Nagy mennyiségben majd áprilistól kaphatóak a hazai hajtatott zöldségek

2021. 03. 16., 15:15

Kis mennyiségben már található hazai hajtatott (fóliás, üvegházi) paradicsom az üzletekben, de nagyobb mennyiségben áprilistól várhatóak a hazai primőr zöldségek, főként a paprika, a paradicsom és a kígyóuborka.

A hajtatott zöldségtermesztés jellemzően fűtött üvegházakban, valamint fűtött, illetve hidegfóliákban történik. A hazai zöldségtermesztő felület kb. 90 ezer hektár, ebből az úgynevezett hajtató felület nagyságrendileg 3500 hektár, amiből 220-230 hektár üvegház, a többi fólia; a fűtött felület összesen 500-600 hektár. A legfontosabb hajtatókörzetek Csongrád-Csanád és Bács-Kiskun megyében, illetve Pest megye déli részén vannak.

A hazai fűtött üvegházakban jellemzően paradicsomot, paprikát és kígyóuborkát termesztenek. A termálvízzel fűtött üvegházakba a paprikafélék (Tv, He) kiültetése 2020. október-decemberben megtörtént. Rendkívül rossz fényviszonyok voltak december-január hónapokban, az elmúlt 15 év legrosszabb besugárzását mérték a termelők. Az év elején a szokásosnál 30-40 százalékkal kevesebb áru került a piacra. Szerencsére az elmúlt hetekben már kedvezőbbek voltak a fényviszonyok.

A paradicsom üvegházi kiültetése december–januárban kezdődött. A palánták szinte 100 százalékban pótmegvilágítást kaptak, így nem észrevehető számottevően a fényhiány, szépek az állományok. Nagyobb mennyiségű áru paprikából és paradicsomból is húsvét körül várható.

A fűtött fóliákba a paprikafélék, paradicsom kiültetése január közepe és február közepe között megtörtént. Az állományok átlagosak, a szedések április második felében várhatóak. A hidegfóliákba a káposztafélék kiültetése február 10-25. között történt. A február eleji hideg nem okozott komolyabb gondot, mivel plusz takarást használtak, 

és volt napsütés. A szedések várhatóan április 15. körül kezdődnek. A hidegfóliás paprikafélék, paradicsom palántanevelése rendben zajlik, március végére, április közepére várható az ültetésük. A szedést május végére, június elejére tervezik a termelők.

A hajtatott növényi kultúrák közül erőteljesebben a káposztafélék és a paradicsom termőterülete csökkent a múlt években, a paprikaféléké és az uborkáé nem változott, ugyanakkor a salátaféléké jelentősen nőtt. Mennyiségben ugyanakkor a paradicsom, az uborka és a salátafélék nőttek, míg a paprikafélék stagnáltak, a káposztafélék csökkentek. 2019-ben a termelők mintegy 415 ezer tonna hajtatott zöldséget takarítottak be: paprikafélékből 185 ezer, paradicsomból 130 ezer (érdekesség, hogy nő a koktél-, illetve a cherry paradicsom aránya), kígyóuborkából 36 ezer, káposztafélékből 22 ezer tonnát. A hajtatott gombatermesztés 31 ezer tonnát tett ki.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS