A rekordmeleg nyár és a hőségnapok számának emelkedése idén a korábbinál is nagyobb kihívást jelentett a hűtött és fagyasztott áruk kiszállításával foglalkozó szolgáltatók számára. A probléma fokozottan érinti a nagyvárosok területét, ahol a hősziget hatás következtében az átlagosnál is nagyobb a forróság. A hűtést igénylő élelmiszerek kézbesítése során a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo tapasztalatai alapján felértékelődött az áru, illetve a raktér hőmérsékletének méréséből származó adatok automatizált elemzése, illetve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetősége.
Jelentősen nőtt az elmúlt években a nyári hőségnapok és a tartós, egyre intenzívebb hőhullámok száma. Idén Magyarországon már hét olyan extrém időszakot regisztráltak, amelynek során legalább öt napig 30 Celsius fok felett volt a hőmérséklet, júliusban például csak két olyan nap volt, amikor a napi hőmérsékleti maximum 30 Celsius fok alatt maradt, s ezzel a rekordmeleggel ez lett 1901 óta a legforróbb nyári hónap.
A hőség kifejezetten komoly problémát jelent a nagyvárosokban, ahol az utak, házak burkolata révén kialakuló hősziget hatás miatt a kánikula még erőteljesebb, mint a külterületeken. A hűtött és fagyasztott termékek városi szállítása során a megváltozott körülmények között is elengedhetetlen, hogy az áru hőmérséklete minden esetben az uniós előírásokban rögzített határértékek között maradjon. Ez a hűtött áruk esetén 0 és 5 °C, gyógyszerek esetén 2 és 8 °C közötti, a fagyasztott termékeknél pedig -18 °C-nál alacsonyabb hőmérsékletet jelent.
A hűtést igénylő áruk szállítása során a már ismert és széles körben alkalmazott megoldások mellett az extrém hőhullámok hatására egyre inkább felértékelődnek az olyan innovatív technológiák, mint a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzés, illetve erre építve a szállítási idő lerövidítése és tervezhetőségének biztosítása.
A fuvarfeladatokat adatvezérelt eljárások segítségével optimalizáló DoDo saját fejlesztésű platformja segítségével a kiszállítások megtervezése során egyaránt figyelembe veszi a külső hőmérsékletet, az aktuális forgalmi információkat, valamint a célállomások elhelyezkedését. Ezek összetett elemzése alapján határozzák meg a hűtött, illetve fagyasztott áruk hőmérsékletének alacsonyan tartásához szükséges hűtőegységek mennyiségét. A különböző hűtést igénylő termékek elkülönítésével a DoDo egy járművel képes különböző, eltérő hűtésigényű élelmiszerek kiszállítására, ezzel is lerövidítve a fuvarok teljesítéséhez szükséges időt.
A DoDo fagyasztott áru esetén szárazjéggel, a hűtött termékek esetén pedig jégakkuval biztosítja, hogy a thermoboxokban elkülönített termékek hőmérséklete minden esetben a megadott határértéken belül maradjon. Ezt amúgy az áru átvételekor és átadásakor egyaránt ellenőrzik, s e mérések eredményeit is hasznosítják az összetett adatelemzési folyamatok során.
„A DoDo a last mile, vagyis utolsó két kilométer alapelv érvényesítésével kisebb távolságokat megtéve, a lehető leggyorsabb időn belül képes a hűtést igénylő áruk kiszállítására. A forgalmi információk folyamatos elemzése révén biztosítjuk, hogy a futárok a tervezett időn belül kézbesíthessék ezeket a termékeket. Így egyaránt minimalizálható a raktér hűtéséhez szükséges energia, valamint a kiszállítással járó közúti forgalomnövekedés, ezzel is segítve a fenntarthatósági szempontok érvényesítését” – mondta Sáfár Károly, a DoDo Country Managere.
(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem.hu 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 285. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)
Az ivóvízkincset kímélő és alacsony energiafelhasználású üzemmel bővül Szolnok több mint hét évtizede fejlődő vegyipari ökoszisztémája az elektrolitgyártás vezetői közé tartozó KunlunChem százmillió eurót meghaladó befektetésével.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.