Az Európai Bizottság olyan intézkedéseket javasol a gépjárműipar körforgásos jellegének fokozására, amelyek kiterjednek a járművek tervezésére, gyártására és életciklusuk végén történő kezelésére.
A kezdeményezés javítani fogja az uniós gazdaság erőforrásokhoz való hozzáférését, hozzá fog járulni az EU környezetvédelmi és éghajlat-politikai célkitűzéseihez, miközben megerősíti az egységes piacot és hozzájárul a gépjárműipar folyamatban lévő átalakításával kapcsolatos kihívások kezeléséhez – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
Az elhasználódott járművekről, valamint az újrafelhasználhatóságról, újrafeldolgozhatóságról és hasznosíthatóságról szóló jelenlegi irányelveket felváltó javasolt rendelet várhatóan jelentős környezeti előnyökkel jár, többek között évi 12,3 millió tonna CO2-kibocsátás 2035-ig történő csökkentésével, 5,4 millió tonna anyag jobb hasznosításával és a kritikus fontosságú nyersanyagok fokozott visszanyerésével. A rendelet végrehajtása hosszú távú energiamegtakarítást eredményez a gyártási szakaszban, csökkenti az importált nyersanyagoktól való függőséget, valamint előmozdítja a fenntartható és körforgásos üzleti modelleket.
Frans Timmermans, az európai zöld megállapodásért felelős ügyvezető alelnök: „Európában mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy A-tól B-ig a lehető legfenntarthatóbb módon jusson el. A következő években egyre több kibocsátásmentes autó kerül a piacra, ami növeli az értékes, elsődleges anyagok iránti keresletet. Javaslatunk biztosítani fogja, hogy ezen anyagok közül a lehető legtöbbet újrahasznosítsuk és újrahasznosítsuk, új életet hozva autóink alkatrészeinek, és jelentősen csökkentve közúti közlekedésünk környezeti lábnyomát.”
Virginijus Sinkevičius, a környezetért, az óceánokért és a halászatért felelős biztos: „A gépjárműipar fontos szerepet játszik a körforgásos gazdaságra való átállás felgyorsításában. Az akkumulátorokra vonatkozóan elfogadott életciklus-megközelítésre építve a mai napon olyan szabályokra teszünk javaslatot, amelyek célja a járművek beépített körforgásossá tétele, valamint annak biztosítása, hogy életciklusuk végén a járművek értékes pótalkatrészek, kritikus fontosságú nyersanyagok és egyéb kulcsfontosságú erőforrások, például jó minőségű, újrafeldolgozott műanyag és acél forrásai legyenek. Ez az új megközelítés fenntarthatóbbá és reziliensebbé teszi az európai gépjárműipart, csökkenti az elsődleges nyersanyagoktól és az energiától való függőséget, fellendíti az EU újrafeldolgozási ágazatát, és javítja a használt pótalkatrészek és másodlagos anyagok piacát.”
Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos: „Új javaslatunk támogatni fogja a gépjárműipari ökoszisztéma körforgásos gazdaságra való átállását, fellendíti az újrahasznosító ipart, miközben több mint 22 000 munkahelyet teremt, és javítja az egységes piac működését. Az újrafeldolgozás és a körforgásosság javítása – különösen a kritikusabb nyersanyagok visszanyerése révén – hozzá fog járulni a reziliensebb ellátási láncok létrehozásához és az áringadozásoknak való kitettség csökkentéséhez.”
A javasolt rendelet a tervezés, a gyűjtés és az újrafeldolgozás minőségének javítása érdekében több kulcsfontosságú elemre összpontosít, és megkönnyíti a jelentéstételi kötelezettségeket:
A járművek tervezésére és az elhasználódott járművek kezelésére vonatkozó körforgásos követelményekről szóló rendeletre irányuló bizottsági javaslatot az Európai Parlament és a Tanács a rendes jogalkotási eljárás keretében fogja megvizsgálni.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.