Nyomatékosan figyelmeztet a CIB

2021. 09. 22., 11:30

Az elmúlt időszakban egyre több jelzés érkezik a hazai pénzintézetekhez arról, hogy csalók próbálnak meg – magukat ügyintézőnek kiadva – telefonon megszerezni bizalmas banki adatokat. A CIB Bank is értesült hasonló próbálkozásokról: a pénzintézet ennek kapcsán nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy soha nem kér telefonon vagy más kommunikációs csatornán titkos azonosítókat, kódokat vagy számla adatokat.

Az elmúlt hetekben ismét felerősödött a banki ügyfelekre specializálódott adathalászok aktivitása Magyarországon: a csalók ezúttal jellemzően telefonon keresik meg az ügyfeleket, és próbálják megszerezni a számlájukhoz való hozzáférést lehetővé tevő titkos azonosítókat.

Az adathalászok több hazai pénzintézet ügyfeleinél is próbálkoztak már, és az eddigi tapasztalatok szerint hasonló módszereket alkalmaznak. Jellemző például, hogy olyan telefonszámról hívják az ügyfelet, amely könnyen összetéveszthető egy bank központi telefonszámával.

A hívó rendszerint valamelyik magyarországi bank alkalmazottjaként mutatkozik be, és azt állítja, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számlán. Ezzel az ürüggyel kérik az ügyféltől a bankkártyájával végzett tranzakció(k) ellenőrzését: ha pedig kiderül, hogy nem az adott bank ügyfelét érték el, akkor eljátsszák, hogy átkapcsolták a számlavezető pénzintézethez, vagy újabb telefonhívás jön, immár a számlavezető bank alkalmazottjának kiadva magukat.   

A csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva – általában - gyanús pénzmozgások észlelésére hivatkoznak, elkérik az ügyfél bankkártya-adatait, megkérik az ügyfelet arra, hogy emelje a kártyához tartozó limitet, adja meg a hitelesítő kódját, vagy engedélyezze számítógépén a távoli segítségnyújtásra alkalmas szoftver – például az AnyDesk, Teamviewer – telepítését.

Előfordulhat az is, hogy az ügyféllel egy „biztonságosnak” nevezett bankszámlára utaltatják a pénzét azzal az ürüggyel, hogy a saját számlája éppen támadásnak van kitéve.

„Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a pénzintézetek szolgáltatásuk részeként rendszeresen keresik ügyfeleiket e-mailben és telefonon, de soha nem kérik el az ügyféltől az összes titkos azonosítóját. A bankkártya-adatok (száma, lejárata, cvv kód), a PIN kód, a telefonos azonosító, jelszavak, és számla adatok kizárólag az ügyfél hitelesítésére szolgáló adatok, azokat még a banki alkalmazottak sem kérhetik el és az ügyfeleknek is azt tanácsoljuk, senkinek ne adják ki ezeket az adatokat. Emellett egyetlen pénzintézet sem kéri ügyfeleit távoli hozzáférést biztosító program telepítése az online bankolásra használt készülékére” – hívta fel a figyelmet Szinai Ádám, a CIB Bank PR és marketingkommunikációs vezetője.

Hozzátette: állítólagos ügyintézők utasítására soha, semmilyen esetben ne utaljanak még kis összeget sem! Javaslata még, hogy ha a fenti körülmények, kérések közül bármelyiket tapasztalja, azonnal szakítsa meg a hívást!

(Szinai Ádám is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 215. interjúja IDE KATTINTVA olvasható el.)

Ha mégis kiderül, hogy illetéktelenek a banki adatainkhoz jutottak:

  • Haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal és ezzel egyidőben rendőrségi feljelentést kell tenni.
  • Ha a bankkártyaadatok jutottak jogosulatlan személyek birtokába, a kártyát azonnal le kell tiltani.
  • Ha a telefonos azonosításra használt kód, vagy az internetbankhoz/mobilalkalmazáshoz kapcsolódó belépési adatok jutottak illetéktelenekhez, érdemes azonnal visszaállítani a telefon gyári beállításait, újratelepíteni a mobilbanki alkalmazást, és persze segítséget kérni a számlavezető pénzintézettől. Az ügyfélszolgálattal ebben az esetben is fel kell venni a kapcsolatot.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS