A Budapesti Békéltető Testület „A jogász válaszol” című sorozatában a jótállás egyik fontos kérdése kerül terítékre.
Kérdés
A kisfiam születésnapjára vásároltam egy elektromos kisautót még a nyáron, amely azonban kb. három hónap alatt tönkrement, egyik napról a másikra nem lehetett bekapcsolni. Megkerestem a problémával az eladót, aki kérte a vásárlásról a blokkot. Mondtam, hogy azt nem kaptunk, illetve a kisautó mellé jótállási jegy sem volt mellékelve, pedig vásárláskor az eladó bizonygatott bennünket, hogy garancia is van az autón, tehát ha bármi probléma lenne, visszavihetjük. Éppen ezért is döntöttünk a drágább mellett. Miután nem értettünk szót az ügyintézővel, a panaszunkra az üzletvezető is odajött, aki kerek perec kijelentette, hogy ha nincs nyugta, akkor garanciában nem tudják javítani vagy cserélni a kisautót. Való igaz, hogy nem tudom nyugta nélkül érvényesíteni a szavatossági jogaimat?
Válasz
Egy fogyasztó egy hibás termékkel kapcsolatban akár a kellékszavatossági, akár jótállási jogait kívánja érvényesíteni, a szerződés megkötését ő köteles bizonyítani. A vonatkozó 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet, valamint a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szerint a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása, valamint ha annak rendelkezésre bocsátása elmarad, ez nem érinti a jótállás érvényességét. Azonban akkor, ha a fogyasztó nem kap jótállási jegyet, vagy jótállás hiányában a kellékszavatossági jogait kívánja érvényesíteni, a szerződés megkötését akkor kell bizonyítottnak tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja.
Ebből természetesen következik, hogy ha a fogyasztó nem tudja felmutatni a vásárlását igazoló bizonylatot (vagyis hogy az adott vállalkozástól vásárolta, illetve hogy mikor és milyen összegért vette a hibás terméket), a vállalkozás a fogyasztó bejelentése alapján még a termék bevizsgáltatására sem köteles, nemhogy a javítás vagy a csereigény teljesítésére. Ugyanígy, ha a vállalkozás a jogszabályban rögzített kötelező jótállás időtartamát meghaladó időtartamra vállalt egy adott termékre jótállást, ennek igazolása is a jótállási jegy birtokában történhet.
A fentiek alapján a vállalkozás jogszerűen járt el, amikor a termék hibabejelentésekor a fogyasztótól megkövetelte a nyugta bemutatását.
Éppen az ilyen esetek elkerülése érdekében mindig gondosan járjunk el egy-egy termék vásárlásakor, akár üzletben, akár interneten keresztül kerül sor a termék megvételére. A fogyasztók érdeke ugyanis, hogy a vásárlásukat legalább a jótállás, illetve a kellékszavatosság időtartama alatt mindenkor igazolni tudják, hogyha az adott termék meghibásodna, igényüknek a vállalkozás elutasító válasza esetén akár egy békéltető testületi eljárás során is érvényt szerezhessenek.
Kis csapatunk valamennyi tagja száraz januárt tartott. Nagy kérdés volt, milyen borral indítsuk újra ízlelőbimbóink operációs rendszerét február elején.
Miközben hazánkban folyamatos esélylatolgatás zajlik Paks 2 sikeres kivitelezésével kapcsolatban, sokan már azt vetik fel, hogy figyelembe véve hazánk energiaéhségét, valamint azt a tényt, hogy előbb-utóbb Paks 1-et mégiscsak le kell állítani, már rég Paks 3-on kellene gondolkodni – írja Gyurcsik Attila, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatója.