Robbanás a magyar podcast piacon

Robbanás a magyar podcast piacon
2022. 03. 03., 14:12

2021-ben a hazai podcast piacon egyre több magas minőségű audio streaming jelent meg, a cégek is felismerték az ebben rejlő márkaépítő potenciált. A vállalatok rákényszerültek, hogy új kreatív marketingmegoldásokhoz nyúljanak. A podcast arany középútnak számít, mert megfizethető az előállítása, mégis tömegeket lehet vele elérni. Egy tavalyi kutatás szerint Magyarországon már az internetezők 12 százaléka, közel 800 ezer ember hallgat rendszeresen műsorokat.

Tavaly egyre több podcastot készítettek, a magyar lakosság markáns része tudatosan, rendszeresen hallgatójává vált ezeknek a műsoroknak. A podcast az egyetlen médium, amit úgy tud befogadni a hallgató, hogy közben más tevékenységet végez (utazás, sportolás vagy házimunka). Erre egyetlen írott vagy vizuális formátum sem alkalmas, és ezt már a márkák is felismerik.

A podcastok száma dinamikusan növekszik, aminek részben az áll a hátterében, hogy szinte minden témára lehet egy önálló podcast csatornát felépíteni, és ezek rendre megtalálják a speciális közönségüket – értékelt Sándorfy Adrián, a BROCASTERZ podcast menedzsment cég vezetője.

„A podcast formátum azoknak a fiatal értelmiségieknek vált az egyik legfelkapottabb médiatípusává, akik tudatosan osztják be az idejüket, szeretnek egyszerre több dolgot csinálni, és eközben fontos számukra, hogy új dolgokat tanuljanak. Ők az egyik legértékesebb célközönség a márkák számára. A podcast márkaépítő formátummá nőtte ki magát, ez pedig olyan piaci felhajtóerő, ami miatt már a szakértők is üzleti értéket látnak mögötte. A podcast világ hirdetési modelljei is az elmúlt 1-2 évben kezdtek körvonalazódni, aminek köszönhetően már a multik is elkezdtek ilyen típusú hirdetésekkel operálni. És ha megérkezik a hirdetői pénz egy iparágba, akkor azzal párhuzamosan az érdeklődés is megnő a műfaj irányába, és vonja maga után a fejlesztéseket, az új, célcsoportokra szabott műsorok megjelenését” – magyarázta a szakértő.

Itthon is egyre több podcast stúdió érhető el, könnyebb lett jó minőségű műsorokat gyártani. A folyamatot a digitális podcast készítő szoftverek is támogatják, hiszen ma már a műsorkészítők akár egymástól távolról is képesek lehetnek jó minőségű tartalmat gyártani. Ezeknek az eszközöknek az elterjedését a pandémia felgyorsította.

Tűpontosan lehet célozni a közönséget

A cégek marketingesein nagy nyomás van, hogy új kreatív megoldásokhoz nyúljanak, és ha élen akartak járni, már 2022-re teljesen logikus lépés lett a podcastok indítása. Ez különösen igaz a szakértői iparágakban, ahol az edukatív tartalomnak ügyfélszerző ereje van.

„A podcast sok szempontból független formátum, és bár van egy nagy belépési küszöb, nem kell, hogy a cégeknek egy nagy médiaplatform műsoridőt adjon. A podcastok bármikor visszahallgathatók, ami elvárás lett a fogyasztók részéről, és cserében akár hajlandóak fizetni is ezért. A műsorokkal egészen konkrét társadalmi és érdeklődési csoportokat lehet célozni, ami minden kommunikációs szakember legnagyobb kihívása a vállalatoknál” – mutatott rá a szakember.

Miközben a hagyományos sajtó szerepe csökken, a jövőben még inkább tendencia lesz, hogy országos újságok, televíziós csatornák helyett a podcastok irányába indulnak el marketing területén a vállalatok, hiszen így jóval költséghatékonyabb és sokkal kreatívabb, edukatívabb, szórakoztatóbb tartalmakat lehet készíteni.

Magyarországon jelenleg az internetezők 12 százaléka, közel 800 ezer ember hallgat műsorokat legalább heti rendszerességgel, kutatások szerint a podcast hallgatók nagyobb arányban emlékeznek a műsorokban hallott információkra, és hosszabb ideig emlékeznek arra, amit hallottak. A podcast az egyik legintimebb tartalomfogyasztási forma, nincs még egy olyan marketing csatorna, ami ilyen hosszú időn, akár két órán át is leköti a hallgatót.

Belépnek a márkák a podcast piacra

Szintén az elmúlt év eredménye a hazai piacon, hogy kirajzolódott a két logikus út a vállalkozások számára, ha el akarják érni a podcast hallgatókat: vagy maguk készítenek műsort vagy hirdetőként/szponzorként jelennek meg az adásokban.

Ha a saját műsorkészítést választja egy vállalkozás, nagyon fontos eldönteni, hogy a marketing kommunikáció meglévő elemeivel milyen összhangban tud egy podcast csatorna elhelyezkedni. Ez az irány ugyanolyan következetes, hosszú távú gondolkodást igényel, mint egy vállalati Facebook-oldal fenntartása.

Hirdetőként pedig megjelenhetnek a márkák audioszpotokkal vagy szponzorált interjúkkal is egyes műsorokban, és nem ritka, hogy egy-egy megjelenéssel többtízezres elérést lehet produkálni.

A kutatás szerint a fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű, nyitottabb és digitálisan érett emberek hallgatnak inkább műsorokat.

Sándorfy Adrián elmondta, a podcast készítés iránt érdeklődő cégeknek és magánszemélyeknek egyaránt érdemes olyan szakértőkkel együtt dolgoznia, akik a komplett menedzsment folyamatot képesek átvállalni, abban naprakész tanácsokat adni, értik is a cég marketing stratégiáját, amihez a podcastok illeszkedni tudnak.

(Fotó: BROCASTERZ és Pixabay)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 25., 10:05
Teljesen mindegy, hogy kistelepülésről és kisvállalkozásokról vagy nagyvárosról és multinacionális óriásvállalatokról van szó, a gazdaságfejlesztés és a befektetésösztönzés alapelvei minden szinten ugyanúgy érvényesek – emelte ki beszédében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a bárándi ipari park második ütemének átadóján.
2025. 01. 23., 13:05
Idén havi 14 535 forint személyi kedvezmény jár a személyi jövedelemadóból azoknak, akik az igénybevétel időpontjában rendelkeznek a súlyos fogyatékosság minősítéséről szóló orvosi igazolással, vagy a rokkantsági járadékra, fogyatékossági támogatásra jogosító határozattal.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.