Gangel Péter: nyertesei és vesztesei is lesznek a gazdasági átrendeződésnek

2019. 07. 31., 16:30

Júliusban a GKI konjunktúraindexe közel két és fél éve nem látott szintre esett, mivel az üzleti és a fogyasztói bizalmi index egyaránt csökkent. A szakértők a tapasztalatokra alapozva azt mondják, ez egy gazdasági megtorpanást hozhat magával. Gangel Péter, a BIX - automatizált ügyfélelégedettség mérés ügyvezetője arról beszélt, a kialakult helyzetnek nem kizárólag vesztesei lesznek: aki időben felkészül, jól is kijöhet az átrendeződésből.

Az üzleti bizalmi index hét hónapja szinte folyamatosan mérséklődik, és jelenleg a 2017 eleji szintjén van, ez derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. által a hét elején nyilvánosságra hozott adatokból. Az Európai Unió támogatásával végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index az elmúlt hónapokban volt már kedvezőtlenebb is, itt a 2018. tavaszi, választás környéki időszakhoz képest szembeszökő a romlás.

Gangel Péter, a BIX - automatizált ügyfélelégedettség mérés ügyvezetője szerint mindez nem azt jelenti, hogy a cégek elkezdtek egyre kevésbé bízni egymásban, hanem azt, hogy már nem olyan derűlátók a jövő illetően, mint voltak korábban.

Ez egy ördögi kör. Ha csökken a bizalmi index, akkor a gazdaság is megtorpan, ami miatt tovább zuhanhat a bizalmi index. Ilyen helyzetekben elsőként jellemzően az autó- és építőiparban érzékelhető a visszaesés, ami napjainkban már el is kezdődött. Bár mindkét ágazat a magyar gazdaság hajtóereje, az összképet nézve relatíve kevés piaci szereplőt érint – magyarázta a szakember.

Gangel Péter emlékeztetett, a 2008-as gazdasági válságot követő években is számos olyan céget hoztak létre, ami mára a piac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. Az tehát nem állítható, hogy a krízisből mindenki vesztesen jön ki.

„Egy valami biztos: a gazdasági átrendeződésnek lesznek vesztesei és nyertesei is egyaránt. Aki tudatosan, időben felkészül a változásokra, nem igazán érheti meglepetés. A legnagyobbat azok a vállalatok szakíthatják, akik transzparensen működnek” – mondta a BIX ügyvezetője.

Egy gazdasági hanyatlás velejárója, hogy az emberek kevésbé merik már felvállalni a kockázatot, ezért csak olyan cégekkel dolgoznak együtt, olyan cégektől vásárolnak, melyek átláthatók és a korábbi években bizonyítottak.

Példaként említette, hogy a Facebook, az Airbnb és a Booking is a 2010-es években kezdett el jelentősen növekedni, mert olyan bizalmi szintet értek el a piac és az ügyfelek irányában, amit egy válság sem tudott leépíteni.

Gangel Péter szerint az viszont megjósolhatatlan, hogy a mostani átrendeződés mennyi időbe telik majd.

Ha most mondanék valamit, akkor az inkább tipp lenne, mintsem egy valós, megalapozott jövőkép. Ezer forgatókönyv van, lehetetlen látni, hogy a gazdaság és a bizalmi index mikor áll majd újra emelkedő pályára – mondta a szakértő.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS