Így változik a hűtött áruk szállítása a növekvő nyári hőség hatására

2021. 09. 21., 10:00

A rekordmeleg nyár és a hőségnapok számának emelkedése idén a korábbinál is nagyobb kihívást jelentett a hűtött és fagyasztott áruk kiszállításával foglalkozó szolgáltatók számára. A probléma fokozottan érinti a nagyvárosok területét, ahol a hősziget hatás következtében az átlagosnál is nagyobb a forróság. A hűtést igénylő élelmiszerek kézbesítése során a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo tapasztalatai alapján felértékelődött az áru, illetve a raktér hőmérsékletének méréséből származó adatok automatizált elemzése, illetve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetősége.

Jelentősen nőtt az elmúlt években a nyári hőségnapok és a tartós, egyre intenzívebb hőhullámok száma. Idén Magyarországon már hét olyan extrém időszakot regisztráltak, amelynek során legalább öt napig 30 Celsius fok felett volt a hőmérséklet, júliusban például csak két olyan nap volt, amikor a napi hőmérsékleti maximum 30 Celsius fok alatt maradt, s ezzel a rekordmeleggel ez lett 1901 óta a legforróbb nyári hónap.

A hőség kifejezetten komoly problémát jelent a nagyvárosokban, ahol az utak, házak burkolata révén kialakuló hősziget hatás miatt a kánikula még erőteljesebb, mint a külterületeken. A hűtött és fagyasztott termékek városi szállítása során a megváltozott körülmények között is elengedhetetlen, hogy az áru hőmérséklete minden esetben az uniós előírásokban rögzített határértékek között maradjon. Ez a hűtött áruk esetén 0 és 5 °C, gyógyszerek esetén 2 és 8 °C közötti, a fagyasztott termékeknél pedig -18 °C-nál alacsonyabb hőmérsékletet jelent.

A hűtést igénylő áruk szállítása során a már ismert és széles körben alkalmazott megoldások mellett az extrém hőhullámok hatására egyre inkább felértékelődnek az olyan innovatív technológiák, mint a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzés, illetve erre építve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetőségének biztosítása.

A fuvarfeladatokat adatvezérelt eljárások segítségével optimalizáló DoDo saját fejlesztésű platformja segítségével a kiszállítások megtervezése során egyaránt figyelembe veszi a külső hőmérsékletet, az aktuális forgalmi információkat, valamint a célállomások elhelyezkedését. Ezek összetett elemzése alapján határozzák meg a hűtött, illetve fagyasztott áruk hőmérsékletének alacsonyan tartásához szükséges hűtőegységek mennyiségét. A különböző hűtést igénylő termékek elkülönítésével a DoDo egy járművel képes különböző, eltérő hűtésigényű élelmiszerek kiszállítására, ezzel is lerövidítve a fuvarok teljesítéséhez szükséges időt.

A DoDo fagyasztott áru esetén szárazjéggel, a hűtött termékek esetén pedig jégakkuval biztosítja, hogy a thermoboxokban elkülönített termékek hőmérséklete minden esetben a megadott határértéken belül maradjon. Ezt amúgy az áru átvételekor és átadásakor egyaránt ellenőrzik, s e mérések eredményeit is hasznosítják az összetett adatelemzési folyamatok során.

„A DoDo a last mile, vagyis utolsó két kilométer alapelv érvényesítésével kisebb távolságokat megtéve, a lehető leggyorsabb időn belül képes a hűtést igénylő áruk kiszállítására. A forgalmi információk folyamatos elemzése révén biztosítjuk, hogy a futárok a tervezett időn belül kézbesíthessék ezeket a termékeket. Így egyaránt minimalizálható a raktér hűtéséhez szükséges energia, valamint a kiszállítással járó közúti forgalomnövekedés, ezzel is segítve a fenntarthatósági szempontok érvényesítését”mondta Sáfár Károly, a DoDo Country Managere.

(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem.hu 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 285. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS