Az építőanyag-forgalmazók közel kétharmadánál talált jogsértést a fogyasztóvédelem

2021. 08. 05., 10:30

Július elejétől a fogyasztóvédelem is bekapcsolódott az építőipari alapanyagok piacán tapasztalható visszás jelenségek fokozott vizsgálatába. A hatóság a helyszíni ellenőrzések első négy hetében a forgalmazók 61 százalékánál tárt fel jogsértést – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A kormányhivatalok munkatársai a felkeresett kereskedelmi egységek több mint háromnegyedénél tapasztaltak áremelkedést.

A július 7-én indult országos vizsgálat egyebek mellett az árfeltüntetéssel, jótállási jegyekkel kapcsolatos előírások és az általános kereskedelmi feltételek betartásának, a piacfelügyeleti követelmények teljesülésének ellenőrzésére terjed ki. A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok munkatársai eddig összesen 327 helyszínen fordultak meg. Több mint 200 esetben tapasztaltak jogsértést, ám ezek negyedénél a kereskedők már az ellenőrzés ideje alatt pótolták a mulasztást, kiigazították a hibát.

A szakemberek 198 piacfelügyeleti ellenőrzés során 313 féle, összesen közel 82 ezer darab termék vizsgálatát végezték el. Végül 120 termékfajtánál, összesen több mint 24 ezer építési terméknél állapítottak meg elsősorban a jelölésekkel, teljesítménynyilatkozatokkal összefüggő hiányosságokat. A kilenc online ellenőrzésből öt webáruház esetében tártak fel árfeltüntetési jogsértést.

A kifogásolási arány szempontjából a leggyengébben a TÜZÉP telepeken és a szaküzletek, barkácsáruházak teljesítettek, ezeknek több mint 60 százalékánál akadt probléma. A fatelepek felét, a vasudvarok több mint harmadát érték kisebb-nagyobb mulasztáson az ellenőrök.

A kormányhivatalok az ellenőrzött helyszínek 76 százalékánál, 248 kereskedelmi egységben tapasztaltak áremelkedést. Készlethiány tízből négy forgalmazónál merült fel. A vizsgálat visszavonásig folytatódik a fővárosban és minden megyében.

Ha a fogyasztóvédelmi hatóság a hatáskörén túlmutató visszásságokat tapasztal az építőanyagok piacán, a társszervezetek – elsősorban a Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Adó- és Vámhatóság – eljárását kezdeményezi. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS