Kötelező visszaváltási rendszer: elindult a „végső visszaszámlálás”

Kötelező visszaváltási rendszer: elindult a „végső visszaszámlálás”
2024. 06. 04., 14:10

2024. június 30-ig van idejük a gyártóknak arra, hogy a kötelezően visszaváltási díjas termékekre vonatkozó szabályok figyelmen kívül hagyásával hozzanak forgalomba az egyébként a DRS (Deposit Refund System) hatálya alá tartozó termékeket. Az új szabályozásnak való megfelelés 50 forintos áremelkedést jelent majd termékenként, amit a fogyasztónak kell viselnie – hacsak vissza nem váltja a kérdéses italosdobozokat és -palackokat. A részletes szabályokat a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője foglalta össze.

Tavaly ősztől fokozatosan lép életbe a DRS, azaz a kötelező visszaváltási rendszer. A DRS hatálya alá tartozó termékek (a tejtermékekét leszámítva az 1 deciliter és 3 liter közötti űrtartartalmú üveg-, fém- vagy műanyag palackos, illetve dobozos italtermékek csomagolásai) kötelezően visszaváltási díjas termékeknek minősülnek, amelyek forgalomba hozatalára az új rendszer különböző bejelentési és díjfizetési kötelezettségekkel együtt járó rendelkezéseket vezetett be.

A következő hónaptól már csak regisztrált termékek kerülhetnek a forgalomba

A gyártókat már tavaly november 15-től regisztrációs – gyakorlatilag engedélyeztetési – kötelezettség terhelte az érintett termékekre vonatkozóan. Ez alól kaptak haladékot a piaci szereplők 2024 júliusáig. Azonban már most el van késve, aki még nem kezdte meg a felkészülést az átállásra, ugyanis a regisztrációt legalább 45 nappal a forgalomba hozatal előtt meg kell tenni a koncessziós partner (a MOHU Zrt.) felé.

„A megfelelő regisztráció nélkül a DRS-termékek nem hozhatók forgalomba, továbbá a nem megfelelően forgalomba hozott termékeket az országos hulladékgazdálkodási hatóság – az egyéb szankciók alkalmazása mellett – kötelezően vissza is hívja – emeli ki Bereznai Henrik, a Jalsovszky ügyvéde. – A még nem egészen egy hónapig tartó türelmi idő ez alól is kivétel, hisz a 2024. június 30-ig forgalomba hozott termékek – a szabályozás természetéből fakadóan kifutó jelleggel – továbbra is a 2023. november 15. előtti szabályok szerint maradhatnak a forgalomban. Itt a forgalmazhatóságot leginkább a szavatossági idő befolyásolja, továbbá ezeknek a termékeknek a visszagyűjtése sem a DRS alapján fog megtörténni: a hulladékká vált terméket – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – szelektív kukába kell helyezni.”

Nem lesz kibúvó a visszaváltási díj alól sem

Ráadásul most júliustól a gyártóknak különböző fizetési kötelezettségük is keletkezik: a gyártási volumenük mértékétől függően csatlakozási és szolgáltatási díjat kell fizetniük a MOHU Zrt. felé, valamint a DRS hatálya alá tartozó, nem újrahasználható termékek visszaváltási díját (darabonként 50 forintot) is meg kell előlegezniük a MOHU Zrt.-nek. (Az újrahasználható termékek visszaváltási díját, amelynek mértékét a gyártók maguk határozzák meg, a gyártóknak a visszavételkor kell a forgalmazó vagy a fogyasztó részére visszaadniuk.). Minden vissza nem váltott termék esetén viszont a visszaváltási díj a MOHU Zrt. „nyeresége” lesz.

Bár úgy tűnhet, hogy a MOHU Zrt. érdeke pont az lenne, hogy minél kevesebben váltsák vissza a termékeket, ez nem így van. A MOHU Zrt.-nek az Európai Unió jogszabályai alapján 2029-re el kell érnie a 90 százalékban előírt PET visszagyűjtési arányt. Ennek elősegítése érdekében pedig az „extra bevételt” a fogyasztók visszaváltási tudatosságának előmozdításához szükséges kampányokra, valamint a visszaváltási rendszer működtetésére, fejlesztésére kell fordítania.

A kisüzemi termelőknek nem kell a DRS rendelkezései szerint eljárni

Jó tudni, hogy tavaly év végi módosításként kivették a DRS hatálya alól az ún. „csekély mennyiségű kibocsátókat”. A vélhetően a kisebb pincészeteket célzó kedvezménybe minden évben azok a gyártók tartoznak, akik a megelőző évben legfeljebb 5000 darab kötelezően visszaváltási díjas terméket hoztak forgalomba. „Az általuk forgalomba hozott palackok július 1-jét követően sem fognak a DRS hatálya alá tartozó, kötelezően visszaváltási díjas terméknek minősülni, így a DRS-sel együtt járó különböző kötelezettségek sem fogják terhelni ezeket a gyártókat” – hívja fel a figyelmet az ügyvéd.

Retro-élmény: újra él a bolti visszaváltás

A DRS másik nagy pillére maga a visszaváltási rendszer. Ebben a tekintetben a szabályozás a forgalmazókra (azaz a boltokra) testál nagyobb felelősséget, hisz nekik kell a visszaváltás folyamatát fizikailag lebonyolítaniuk. Valamennyi forgalmazónak kötelessége a termékek visszaváltását a teljes nyitvatartási időben biztosítani, de a 400 m2-nél nagyobb eladóterű élelmiszerüzletek a nem újrahasználható termékek visszaváltására kötelesek automata visszaváltót is beszerezni a MOHU Zrt.-től.

Ha DRS van, akkor EPR és termékdíj nincs

Bár a DRS hatálya alá tartozó termékek egy részét az EPR-rendszer is lefedi, a vonatkozó szabályozás rögzíti, hogy nem merülhet fel egyszerre EPR-díj és csatlakozási, szolgáltatási díj fizetési kötelezettség is. Nem kell ugyanis EPR-díjat fizetni a termék után, ha a csatlakozási és szolgáltatási díj fizetése már megtörtént. A DRS hatálya alá tartozó termékek esetében nem keletkezik termékdíj fizetési kötelezettség sem, ha ezeket a termékeket visszaváltási díjas rendszerben használják fel.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS