„Európában mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy A-tól B-ig a lehető legfenntarthatóbb módon jusson el”

2023. 07. 14., 14:08

Az Európai Bizottság olyan intézkedéseket javasol a gépjárműipar körforgásos jellegének fokozására, amelyek kiterjednek a járművek tervezésére, gyártására és életciklusuk végén történő kezelésére.

A kezdeményezés javítani fogja az uniós gazdaság erőforrásokhoz való hozzáférését, hozzá fog járulni az EU környezetvédelmi és éghajlat-politikai célkitűzéseihez, miközben megerősíti az egységes piacot és hozzájárul a gépjárműipar folyamatban lévő átalakításával kapcsolatos kihívások kezeléséhez – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Az elhasználódott járművekről, valamint az újrafelhasználhatóságról, újrafeldolgozhatóságról és hasznosíthatóságról szóló jelenlegi irányelveket felváltó javasolt rendelet várhatóan jelentős környezeti előnyökkel jár, többek között évi 12,3 millió tonna CO2-kibocsátás 2035-ig történő csökkentésével, 5,4 millió tonna anyag jobb hasznosításával és a kritikus fontosságú nyersanyagok fokozott visszanyerésével. A rendelet végrehajtása hosszú távú energiamegtakarítást eredményez a gyártási szakaszban, csökkenti az importált nyersanyagoktól való függőséget, valamint előmozdítja a fenntartható és körforgásos üzleti modelleket.

Üdvözlő szavak

Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnök: „Európában mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy A-tól B-ig a lehető legfenntarthatóbb módon jusson el. A következő években egyre több kibocsátásmentes autó kerül a piacra, ami növeli az értékes, elsődleges anyagok iránti keresletet. Javaslatunk biztosítani fogja, hogy ezen anyagok közül a lehető legtöbbet újrahasznosítsuk és újrahasznosítsuk, új életet hozva autóink alkatrészeinek, és jelentősen csökkentve közúti közlekedésünk környezeti lábnyomát.”

Virginijus Sinkevičius, a környezetért, az óceánokért és a halászatért felelős biztos:A gépjárműipar fontos szerepet játszik a körforgásos gazdaságra való átállás felgyorsításában. Az akkumulátorokra vonatkozóan elfogadott életciklus-megközelítésre építve a mai napon olyan szabályokra teszünk javaslatot, amelyek célja a járművek beépített körforgásossá tétele, valamint annak biztosítása, hogy életciklusuk végén a járművek értékes pótalkatrészek, kritikus fontosságú nyersanyagok és egyéb kulcsfontosságú erőforrások, például jó minőségű, újrafeldolgozott műanyag és acél forrásai legyenek. Ez az új megközelítés fenntarthatóbbá és reziliensebbé teszi az európai gépjárműipart, csökkenti az elsődleges nyersanyagoktól és az energiától való függőséget, fellendíti az EU újrafeldolgozási ágazatát, és javítja a használt pótalkatrészek és másodlagos anyagok piacát.”

Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos:Új javaslatunk támogatni fogja a gépjárműipari ökoszisztéma körforgásos gazdaságra való átállását, fellendíti az újrahasznosító ipart, miközben több mint 22 000 munkahelyet teremt, és javítja az egységes piac működését. Az újrafeldolgozás és a körforgásosság javítása – különösen a kritikusabb nyersanyagok visszanyerése révén – hozzá fog járulni a reziliensebb ellátási láncok létrehozásához és az áringadozásoknak való kitettség csökkentéséhez.”

Körforgásos átállás, nagyobb reziliencia

A javasolt rendelet a tervezés, a gyűjtés és az újrafeldolgozás minőségének javítása érdekében több kulcsfontosságú elemre összpontosít, és megkönnyíti a jelentéstételi kötelezettségeket:

  • „Tervezési körlevél”: A körforgásos jelleg fokozása a járművek tervezésében és gyártásában segíteni fog annak biztosításában, hogy a járművek könnyen szétszerelhetők legyenek. A gépjárműgyártóknak egyértelmű és részletes utasításokat kell adniuk a bontók számára arra vonatkozóan, hogy a használat során és az életciklus végén hogyan kell kicserélni és eltávolítani az alkatrészeket és alkatrészeket.
  • „Az újrafeldolgozott tartalom felhasználása”: Az új járművek gyártásához felhasznált műanyag 25 százalékának újrafeldolgozásból kell származnia, amelynek 25 százalékát elhasználódott járművekből kell újrafeldolgozni.
  • „Treat Better”: Az intézkedések több és jobb minőségű nyersanyag visszanyeréséhez vezetnek, beleértve a kritikus fontosságú nyersanyagokat, a műanyagokat, az acélt és az alumíniumot.  Az elhasználódott járművekből származó műanyagok 30 százalékát újra kell hasznosítani. További intézkedések fogják támogatni a járműrészek és -alkatrészek újrahasználatának, újragyártásának és felújításának piacát. A Bizottság arra ösztönzi a tagállamokat, hogy a pótalkatrészek értékesítésének támogatása érdekében biztosítsanak ösztönzőket a garázsok és javítóműhelyek számára.
  • „Az irányítás javítása”: Az új szabályok megerősítik a gyártói felelősséget azáltal, hogy egységes követelmények alapján nemzeti kiterjesztett gyártói felelősségi rendszereket hoznak létre. E rendszerek célja, hogy megfelelő finanszírozást biztosítsanak a kötelező hulladékkezelési műveletekhez, ösztönözzék az újrafeldolgozókat az elhasználódott járművekből származó újrafeldolgozott anyagok minőségének javítására, ezáltal előmozdítva a hulladékkezelő vállalkozások és a gyártók közötti fokozott együttműködést.
  • „Többet és intelligensebben gyűjtsünk össze”: A járművek eltűnésének megállítása érdekében a javaslat a jelenlegi szabályok jobb végrehajtását irányozza elő, és növeli az átláthatóságot. Ez azt jelenti, hogy Unió-szerte több ellenőrzést kell végezni, digitálisan nyomon kell követni az elhasználódott járműveket, jobban el kell különíteni a régi autókat az elhasználódott autóktól, több bírságot kell kiszabni a jogsértésekért, és meg kell tiltani a nem megfelelő használt járművek kivitelét.
  • „Több jármű”: Ezen intézkedések hatályát fokozatosan kiterjesztik olyan új kategóriákra, mint a motorkerékpárok, a teherautók és az autóbuszok, ami átfogóbb lefedettséget biztosít.

A járművek tervezésére és az elhasználódott járművek kezelésére vonatkozó körforgásos követelményekről szóló rendeletre irányuló bizottsági javaslatot az Európai Parlament és a Tanács a rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-04-16 09:10:00
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS