Jótékony célú kommunikáció is sértheti a fogyasztóvédelmi szabályokat

2018. 12. 21., 10:33

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az Unilever Magyarország Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg 2015-2017. évi Iskolamosdó Felújítási Programjaival kapcsolatos hirdetéseivel. A hatóság ugyanakkor a jogsértés kimondása mellett eltekintett az egyéb jogkövetkezményektől.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt vizsgálta versenyfelügyeleti eljárásában, hogy megfelelő volt-e az Unilever Magyarország Kft. Domestos Iskolamosdó Felújítási Programjával összefüggésben 2015. évtől folytatott kereskedelmi gyakorlata.

A vizsgálat megállapította, hogy a 2015-2017. közötti években a társaság a programmal kapcsolatosan, a fogyasztókat közvetlenül megszólító, érzelmi kötődésükre alapozó kommunikációjában (pl. a „tegyünk együtt”, „segítse ön is vásárlásával” szlogenek használatával) tisztességtelenül közvetített olyan üzenetet, hogy a termékvásárlásonkénti 5 forintos fogyasztói hozzájárulásoknak szerepük volt a jótékonysági programban. A vállalkozás ugyan lebonyolította a felújítási programot, és a fogyasztói hozzájárulások értékének becsléséhez egy elismert piackutató cég adatait használta fel, azonban a kommunikációban azt sugallta, hogy a fogyasztók közvetlen, egyedi hozzájárulása számít, miközben az értékesítési adatok nyilvántartása, összesítése alkalmatlan volt minden egyes vásárlás regisztrálására. A vállalkozás nem járt el elvárható szintű szakismerettel, illetve a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelő gondossággal a kampányban, ezért megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.

A vállalkozás üzenetei az átlagosnál is élénkebb érdeklődést válthattak ki a programban érintett iskolákhoz kötődő gyermekek családtagjai, ismerősei – kiemelten a kisgyermekes anyák – részéről. A GVH ezért különösen kiszolgáltatottnak tekintette a hirdetések célcsoportjainak egyes tagjait. A Versenyhivatal a jogsértés megállapításán túl egyéb jogkövetkezmények meghatározását nem tartotta indokoltnak, tekintettel az ügy különös méltánylást igénylő körülményeire és arra, hogy a vállalkozás jogkövető magatartást kívánt tanúsítani jótékonysági akciójában, a 2018. évi kampány kommunikációja pedig már meghatározott, a vásárlásoktól független összegű hozzájárulást ígért.

Unilvever-reakció

„Az Unilever Magyarország Kft. vitatja a Gazdasági Versenyhivatal szóban forgó határozatát, hiszen meggyőződésünk, hogy a program megtervezése során jóhiszeműen, felelősen, kellő alapossággal jártunk el. A Gazdasági Versenyhivatal olyan állítást talált megtévesztőnek, amelyről a Fővárosi Törvényszék korábban megállapította, hogy az jogszerű és tisztességes volt. Jelzésértékű, hogy a Gazdasági Versenyhivatal bírságot nem állapított meg az Unileverrel szemben” - olvasható a társaság közleményében.

Szeretnénk hosszú távon támogatni ezt a jó ügyet, ezért a következő években is folytatjuk a Domestos Iskolamosdó Felújítási Programot. Az ideivel együtt, a négy év során az Unilever támogatásával, valamint a programba bevont partnereink önkéntes munkájával és adományaival már 19 vidéki általános iskola mosdóit újítottuk fel, közel 100 millió forint értékben. A Domestos továbbra is elkötelezett amellett, hogy javítson a gyermekek higiéniás körülményein, és ösztönözze őket a helyes tisztálkodási szokások elsajátítására.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS