Itthon is sokan csatlakoznak a Műanyagmentes Júliushoz. Mit szól hozzá Balázsi Péter?

2019. 07. 08., 08:45

A környezetvédelem fontossága megkérdőjelezhetetlen – írja Balázsi Péter az Üzletem Mit szól hozzá? sorozatában. A specialty kávézás hazai pápáját idén érintette meg igazán a Műanyagmentes Július akció.

Balázsi Péter Ausztráliából „hozta haza” a spcialty kávézást. A Műanyagmentes Július mozgalom is onnan indult, s mára egyre több országban csatlakoznak hozzá. A My Little Melbourne kávézó tulajdonosát, Cafe Mentort arról is kérdeztük a Mit szól hozzá? sorozatunkban, hogyan lehetne megtanítani a magyart a környezettudatosságra? Írását az alábbiakban közöljük.

„Nagyon jó kezdeményezésnek tartom, fontos állomása a környezetvédelemnek, egyre többen csatlakoznak mind a világban, mind pedig a közvetlen környezetemben ehhez a „mozgalomhoz”.
A környezetvédelem fontossága megkérdőjelezhetetlen, balga az, aki úgy gondolja, hogy nem az, nem fontos az emberiség számára.
#blueplanet „There is No planet B”.

Nálam ez az egész környezettudatosság dolog nem is tudom, mikorra vezethető vissza, nincsenek pontos emlékeim, de az biztos, hogy nagyon korán kezdődött.

Mindig is rendszerető ember voltam és vagyok a mai napig, talán ezzel magyarázható, hogy az utcán sem tudok elmenni a szemét mellet úgy, hogy azt össze ne szedjem és ki ne dobjam a szemetesbe.

Konkrétan a „Műanyagmentes Július” idén szólított meg úgy igazán és azonnal cselekvésre sarkallt. Soha nem csináltam például olyat, hogy az FB oldalamon a profil képembe bemásoltam volna bármilyen szervezetnek vagy mozgalomnak a szlogenjét, logóját. Most megtettem! (I’m taking the challenge plastic free july 2019’ ) Ezzel is jelezve hovatartozásomat a témával kapcsolatban.  

Olyannyira belelkesültünk itthon is, hogy a szénsavas vízpótlásunkat (ami eddig heti több műanyagpalackot is eredményezett) egy sodastream géppel helyettesítettünk.

A kávézóinkkal pedig csatlakoztunk mind a #refillrevolution mozgalomhoz (www.refill.org.uk ), plusz felkerültünk a hazai BWT csapat által kezdeményezett #vízlelőhely térképre is. Mindkettő annyit tesz, hogy aki hozzánk saját kulaccsal tér be, azt mi ingyenesen (soron kívül) újratöltjük, ezzel is azt elérve, hogy ne költsön műanyagpalackos vízre vagy üdítőre.

Nem dicsekvésképpen, de a mi életünkben tényleg nem most kezdődött ez a mentsük meg a földet sztori. Már a cégünk névválasztásával (2011) jelezni akartuk a partnereink felé, akik, ugye, bizalmat szavaztak nekünk, hogy milyen úton szeretnénk járni:
ECORANGE Kft. – The Healthy Business.

Magyarországon elsők között (majd lettünk kizárólagos forgalmazói) ismertettük meg az ausztrál KeepCup-ot az emberekkel, szorgalmazva ezzel az újrahasznosítható poharak használatát.

Jó érzés látni, így hét év távlatában, amikor nap, mint nap betérnek a kávézóinkba KeepCup-al vagy más többször használatos pohárral (Frank Green, Huskee Cup) a kezükben az emberek, és abba kérik a kávéjukat.

Szintén hamar száműztük a műanyag zacskókat, műanyag szívószálakat az üzleteinkből, ma már csak lebomló vagy újrahasznosított csomagolást használunk.

Apropó, majdnem el is felejtettem, hogy aki az általa hozott poharába kéri az italát, úgy azt 10 százalékos kedvezményben részesítjük, és aki összegyűjt 10 db kávés pontgyűjtő kártyát, egy Keep Cup-ot kap ajándékba, ezzel is ösztönözve őket, hogy minél hamarabb álljanak át környezettudatos üzemmódra.

A fenti témák is mutatják, hogy nagyon szeretnénk, ha az emberek másképp gondolkodnának. Azon leszünk, hogy a lehetőségeinkhez képest megmutathassuk nekik, hogy lehet ezt másképp csinálni, van megoldás a problémákra -- védjük meg környezetünket!”

Balázsi Péter

My Little Melbourne, Cafe Mentor

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS