Nyomatékosan figyelmeztet a CIB

2021. 09. 22., 11:30

Az elmúlt időszakban egyre több jelzés érkezik a hazai pénzintézetekhez arról, hogy csalók próbálnak meg – magukat ügyintézőnek kiadva – telefonon megszerezni bizalmas banki adatokat. A CIB Bank is értesült hasonló próbálkozásokról: a pénzintézet ennek kapcsán nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy soha nem kér telefonon vagy más kommunikációs csatornán titkos azonosítókat, kódokat vagy számla adatokat.

Az elmúlt hetekben ismét felerősödött a banki ügyfelekre specializálódott adathalászok aktivitása Magyarországon: a csalók ezúttal jellemzően telefonon keresik meg az ügyfeleket, és próbálják megszerezni a számlájukhoz való hozzáférést lehetővé tevő titkos azonosítókat.

Az adathalászok több hazai pénzintézet ügyfeleinél is próbálkoztak már, és az eddigi tapasztalatok szerint hasonló módszereket alkalmaznak. Jellemző például, hogy olyan telefonszámról hívják az ügyfelet, amely könnyen összetéveszthető egy bank központi telefonszámával.

A hívó rendszerint valamelyik magyarországi bank alkalmazottjaként mutatkozik be, és azt állítja, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számlán. Ezzel az ürüggyel kérik az ügyféltől a bankkártyájával végzett tranzakció(k) ellenőrzését: ha pedig kiderül, hogy nem az adott bank ügyfelét érték el, akkor eljátsszák, hogy átkapcsolták a számlavezető pénzintézethez, vagy újabb telefonhívás jön, immár a számlavezető bank alkalmazottjának kiadva magukat.   

A csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva – általában - gyanús pénzmozgások észlelésére hivatkoznak, elkérik az ügyfél bankkártya-adatait, megkérik az ügyfelet arra, hogy emelje a kártyához tartozó limitet, adja meg a hitelesítő kódját, vagy engedélyezze számítógépén a távoli segítségnyújtásra alkalmas szoftver – például az AnyDesk, Teamviewer – telepítését.

Előfordulhat az is, hogy az ügyféllel egy „biztonságosnak” nevezett bankszámlára utaltatják a pénzét azzal az ürüggyel, hogy a saját számlája éppen támadásnak van kitéve.

„Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a pénzintézetek szolgáltatásuk részeként rendszeresen keresik ügyfeleiket e-mailben és telefonon, de soha nem kérik el az ügyféltől az összes titkos azonosítóját. A bankkártya-adatok (száma, lejárata, cvv kód), a PIN kód, a telefonos azonosító, jelszavak, és számla adatok kizárólag az ügyfél hitelesítésére szolgáló adatok, azokat még a banki alkalmazottak sem kérhetik el és az ügyfeleknek is azt tanácsoljuk, senkinek ne adják ki ezeket az adatokat. Emellett egyetlen pénzintézet sem kéri ügyfeleit távoli hozzáférést biztosító program telepítése az online bankolásra használt készülékére” – hívta fel a figyelmet Szinai Ádám, a CIB Bank PR és marketingkommunikációs vezetője.

Hozzátette: állítólagos ügyintézők utasítására soha, semmilyen esetben ne utaljanak még kis összeget sem! Javaslata még, hogy ha a fenti körülmények, kérések közül bármelyiket tapasztalja, azonnal szakítsa meg a hívást!

(Szinai Ádám is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 215. interjúja IDE KATTINTVA olvasható el.)

Ha mégis kiderül, hogy illetéktelenek a banki adatainkhoz jutottak:

  • Haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal és ezzel egyidőben rendőrségi feljelentést kell tenni.
  • Ha a bankkártyaadatok jutottak jogosulatlan személyek birtokába, a kártyát azonnal le kell tiltani.
  • Ha a telefonos azonosításra használt kód, vagy az internetbankhoz/mobilalkalmazáshoz kapcsolódó belépési adatok jutottak illetéktelenekhez, érdemes azonnal visszaállítani a telefon gyári beállításait, újratelepíteni a mobilbanki alkalmazást, és persze segítséget kérni a számlavezető pénzintézettől. Az ügyfélszolgálattal ebben az esetben is fel kell venni a kapcsolatot.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 11. 30., 16:10
Küldetésünk alapja, hogy a létrehozott üzleti kultúra utánunk is fennmarad. Ezt bontjuk le 5 éves periódusokra, melyeket éves terveken keresztül valósítunk meg – mondta az Üzletemnek Avidor András nemzetközi franchise és networking szakértő, a BNI Magyarország vezetője.
2022. 11. 24., 16:35
További intézkedésekre is szükség lesz a turisztikai és vendéglátó szektor kilátástalannak tűnő helyzetének enyhítésére – mondja Duska Sándor, a VOSZ Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekciójának vezetője.
2022-12-03 15:12:57
Míg egyes vállalkozások mobil weboldalakat és alkalmazásokat is alkalmaznak, más cégek a kettő közül csak az egyiket választják. Ez a választás függ a költségektől, a használhatóságtól, a szükséges funkcióktól és a kiszolgált célközönségtől is.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS