenül attól, hogy február hónapi bevallásában szerepel, március havi bevallásának ellenőrzése esetén terhére szóló adókülönbözetként (be nem vallott adó) jelenik meg. Emellett mulasztási bírsággal sújtható amiatt, hogy számlával egy tekintet alá eső okirattal (helyesbítő számla) nem javította a teljesítési időpontot. Holott rendelkezésére állt az az okirat (a postai kézbesítés, illetve fuvarozó cég esetén az átvételt igazoló okirat),amely alapján a tényleges teljesítési időpont megállapítható lenne.

Amennyiben a vevő adóalany (vállalkozás) - aki például nagymennyiségű irodaszert szerez be -, akkor a nem megfelelő teljesítési időpont következtében hibásnak tekinthető számla nem alkalmas a levonási jog gyakorlására. Másrészt, ha a hibás teljesítési időpont szerinti bevallási időszak esetleg megelőzi a helyes időpont szerintit, mert például elsőre a kézbesítés sikertelen volt, és a sikeres már következő hónapra esik, akkor a levonási jog meg sem nyílik, ami egy esetleges adóellenőrzésnél adókülönbözetet eredményez.

Arról, hogy miért fontosak még adójogi szempontból a számlán szereplő dátumok, egy korábbi blogunkban is írtunk.

Mi lehet a megoldás? Erre nincs egy egyértelmű, minden esetet lefedő válasz, az e-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásoknak külön-külön kell vizsgálni, hogy az adott esetben számára mi lehet a legkézenfekvőbb és az adószabályoknak megfelelő megoldás.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS