Nyomatékosan figyelmeztet a CIB

2021. 09. 22., 11:30

Az elmúlt időszakban egyre több jelzés érkezik a hazai pénzintézetekhez arról, hogy csalók próbálnak meg – magukat ügyintézőnek kiadva – telefonon megszerezni bizalmas banki adatokat. A CIB Bank is értesült hasonló próbálkozásokról: a pénzintézet ennek kapcsán nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy soha nem kér telefonon vagy más kommunikációs csatornán titkos azonosítókat, kódokat vagy számla adatokat.

Az elmúlt hetekben ismét felerősödött a banki ügyfelekre specializálódott adathalászok aktivitása Magyarországon: a csalók ezúttal jellemzően telefonon keresik meg az ügyfeleket, és próbálják megszerezni a számlájukhoz való hozzáférést lehetővé tevő titkos azonosítókat.

Az adathalászok több hazai pénzintézet ügyfeleinél is próbálkoztak már, és az eddigi tapasztalatok szerint hasonló módszereket alkalmaznak. Jellemző például, hogy olyan telefonszámról hívják az ügyfelet, amely könnyen összetéveszthető egy bank központi telefonszámával.

A hívó rendszerint valamelyik magyarországi bank alkalmazottjaként mutatkozik be, és azt állítja, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számlán. Ezzel az ürüggyel kérik az ügyféltől a bankkártyájával végzett tranzakció(k) ellenőrzését: ha pedig kiderül, hogy nem az adott bank ügyfelét érték el, akkor eljátsszák, hogy átkapcsolták a számlavezető pénzintézethez, vagy újabb telefonhívás jön, immár a számlavezető bank alkalmazottjának kiadva magukat.   

A csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva – általában - gyanús pénzmozgások észlelésére hivatkoznak, elkérik az ügyfél bankkártya-adatait, megkérik az ügyfelet arra, hogy emelje a kártyához tartozó limitet, adja meg a hitelesítő kódját, vagy engedélyezze számítógépén a távoli segítségnyújtásra alkalmas szoftver – például az AnyDesk, Teamviewer – telepítését.

Előfordulhat az is, hogy az ügyféllel egy „biztonságosnak” nevezett bankszámlára utaltatják a pénzét azzal az ürüggyel, hogy a saját számlája éppen támadásnak van kitéve.

„Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a pénzintézetek szolgáltatásuk részeként rendszeresen keresik ügyfeleiket e-mailben és telefonon, de soha nem kérik el az ügyféltől az összes titkos azonosítóját. A bankkártya-adatok (száma, lejárata, cvv kód), a PIN kód, a telefonos azonosító, jelszavak, és számla adatok kizárólag az ügyfél hitelesítésére szolgáló adatok, azokat még a banki alkalmazottak sem kérhetik el és az ügyfeleknek is azt tanácsoljuk, senkinek ne adják ki ezeket az adatokat. Emellett egyetlen pénzintézet sem kéri ügyfeleit távoli hozzáférést biztosító program telepítése az online bankolásra használt készülékére” – hívta fel a figyelmet Szinai Ádám, a CIB Bank PR és marketingkommunikációs vezetője.

Hozzátette: állítólagos ügyintézők utasítására soha, semmilyen esetben ne utaljanak még kis összeget sem! Javaslata még, hogy ha a fenti körülmények, kérések közül bármelyiket tapasztalja, azonnal szakítsa meg a hívást!

(Szinai Ádám is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 215. interjúja IDE KATTINTVA olvasható el.)

Ha mégis kiderül, hogy illetéktelenek a banki adatainkhoz jutottak:

  • Haladéktalanul vegyük fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal és ezzel egyidőben rendőrségi feljelentést kell tenni.
  • Ha a bankkártyaadatok jutottak jogosulatlan személyek birtokába, a kártyát azonnal le kell tiltani.
  • Ha a telefonos azonosításra használt kód, vagy az internetbankhoz/mobilalkalmazáshoz kapcsolódó belépési adatok jutottak illetéktelenekhez, érdemes azonnal visszaállítani a telefon gyári beállításait, újratelepíteni a mobilbanki alkalmazást, és persze segítséget kérni a számlavezető pénzintézettől. Az ügyfélszolgálattal ebben az esetben is fel kell venni a kapcsolatot.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 18:50:00
A klímagázokról szóló 2024. évi LXXXVII. törvényben foglalt módosítások hatálybalépésével megváltozik az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer. Az energiahatékonyságról szóló törvény módosításai az EKR kötelezettjei számára megemelik a végső felhasználók körében elérendő megtakarítás mértékét, érintik az energetikai auditra kötelezettek körét és előírják a hitelesített energia-megtakarítások közzététel előtti, Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal általi előzetes ellenőrzését is. A vállalatokat érintő legfontosabb változásokat a Deloitte Legal ügyvédjei vették számba.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS