Kötelező egyéves jótállás – „A jogász válaszol”

2019. 10. 03., 16:15

A kötelező egyéves jótállás jelentését a Budapesti Békéltető Testület szakemberei mutatják be egy példán keresztül.

„A jogász válaszol” címmel új sorozatot indított a Budapesti Békéltető Testület a fogyasztói ismeretek erősítése érdekébe. Olyan, közérdeklődésre számot tartó kérdéseket vesznek sorra, amelyekkel nap mint nap találkozik a testület a fogyasztóvédelmi feladatellátása során. Az első cikk témája a kötelező egyéves jótállás.

Kérdés

Vásároltam még 2017-ben egy fejhallgatót, amelynek az anyaga – kevés, megkímélt használat mellett – kevesebb, mint egy év alatt elkezdett leválni, ezért visszavittem az eladóhoz. Az eladó elismerte a panaszomat, és kicserélte a terméket. Ennek az új fejhallgatónak azonban ugyanolyan problémája lett, egy évet sem tudtam használni. Ahogy az előzőnél, ismét visszavittem az eladóhoz, és kértem a termék cseréjét. Meglepetésemre az eladó elutasította a kérésemet arra hivatkozva, hogy az általa kicserélt termékre vállalt 6 hónapos jótállási idő letelt, ezért nem hajlandó kicserélni a fejhallgatót. Én viszont úgy tudom, hogy a termékre jogszabály alapján 1 éves jótállás vonatkozik. Az eladó valóban jogszerűen utasította el a kérésemet, vagy a kicserélt termék esetében is érvényesíthetem a garanciális jogaimat?

Válasz

Egy termékre abban az esetben vonatkozik az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendeletben előírt kötelező 1 éves jótállás, ha az a rendelet mellékletében feltüntetett új tartós fogyasztási cikk, és az ott meghatározott eladási ár felett került értékesítésre. A fejhallgatók ebbe a kategóriába tartoznak 10 000 forint feletti eladási ár esetén.

A jótállási határidő viszont jogvesztő jellegű, vagyis annak elmulasztása esetén (ha a határidő eltelt) a jótállási igény nem érvényesíthető.

A Polgári Törvénykönyvről szóló törvény azonban a kellékszavatosság körében tartalmaz egy olyan rendelkezést, hogy a „dolognak a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a kellékszavatossági igény elévülése újból kezdődik”, míg egy másik szakasz alapján a „jótállási igény érvényesítésére egyebekben a kellékszavatossági jogok gyakorlására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni”.

Ennek a két rendelkezésnek a kérdéskörét a Kúria is vizsgálta, és a KGD2017.160. szám alatt közzétett döntésében kifejtette, hogy a határidő jogvesztő jellegének következménye, hogy arra az elévülés szabályait nem lehet alkalmazni – az nem szakadhat meg és nem nyugodhat –, vagyis semmilyen módon nem hosszabbodhat meg, a határidő elteltével a jogvesztés bekövetkezik. Ezért a jótállási határidő jogvesztő jellege nem írható felül a kellékszavatossági szabályokra utaló rendelkezéssel.

A fentiek alapján az eladó jogszerűen utasította vissza a jótállási igény teljesítését, hiszen annak időtartama az eredeti termék átadásának időpontjától indult, a kicseréléssel az nem kezdődött újból.

A fogyasztó kellékszavatossági igénye – a jótállással szemben – viszont a termék kicserélésével újrakezdődött, vagyis annak átadásától számított 2 éves határidőn belül a fogyasztó jogosult kellékszavatossági jogát érvényesíteni. Ebben az esetben ugyanakkor már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az eladó hibásan teljesített. Az ezt megállapító szakvélemény birtokában az eladó köteles a fogyasztó szavatossági jogát teljesíteni, amelynek adott esetben egy békéltető testületi eljárás során is érvényt szerezhet.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-24 12:10:00
A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD szegedi óriásberuházásával immár véglegessé vált, hogy hazánk hosszú idő óta először nem kullogni fog az események után, hanem diktálni fogja egy nagy globális technológiai forradalom tempóját – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a vállalat február 23-i autóátadó ünnepségén.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS