Nyugta nélkül nincs jótállás?

2019. 10. 11., 16:30

A Budapesti Békéltető Testület „A jogász válaszol” című sorozatában a jótállás egyik fontos kérdése kerül terítékre.

Kérdés

A kisfiam születésnapjára vásároltam egy elektromos kisautót még a nyáron, amely azonban kb. három hónap alatt tönkrement, egyik napról a másikra nem lehetett bekapcsolni. Megkerestem a problémával az eladót, aki kérte a vásárlásról a blokkot. Mondtam, hogy azt nem kaptunk, illetve a kisautó mellé jótállási jegy sem volt mellékelve, pedig vásárláskor az eladó bizonygatott bennünket, hogy garancia is van az autón, tehát ha bármi probléma lenne, visszavihetjük. Éppen ezért is döntöttünk a drágább mellett. Miután nem értettünk szót az ügyintézővel, a panaszunkra az üzletvezető is odajött, aki kerek perec kijelentette, hogy ha nincs nyugta, akkor garanciában nem tudják javítani vagy cserélni a kisautót. Való igaz, hogy nem tudom nyugta nélkül érvényesíteni a szavatossági jogaimat?

Válasz

Egy fogyasztó egy hibás termékkel kapcsolatban akár a kellékszavatossági, akár jótállási jogait kívánja érvényesíteni, a szerződés megkötését ő köteles bizonyítani. A vonatkozó 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet, valamint a 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet szerint a jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása, valamint ha annak rendelkezésre bocsátása elmarad, ez nem érinti a jótállás érvényességét. Azonban akkor, ha a fogyasztó nem kap jótállási jegyet, vagy jótállás hiányában a kellékszavatossági jogait kívánja érvényesíteni, a szerződés megkötését akkor kell bizonyítottnak tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja.

Ebből természetesen következik, hogy ha a fogyasztó nem tudja felmutatni a vásárlását igazoló bizonylatot (vagyis hogy az adott vállalkozástól vásárolta, illetve hogy mikor és milyen összegért vette a hibás terméket), a vállalkozás a fogyasztó bejelentése alapján még a termék bevizsgáltatására sem köteles, nemhogy a javítás vagy a csereigény teljesítésére. Ugyanígy, ha a vállalkozás a jogszabályban rögzített kötelező jótállás időtartamát meghaladó időtartamra vállalt egy adott termékre jótállást, ennek igazolása is a jótállási jegy birtokában történhet.

A fentiek alapján a vállalkozás jogszerűen járt el, amikor a termék hibabejelentésekor a fogyasztótól megkövetelte a nyugta bemutatását.

Éppen az ilyen esetek elkerülése érdekében mindig gondosan járjunk el egy-egy termék vásárlásakor, akár üzletben, akár interneten keresztül kerül sor a termék megvételére. A fogyasztók érdeke ugyanis, hogy a vásárlásukat legalább a jótállás, illetve a kellékszavatosság időtartama alatt mindenkor igazolni tudják, hogyha az adott termék meghibásodna, igényüknek a vállalkozás elutasító válasza esetén akár egy békéltető testületi eljárás során is érvényt szerezhessenek.

Budapesti Békéltető Testület

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS