Nyolc százalékos növekedésre számíthat idén a globális hirdetési piac

2022. 06. 13., 15:04

Észak-Amerika lesz a legerősebb régió 12 százalékos reklámköltés-növekedéssel az idén. A televíziós reklámok költségei 11-13 százalékkal emelkednek majd. Az online videók és a közösségi média reklámköltése évente 15 százalékkal nő 2024-ig.

A Zenith Advertising Expenditure Forecasts című legfrissebb reklámkiadási előrejelzése szerint a globális reklámköltés a tavaly tervezett 9,1 százalék helyett végül 8,0 százalékkal fog növekedni 2022-ben. Ez a növekedési ütem a februári téli olimpia, az amerikai félidős választások és – az év legreklámintenzívebb időszakában, karácsony előtt megrendezésre kerülő – labdarúgó-világbajnokság együttes hatása. Ezzel szemben 2023-ra 5,4 százalékra lassul a növekedés, mielőtt a nyári olimpiai játékok és az amerikai elnökválasztás 2024-ben 7,6 százalékra növeli az emelkedést.

A Zenith idei előrejelzései Észak-Amerikára, a MENA régióra és Nyugat-Európára változatlanul 12 százalékos, 7 százalékos, illetve 6 százalékos növekedést jeleznek. Az előrejelzések szerint az ukrajnai háború és annak következményei Oroszországban és a legközelebbi kereskedelmi partnereinél 26 százalékos reklámkiadás-csökkenéshez vezetnek Közép- és Kelet-Európában, bár a régió legtöbb más piaca továbbra is növekedni fog.

„A reklámköltés az idén jelentkező makrogazdasági ellenszél ellenére is a tervezett ütemben halad. A magas infláció – amely elsősorban az olyan alapvető fogyasztási cikkekre koncentrálódik, mint a fűtés, a benzin és az élelmiszerek – arra kényszeríti alap esetben a fogyasztókat, hogy átrendezzék kiadásaikat, egyelőre azonban a fogyasztói kiadások továbbra is növekednek. A világjárvány után egyre nagyobb az igény az utazási és szórakozási élmények iránt, az üzleti bizalom általában magas, és a vállalati beruházások is emelkednek. Ezért jelenleg kevés jel utal arra, hogy széles körű költségcsökkentés lenne tapasztalható” – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary médiaügynökségekért, így a Zenithért is felelős vezetője.

India a növekedés élére állhat

Az előrejelzések szerint a globális reklámköltés 2022-ben 58 milliárd dollárral nő, és a 2021-es 723 milliárd dollárról 781 milliárd dollárra emelkedik. A legtöbb új hirdetési dollár az Egyesült Államokból érkezik majd, utána következik Kína, Japán és az Egyesült Királyság. Az ötödik helyen India áll, amely 20,8 százalékos bővülésükkel százalékban kifejezve a leggyorsabban növekvő piac lesz 2021-ben.

Az áremelkedések az egyes országok különböző közönségei esetében igen eltérőek, de a televíziós hirdetések globális átlagköltsége az összes közönségre vonatkozóan várhatóan 11-13 százalékkal emelkedik idén. Az online videók árai várhatóan mintegy 7 százalékkal emelkednek, a többi digitális csatorna csak szerény mértékben emelkedik: a közösségi média és az egyéb digitális megjelenítési lehetőségek esetében 3 százalékos átlagos áremelkedést prognosztizálnak. A külterületi és rádiós hirdetések idén mintegy 4 százalékkal emelkednek, míg a nyomtatott sajtó árai stabilak maradnak. A digitális hirdetési versenyben azok a márkák járnak majd a legjobban, akik a leghatékonyabban használják az adatközpontú, minél jobban célzott hirdetéseket. 2022-ben a reklámköltségvetések 62 százalékát digitális médiára költik majd, szemben a 2021-es 59 százalékkal, és ez az arány 2024-ben eléri a 65 százalékot.

Az online videó a leggyorsabban növekvő csatorna

Az előrejelzések szerint a következő három évben az online videó lesz a leggyorsabban növekvő platform: a Zenith előrejelzése szerint 2021 és 2024 között évente átlagosan 15,4 százalékkal fog növekedni, az online videók reklámköltése a 2021-es 62 milliárd dollárról 2024-re 95 milliárd dollárra emelkedik majd. Az online videó megelőzi a közösségi médiát is, amely az előző kilenc évben a leggyorsabban növekvő csatorna volt. Ennek ellenére a közösségi média reklámköltése (amely magában foglalja a közösségi médiában megjelenő videohirdetéseket is) az előrejelzések szerint 2021 és 2024 között még mindig évente átlagosan 15,1 százalékkal fog növekedni: a 2021-es 153 milliárd dollárról 187 milliárd dollárra emelkedik 2022-re, amikor is az összes médium reklámköltésének 25%-át fogja kitenni.

A leggyorsabban növekvő médiumok között a harmadik és negyedik helyen a mozi és a külterületi reklámfelületek állnak, 2021 és 2024 között átlagosan 11,9 százalékos, illetve 8,0 százalékos éves növekedést produkálnak, de ezeken a területeken hatalmas visszaesés volt tapasztalható a pandémia miatt.

A televízió részesedése a teljes reklámköltésből a 2021-es 24,6 százalékról 2024-re 20,8 százalékra csökken.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS