Kott Zoltán: Válsághelyzetben a munkaadói lojalitásra is nagy szükség van

Szerdahelyi Csaba  |  2020. 06. 12., 10:00

Sokkal lassabban indul majd be a gazdaság, mint amilyen gyorsasággal leállni kényszerült a koronavírus-járvány miatt. A munkaerőpiac is változni fog, a cégeknek már most új stratégiát kell kidolgozniuk – mondta Kott Zoltán, a MELÓ-DIÁK Holding Zrt. igazgatósági tagja az Üzletemnek adott interjúban.

– Mely ágazatokban a legkritikusabb a munkaerő-helyzet a koronavírus-járvány miatt?

– A turizmusban és vendéglátásban egészen sokkoló helyzet alakult ki a válság első heteiben, nagyon sok dolgozótól kényszerültek megválni, igaz, voltak olyan cégek, amelyek igyekeztek rögtön az elején valamilyen megoldást találni. A kereskedelemben először észrevehető volt a felfutás, néhány üzletlánc még új embereket is felvett, sokakat éppen a vendéglátásból. A „pánikvásárlási” rohamot új eladók, árufeltöltők felvételével tudták állni. Később azonban ezen a területen is visszarendeződést láthattunk. A mai napig hatalmas a bizonytalanság, azt sem tudhatjuk, hogy például jön-e, és ha igen, mikor jön a járvány második hulláma. Jelenleg egy-két hónapra is nehéz tervezni, nemhogy közép- vagy hosszú távra. Szerintem sok cégnek a számolgatás mellett kockáztatnia is kell, hogy hány munkatársát tudja megtartani.

– A válságból mégis vannak, akik nyertesként jöhetnek ki.

– A magyar munkaerőpiacon több százezer ember veszítette el az állását. Gondolhatnánk, hogy most aztán igazán van kikből válogatni, de a kivárás miatt a cégek többsége nem kíván új dolgozókat felvenni. A járvány előtt sok területen, így a vendéglátásban vagy az építőiparban kimondottan munkaerőhiány volt, egy jó szakácsnak vagy egy építőipari szakembernek komoly igényei lehettek, ha a bérekről tárgyalt. Most ez nincs így, sok munkavállaló annak is örül, ha csökkentett bért kínálnak neki. Talán a logisztikai területen és a futárcégeknél valamivel kedvezőbb a helyzet, ott most több a megrendelés.

– Nyilván kalkulálni kell azzal, hogy ez idei év ebben a bizonytalan helyzetben telik el.

– Az biztos, hogy sokkal lassabban indul majd be a gazdaság, mint amilyen gyorsasággal leállni kényszerült. A légi társaságok például teljesen más feltételek között kénytelenek majd működni. De az autógyártásban nagyon erős Magyarországon sem egyszerű a kép, hiszen világszerte drasztikusan visszaestek az autóeladások, és nem tudni, hogy mikorra állhat vissza a termelés válság előtti intenzitása. Az idegenforgalomban hasonló a kép, a szükséges óvintézkedések miatt eleve kevesebb vendéget lehet fogadni, sok szállodában egyelőre kevesebb szolgáltatást nyújthatnak, s eleve nagy kérdés, hogy az emberek mennyire mernek utazni.  A számtalan nehézség más szolgáltatásokra is rányomja majd a bélyegét 2020-ban és talán még a jövő évben is.

– Egy multi könnyebben kezeli a válsághelyzetet, de a kkv-k és főleg a mikrovállalkozások egy része kimondottan komoly bajban van.

– Aki „békeidőben” eredményesen, sikeresen működött, és nem csak két-három hónapnyi tartalékkal rendelkezik, az természetesen könnyebben vészeli át a mostani időszakot. Egyébként már az is nagyon fáj egy munkavállalónak és egy cégnek is, ha kiesik két-három havi bevétel, de ezt még túl lehet élni. Igazán nagy baj akkor van, ha egy-egy vállalkozás ismét teljes költséggel kezd majd üzemelni, bár nincs még elég megrendelése, nem jön még elég vendég. Ezt mind át kell gondolni, új tervek, új stratégiák kellenek.

– A diákmunka és a munkaerőkölcsönzés terén a következő hónapokra mi prognosztizálható?

– Csak remélni lehet, hogy a munkaerőpiacon ezek az átmeneti formák a nyár közepén-végén már újra erősödhetnek. Válsághelyzetben egyébként a leggyakrabban a kölcsönzött munkaerőt küldik el először. Sok cég a diákmunkásokat a csúcsidőszakokra veszi fel, most viszont nehéz lenne bármilyen területen csúcsidőszakról beszélni. Megjegyzem: ismerek sok olyan céget, amelyek nagyon korrekten még a gyakornokaiktól sem váltak meg. Ha újra beindul a gazdaság, azok lesznek versenyelőnyben, akik azonnal képesek ugrani, mert megtartották a profi csapatukat. A leggyengébbek viszont már most bezártak, az ő újraindulási esélyeik sajnos minimálisak. Azt gondolom, hogy éppen az újrainduláskor nagyobb esélye lesz egy diáknak, hogy munkát találjon.

– A nyugdíjas munkavállalók viszont mindenkinél nagyobb gonddal küzdenek. Egészségügyi veszélyeztetettségük miatt nem sok esélyük van dolgozni.

– Ha azokat a munkaköröket nézzük, ahol a fizikai jelenlét elengedhetetlen, akkor ez valóban így van. Viszont home office-ban nyugodtan dolgozhat például egy nyugdíjas könyvelő, tanácsadó, coach.

– Ha már a home office-t említi, a járvány együtt jár egyfajta racionalizálással, így az otthoni munka később is sokkal elfogadottabbá válhat.

– A járványhelyzet egyik nagy tanulsága, hogy folyamatosan meg kell újulni, új ötletek, módszerek nélkül ma már nem lehet előre lépni, versenyben maradni. Korábban a távmunkától nagyon sokan féltek, bizalmatlan volt a cégvezetők egy része, azt gondolták, aki otthon dolgozik, az nem tesz ugyanannyit a közösbe. Most bebizonyosodott, hogy ez nincs így, néhány felmérés pedig azt bizonyítja, hogy akár hatékonyabb is lehet a home office. Szerintem majd egy egészséges egyensúly áll be, minden vezető maga dönti el, hogy a cégénél mi a legjobb megoldás. Természetesen szükség van a benti közös munkára, annak is megvannak az előnyei, de egyáltalán nem kell tartani a home office-tól, sőt, kimondottan segít abban, hogy minél többen beletanuljanak az online világba. Hallottam olyan véleményt, hogy lejárt az irodák, az irodai munka ideje, de én nem hiszek ebben. A járvány a munkaerőpiacon egyfajta társadalmi kísérletre kényszerített minket, amiből jól jöhetünk ki. Nagyon fontos azonban, hogy amikor kijövünk ebből a válságból, ne dőljünk hátra, hanem a mostani nagyon racionális, költségtakarékos döntéseinkhez tartsuk magunkat, azokból ne vegyünk vissza!

– Válságokból általában azok jönnek ki jól, akik tanulnak a bajból.

– Aki nem tanul a rosszból, az saját maga alatt vágja a fát. Aki munkaadóként a bajban nem áll a kollégái mellé, az később sokat veszíthet. Most a munkaadói lojalitásra is nagy szükség van, mert azt később a dolgozó meghálálja. Akit most nem küldtek el, noha sokkal kevesebb a feladat, az később, ha máshonnan jobb ajánlatot kap, emlékezni fog arra, hogy ki segített neki, amikor szüksége volt rá.

– Mit tanultak a cégek HR-esei a válsághelyzetből?

– Egyrészt megtanultak bízni a munkavállalókban, hogy ha megfelelő a motivációjuk, akkor otthonról is megfelelően látják el a feladataikat. Felértékelődött az online eszközök szerepe, leginkább a kommunikációban, de számos más területen is, mint például a munkaszervezés, projektmenedzsment. Kritikusan fontossá vált a cégek és munkavállalók informatikai felkészültsége, és ezen a téren a jövőben is sok változás, fejlődés várható (például a digitális aláírások elterjedése), mert hasonló helyzet a jövőben is előfordulhat és erre is fel kell készülniük a cégeknek. Sok olyan egyeztetés van, amiről kiderült, hogy online is meg lehet szervezni, sok szerződést digitálisan is alá lehetett írni, ezzel időt és költséget is spórolva a munkavállalóknak és végső soron a cégnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS