Főzőtejszín, habtejszín: különbségek és hasonlóságok

Főzőtejszín, habtejszín: különbségek és hasonlóságok
2023. 02. 08., 20:17

A Szupermenta program rendhagyó felmérésében a főző- és habtejszínek, illetve ezek helyettesítő termékei kaptak főszerepet. 114 olyan termék alapvető tulajdonságait hasonlították össze a szakemberek, melyek felhasználásukat tekintve hasonlóak, összetételükben azonban jelentősen különbözhetnek.

A Szupermenta programban ezúttal a tejszínek kerültek középpontba. Rendhagyó módon azonban nem termékteszt formájában, hanem felmérő jelleggel, laboratóriumi vizsgálatok nélkül járták körül a témát a szakemberek. Az úgynevezett polcfelmérés során számba vették a boltok polcain található különböző megnevezésű tejszíneket és alternatívákat, és a csomagoláson feltüntetett információk alapján összehasonlították őket. Végül 114 olyan termék szerepelt a tesztben, amelyeket a nagyobb áruházláncok kínálnak tejszínként, illetve növényi helyettesítőként, melyek összetételük és jelölésük szerint 5 csoportba sorolhatóak: főzőtejszín, habtejszín, tejszín, főző-és habkészítmény, növényi alternatíva.

Különbségek és hasonlóságok

A főzőtejszín – ahogy azt a neve is mutatja – főzéshez a legalkalmasabb, ugyanis a 10–22 százalékos zsírtartalmú tejszín sűríti, krémesebbé teszi az ételeinket. Fő alapanyaga a tejszín, melyhez sűrítőanyagként karragént használnak. 

A habtejszín fő összetevője is a tejszín, amelyhez sűrítőanyagként szintén karragént tesznek. A magasabb, 28–35 százalékos zsírtartalma miatt ezt a típust érdemes választani kemény tejszínhab készítéséhez. Talán meglepő, de a habtejszín cukrozatlan változata sós ételek készítéséhez is kiválóan alkalmas. Ezt a zsírosabb tejszínfajtát ugyanis a krémlevesek, főzelékek sűrítésére, krémesítésére ugyanúgy használhatjuk, mint a főzőtejszínt.

A polcokon akadtak tejszín megnevezésű termékek is, amely kategória zsírtartalma a Magyar Élelmiszerkönyv előírása alapján 18–45 százalék között mozoghat. A felmérésben szereplő tejszínek mindegyike 30 százalékos zsírtartalmú volt. Fő alapanyaguk a tejszín, melyhez sűrítőanyagként karragént használnak. E termékek főzéshez és tejszínhab készítésére egyaránt alkalmasak lehetnek.

A főző- és habkészítmények többek között habalap, főzőkrém vagy habkészítmény megnevezésekkel találhatóak a boltok kínálatában. Jellemzően ivóvíz alapúak, és állati eredetű összetevőként tejszínt, tejfehérjét, írót és íróport is tartalmazhatnak. Zsírtartalmuk 8 és 34 százalék között mozog.

A sokrétű vásárlói igények minél szélesebb körű kiszolgálásának érdekében a boltok választéka egyre színesebb.  Napjainkban már számos olyan készítmény is elérhető, amelyek egyáltalán nem tartalmaznak tejet, illetve állati eredetű összetevőt. Ilyen növényi alternatíva például a kókusz és a rizs főzőkrém, vagy a zabkrém. A csomagoláson feltüntetett összetevők alapján elmondható, hogy mindegyik ivóvíz alapú, és kizárólag növényi eredetű alapanyagok felhasználásával készül. Zsírtartalmuk 8 és 31 százalék közötti, mely növényi zsírokból adódik, amilyen például a kókuszolaj, a napraforgóolaj vagy a repceolaj.

További információk, érdekességek a Nébih Szupermenta termékteszt oldalán.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS