Giacomo Pedranzini: Az HonestFood a modern mezőgazdaság újragondolása

Giacomo Pedranzini: Az HonestFood a modern mezőgazdaság újragondolása
Szerdahelyi Csaba  |  2022. 03. 30., 09:57

Nagyon büszke vagyok arra, hogy mi lettünk Európában az első, a világon pedig a második sertésfeldolgozó, amelyik zöld minősítést kapott – mondta az Üzletemnek Giacomo Pedranzini, a KOMETA 99 Zrt. ügyvezető igazgatója.

A Giacomo Pedranzini által életre hívott HonestFood koncepció lényege, hogy új középutat találjon a túliparosított és az ökológiai mezőgazdaság között. Éppen ezért a KOMETA-nál folyamatosan felteszik maguknak azt a kérdést, hogyan tudják megfelelő minőségű és mennyiségű élelmiszerrel ellátni a fogyasztóikat anélkül, hogy kizsákmányolnák az állatokat és tönkretennék a környezetet. Az Üzletem Céges legek sorozatának 23. cikkében a KOMETA 99 Zrt. legjeit Giacomo Pedranzini ügyvezető igazgató osztja meg az olvasóval.

Az előző év LEGNAGYOBB tanulsága:

A pandémiás helyzet is bizonyította, hogy a húsiparra szükség van és szükség is lesz. Örülünk, hogy a COVID-19 miatt nem kényszerültünk üzemleállásra, a húsokat és húskészítményeket folyamatosan biztosítani tudtuk és tudjuk. Ugyanakkor az utóbbi évek is megmutatták, hogy a partnerség és méltányosság mennyire fontos. Így például munkavállalóink bérét folyamatosan kiigazítjuk akár éven belül több alkalommal is, a felelős beszerzés részeként pedig tavaly ősszel, amikor a sertés felvásárlási ára kritikusan alacsonyra csökkent, beszerzési minimálárat állapítottunk meg annak érdekében, hogy a volatilitást csökkentsük és segítsük a gazdákat.

Az idei év LEGFONTOSABB célkitűzése:

Március közepén leraktuk annak az infrastrukturális beruházásnak az alapköveit, amely lehetővé teszi, hogy a kapacitásunkat megduplázhassuk. Tavaly az árbevételünk 44 százaléka származott exportból, célunk az európai jelenlétet még jobban megerősíteni, szeretnénk, ha éveken belül elmozdulna a mérleg nyelve az export irányába. Mindezt úgy érjük el, hogy az HonestFood koncepciónak tökéletesen megfelelünk. Az HonestFood nem más, mint a mai modern mezőgazdaság újragondolása annak érdekében, hogy új középutat találjunk a túliparosított és az ökológiai mezőgazdaság között. Folyamatosan feltesszük magunknak a kérdést, hogyan tudjuk megfelelő minőségű és mennyiségű élelmiszerrel ellátni a fogyasztóinkat anélkül, hogy kizsákmányolnánk az állatokat és tönkretennénk a környezetet? Ez a kérdésfelvetés minden cselekedetünket megelőzi.

A vállalkozás eddigi LEGNAGYOBB dobása:

Nagyon büszke vagyok arra, hogy mi lettünk Európában az első, a világon pedig a 2. sertésfeldolgozó, amelyik zöld minősítést kapott. Ez tette lehetővé, hogy idén februárban 12 milliárd forint névértékű zöld kötvényt bocsáthassunk ki. Mindez persze elvárásokat is támaszt felénk. Jelenleg 0,18 tonna CO2-t bocsátunk ki egy tonna feldolgozott húsra vetítve, ezt az értéket 30 százalékkal csökkenteni szeretnénk 2025-ig az energiahatékonyság fejlesztésével. Törekszünk továbbá arra, hogy a működés során keletkező hulladékot tovább minimalizáljuk, és keressük az ahhoz szükséges technológiai megoldásokat, hogy a termelési hulladékunk nullává váljon. A környezetvédelem útját már jó ideje járjuk. Zártkörű energia-visszanyerő fűtési-hűtési rendszerünk és saját szennyvíztisztító telepünk is van, valamint a húsfeldolgozással és húsipari termékek gyártásával foglalkozó vállalatok közül Magyarországon mi lettünk az elsők tavaly, akiknek melléktermék üzeme lett. Ebben csontlisztet és állati zsiradékot/olajat tudunk előállítani, amelyeket többek közt állateledel előállításához, valamint ipari megoldásokhoz is hasznosíthatnak. Ugyanakkor nemcsakaz út a fontos, ahogyan a termékeink készülnek, hanem maga az eredmény is, azaz a termék is, amelyik a fogyasztókhoz eljut. Büszkék vagyunk arra, hogy az iparágban elsőként kezdtünk figyelni arra, hogy elősegítsük a korszerű táplálkozást. Termékfejlesztéseinkkel elértük azt, hogy mára a termékeink hozzáadott glutamát-, szója-, és gluténmentesek, továbbá a termék típusától függően laktóz- és tejfehérjementesek is, és kiemelten magas hústartalommal rendelkeznek. A sócsökkentési programunknak köszönhetően a termékeink jelentős részének sótartalma 25 százalékkal csökkent, és folyamatosan kerülnek be új termékek is a palettába.

A LEGBOSSZANTÓBB pillanat a vállalkozás történetében:

Sok más vállalathoz hasonlóan nekünk is a COVID-19 megjelenése volt a legbosszantóbb, hiszen aggódtunk magunkért, munkavállalóinkért; a biztonság és a higiénia fontossága sosem látott méreteket öltött. És ugyan mi addig is védőfelszerelésben, maszkban dolgoztunk az üzem területén, de az egyébként is szigorú előírásokra még rá kellett erősítenünk.

A vállalkozás életében a LEGDRASZTIKUSABB váltás/változtatás:

Ez is a koronavírushoz kapcsolódik. Azon munkakörök dolgozói, ahol lehetett, azonnal átálltak home office-ra, de azok körében, akiknek ez nem volt lehetséges, sokkal jobban oda kellett figyelni a biztonságra, higiéniára. A sertés felvásárlási árának drasztikus változása, az alapanyag-, energiaköltségek elszállása is olyan mértékű változásokat generáltak, és generálnak is folyamatosan, amellyel korábban nem találkoztunk.

A LEGHATÉKONYABB működéshez szükséges új feladatok:

Folyamatosan keressük azokat a technológiákat, amelyekkel a környezetet legkevésbé terhelően tudunk termelni, éppen ezért például rövid távú terveink között szerepel egy olyan új csomagológép beszerzése, amely újrahasznosítható műanyagot használ. Környezetvédelmi szempontból is fontos, hogy a teljes feldolgozási folyamat, így a vágás, a feldolgozás, az érlelés és a csomagolás is a kaposvári telephelyünkön történik. Arra törekszünk, hogy a vásárolt sertések minél közelebbről érkezzenek hozzánk, hiszen az ellátási lánc rövidítésével lehet a leginkább maximalizálni az energiahatékonyságot és minimalizálni például a hűtésből és szállításból származó kibocsátást. Ennek megfelelően előnyben részesítjük a 200 kilométeren belüli beszállítókat, továbbá kiemelten figyelünk arra, hogy a termékeinket köztes raktárak helyett az értékesítési pontokra szállítsuk, hogy ezzel is csökkentsük ökológiai lábnyomunkat. Napelemek telepítése is tervben van, és számításaik szerint 2026-ra a villamosenergia-szükségletünk közel ötödét napenergiából nyerjük majd.

Az eddigi LEGDRÁGÁBB beruházásuk:

A már említett kapacitás megduplázására irányuló infrastrukturális, 30,81 milliárd forint értékű fejlesztés az eddigi legnagyobb mértékű beruházásunk, amelyhez a magyar kormány 10,88 milliárd forinttal járul hozzá.

Erre kellene a jövőben a LEGTÖBB pénzt fordítani:

Szeretném, ha a magyar egészséges nemzet lenne, erről szól az HonestFood is. A statisztikák alapján a magyarok születéskor várható élettartama elmarad az élenjáró Japán, Svájc vagy szülőhazám, Olaszország adataitól. Kötelességünk, hogy a lehető legmagasabb minőségű élelmiszert tegyük fogyasztóink asztalára. Ugyanakkor fontos a szemléletformálás, ebben is óriási felelősségünk van. Hiszem, hogyha kevesebb, de minőségi ételt eszünk, és odafigyelünk a mozgásra is, egészségesebbek leszünk. Munkavállalóinkat közvetlenül is mozgásra buzdítjuk. Tavaly bevezettünk egy sportos ösztönzőt, napi 300 forintot kap az, aki gyalog, futva, kerékpárral, netán hagyományos, lábbal hajtós rollerrel érkezik munkába. Ehhez kapcsolódik az is, hogy számos sportrendezvényt és profi kerékpároscsapatot is támogatunk, ezáltal is szeretnénk népszerűsíteni a mozgást.

A LEGERŐSEBB konkurenst ezzel lehet legyőzni:

Először cselekedj, utána beszélj róla! – ezt valljuk. Mi nem csak beszélünk arról, hogy mit kellene tenni, vagy mit fogunk tenni x év múlva, hanem meg is tesszük. Elsőként kezdtük „mentesíteni” a termékeinket, nem használunk szóját, glutamátot, egyes termékeink glutén-, laktóz- és tejfehérjementesek is. Sócsökkentési programba is évekkel a piac előtt fogtunk. A teljes feldolgozási folyamatunk egy tető alatt történik, amivel garantálhatjuk a lehető legmagasabb minőséget. És természetesen minden tevékenységünket az HonestFood koncepcióval összehangban végezzük, így gondolkodunk a termékeinkről, a fogyasztóinkról, partnereinkről, a környezetünkről.  Egyébként, ha a piaci versenyről beszélünk, akkor én az összefogásban hiszek. Mindegy, hogy versenytárs, beszállító partner, retailer vagy egyéb élelmiszeripari gyártó; közösen kell fellépnünk állatjóléti, környezetvédelmi kérdésekben, közösen kell edukálnunk a fogyasztóinkat, hogy tudatosabbak és egészségesebbek lehessenek.

Ezzel a LEGBONYOLULTABB megbirkózni ma az üzleti életben:

A mi életünkben sosem volt akkora a bizonytalanság, mint most. A koronavírusjárvány ugyan már épp lecsengőben van, de közben háború tört ki a szomszédunkban, mindannyian tele vagyunk ismét aggodalommal és közben mérhetetlen sajnálattal is. A lehetőségeinkhez képest igyekszünk segíteni, és szerencsére megbízható, szakmailag felkészült kollégáim vannak, ez nagyon fontos számomra. Éppen ezért úgy gondolom, hogy nincs olyan terület, ahol ne találnánk meg a legjobb megoldást.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS