Új beruházások helyett egyre több irodát alakítanak át

Új beruházások helyett egyre több irodát alakítanak át
2023. 04. 18., 13:22

Egy standard iroda fizikai kialakítása négyzetméterenként 792 euróba kerül idén, egy prémium irodahelység esetén 1221 eurós, luxusiroda esetében pedig 1808 eurós költségvonzattal érdemes kalkulálni. Az intenzív áremelkedés és a fenntarthatósági igények miatt egyre többen választják a már meglévő irodák átalakítását az ESG szempontok alapján – olvasható a CBRE által publikált Fit-Out Cost Guide 2023 kiadványban.

A CBRE szakértői szerint az új munkahelyi stratégia kialakítása esetén mérlegelni kell, hogy elsődlegesen hol végzik a munkát, ehhez milyen irodai tér szükséges és milyen mértékű változtatások elengedhetetlenek ennek kialakításához. Az elmúlt időszakban számos cég megtapasztalta a rugalmas munkavégzés előnyeit: a nagyvállalatok 60 százalékánál már megjelentek a közösségi munkaterek, és egyre kevesebben választják a korábbi, fix munkaállomásokon történő munkavégzést.

A hatékony stratégia kialakításához fontos olyan modellt választani, amely a dolgozók képességeinek, igényeinek és feladatainak egyaránt megfelel. Előfordul, hogy a korábbi informatikai és audio-video berendezések már nem alkalmasak az aktuális igények kiszolgálására: például míg korábban elég volt a tárgyalókban kiépített AV-rendszer, a rugalmas munkakörnyezet megjelenésével ezt az iroda többi részén is elérhetővé kell tenni azt a felhasználók számára.

Egy iroda kialakításánál az IT- és AV-rendszerek kialakításának költsége minimum 114 euró/négyzetméteres árnál kezdődik, de könnyen túllépheti a 330 eurós árat is. Ehhez jön még hozzá az eszközpark költsége és az elavult eszközök (kamerák, mikrofonok) lecserélésével járó kiadások.

„Az okoseszközök számának növekedésével és az okosépületek megjelenésével a költségek szempontjából egyre fontosabbá válik, hogy az iroda informatikai és audio-video tervezése már a projekt korai szakaszában, lehetőleg holisztikus szemlélettel történjen” – figyelmeztet Kozma Csongor, a CBRE Projekmenedzsment Terület társigazgatója.

A standard kialakítástól a luxuskategóriáig

A CBRE útmutatójában három iroda-kategória (standard, prémium, luxus) kialakításának nélkülözhetetlen elemeit és azok költségeit foglalta össze. A kialakítás legdrágább tételei továbbra is az épületgépészeti munkák elvégzése (ami kategóriától függően 242 és 463 euró között mozog négyzetméterenként) valamint az épületvillamossági munkák és a tűzjelzők felszerelése, ami négyzetméterenként 147 és 196 euró között van. Az üveg és a mobil válaszfalak beépítése és az exkluzív világítás egyaránt jelentősen megemelheti az iroda kialakításának költségeit, és akár 400 eurót megközelítő összeget jelenthetnek négyzetméterenként.

A közepes tételek közé tartozik a festés és a falburkolás, az álmennyezet, illetve az álpadló kialakítása, a padlóburkolás és a szőnyegezés költsége, valamint az ügyfelek igényei által személyre szabott egyedi bútorasztalos munkákkal járó kiadás. A legkisebb költségvonzattal járó tételek az ajtók és a beltéri árnyékolók felszerelése, valamint a gipszkartonfalak kiépítése.

A CBRE a kialakítási költségeket átlagos, 1000 m2-es alapterületű irodákra becsülte az útmutatóban, jelentősen nagyobb alapterületű iroda és speciális ügyféligények esetén a költségek eltérhetnek az útmutatóban szereplő értékektől.

„Útmutatónk célja, hogy általános képet alkosson arról, milyen kiadásokkal érdemes számolni a három leginkább jellemző irodatípus esetében. Természetesen vannak olyan igények és specifikációk, melyeket nehéz lenne a három kategória egyikébe sorolni. Az ilyen esetekben tanácsos szakemberhez fordulni, aki megfelelő tanácsot tud adni mind költség, mind időzítés kapcsán” – tette hozzá Kozma Csongor.

Újrahasznosítás az irodapiacon

A költségek jelentős növekedése miatt egyre nagyobb figyelmet kap a már meglévő irodák átalakítása a folyamatosan alakuló üzleti és munkavállalói igények alapján. Az átalakítások általában túlmutatnak a viszonylag könnyen kivitelezhető szőnyegcserén és új dekoráció kialakításán. Fontos szempont lehet, hogy míg egy már meglévő standard iroda korszerűsítése 649 euró/négyzetméter árat tesz ki, egy teljesen új iroda építése 792 euró/négyzetméter. Természetesen ezeket a költségeket rengeteg minden befolyásolhatja, a mérettől a működéshez szükséges speciális igényekig. A CBRE szakemberei szerint a fenntarthatósági alapelveket már a projekt elejétől érdemes szem előtt tartani, akár felújított, akár új építésű irodában gondolkodik valaki.

A CBRE előrejelzései alapján a következő fél évben várható inflációkövető bérfejlesztések miatt további árnövekedés várható a piacon.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-29 13:10:00
2024. március 1-jén módosul az UJEGYKE-nyomtatvány, ettől az időponttól már külön is bejelenthető állandó meghatalmazás az áruk uniós vámjogi státuszáról szóló igazolás (T2L vagy T2L/F) kiadásával kapcsolatos ügyek intézésére – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS