A rekordmeleg nyár és a hőségnapok számának emelkedése idén a korábbinál is nagyobb kihívást jelentett a hűtött és fagyasztott áruk kiszállításával foglalkozó szolgáltatók számára. A probléma fokozottan érinti a nagyvárosok területét, ahol a hősziget hatás következtében az átlagosnál is nagyobb a forróság. A hűtést igénylő élelmiszerek kézbesítése során a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo tapasztalatai alapján felértékelődött az áru, illetve a raktér hőmérsékletének méréséből származó adatok automatizált elemzése, illetve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetősége.
Jelentősen nőtt az elmúlt években a nyári hőségnapok és a tartós, egyre intenzívebb hőhullámok száma. Idén Magyarországon már hét olyan extrém időszakot regisztráltak, amelynek során legalább öt napig 30 Celsius fok felett volt a hőmérséklet, júliusban például csak két olyan nap volt, amikor a napi hőmérsékleti maximum 30 Celsius fok alatt maradt, s ezzel a rekordmeleggel ez lett 1901 óta a legforróbb nyári hónap.
A hőség kifejezetten komoly problémát jelent a nagyvárosokban, ahol az utak, házak burkolata révén kialakuló hősziget hatás miatt a kánikula még erőteljesebb, mint a külterületeken. A hűtött és fagyasztott termékek városi szállítása során a megváltozott körülmények között is elengedhetetlen, hogy az áru hőmérséklete minden esetben az uniós előírásokban rögzített határértékek között maradjon. Ez a hűtött áruk esetén 0 és 5 °C, gyógyszerek esetén 2 és 8 °C közötti, a fagyasztott termékeknél pedig -18 °C-nál alacsonyabb hőmérsékletet jelent.
A hűtést igénylő áruk szállítása során a már ismert és széles körben alkalmazott megoldások mellett az extrém hőhullámok hatására egyre inkább felértékelődnek az olyan innovatív technológiák, mint a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzés, illetve erre építve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetőségének biztosítása.
A fuvarfeladatokat adatvezérelt eljárások segítségével optimalizáló DoDo saját fejlesztésű platformja segítségével a kiszállítások megtervezése során egyaránt figyelembe veszi a külső hőmérsékletet, az aktuális forgalmi információkat, valamint a célállomások elhelyezkedését. Ezek összetett elemzése alapján határozzák meg a hűtött, illetve fagyasztott áruk hőmérsékletének alacsonyan tartásához szükséges hűtőegységek mennyiségét. A különböző hűtést igénylő termékek elkülönítésével a DoDo egy járművel képes különböző, eltérő hűtésigényű élelmiszerek kiszállítására, ezzel is lerövidítve a fuvarok teljesítéséhez szükséges időt.
A DoDo fagyasztott áru esetén szárazjéggel, a hűtött termékek esetén pedig jégakkuval biztosítja, hogy a thermoboxokban elkülönített termékek hőmérséklete minden esetben a megadott határértéken belül maradjon. Ezt amúgy az áru átvételekor és átadásakor egyaránt ellenőrzik, s e mérések eredményeit is hasznosítják az összetett adatelemzési folyamatok során.
„A DoDo a last mile, vagyis utolsó két kilométer alapelv érvényesítésével kisebb távolságokat megtéve, a lehető leggyorsabb időn belül képes a hűtést igénylő áruk kiszállítására. A forgalmi információk folyamatos elemzése révén biztosítjuk, hogy a futárok a tervezett időn belül kézbesíthessék ezeket a termékeket. Így egyaránt minimalizálható a raktér hűtéséhez szükséges energia, valamint a kiszállítással járó közúti forgalomnövekedés, ezzel is segítve a fenntarthatósági szempontok érvényesítését” – mondta Sáfár Károly, a DoDo Country Managere.
(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem.hu 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 285. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.