A mesterséges intelligencia könyvelésben is legyőzte az embert

A mesterséges intelligencia könyvelésben is legyőzte az embert
2021. 08. 30., 18:15

A mesterséges intelligencia alapú iBookr könyvelő szoftver legyőzte az embert – legalábbis ami az egyszeres könyvvitelű költségszámlák kategorizálását illeti. A Start it @K&H inkubátorprogram csapata 21 ezer tételen tesztelte a programot, ami majdnem 99 százalékos találati pontosságot ért el. A cél a kettős könyvvitel kategorizálása 75 százalékos pontossággal, amit még idén elérhet a hazai startup.

A mesterséges intelligencia 1997-ben aratott először győzelmet az ember felett: a sakk világbajnok Garry Kaszparov kikapott Deep Blue-tól, az IBM számítógépétől. Azóta az automatizálható, kritikus gondolkodást nem igénylő feladatokban egyre több területen hagyják le az embereket a szoftverek.

Ennek a folyamatnak a következő lépése a Start it @K&H inkubátorprogramban nevelkedett iBookr startup megoldása, ami új alapokra helyezheti a könyvelést. A mesterséges intelligenciát használó, teljesen automatikusan működő szoftver ugyanis legyőzte az egyik könyvelőt számla kategorizálásban. „Elértük azt a pontot, amikor a gép jobban végzi az egyszeres könyvvitelű vállalkozások esetén a költségszámlák kategorizálását, mint az ember. Így a könyvelőknek több idejük juthat a komplexebb feladatokra, a gép munkáját pedig csak ellenőrizniük kell” – jelentette be Molnár Tamás, az iBookr egyik alapítója.

A szoftver 21.000 költségszámla tételt vizsgált. Az eredmény egyértelmű: a gép 98,74 százalékos pontossággal kategorizálta a számlákat, szemben a könyvelővel, akinek ez 98,41 százalékos pontossággal sikerült.

„Volt, ahol az ember hibázott és volt, ahol a gép. Azt azonban kijelenthetjük, hogy a költségszámla kategorizálás egyszeres könyvvitelű vállalkozások esetén már géppel automatizálható, az emberi hibahatáron belül” – hangsúlyozta Molnár Tamás.

A hibaaránynál is fontosabb azonban a sebesség. Ekkora adatsor kategorizálásához egy tapasztalt könyvelőnek legjobb esetben is egy teljes hétre van szüksége, hétfőtől vasárnapig, napi 8 órával számolva. A gépnek ez mindössze pár másodperc. Habár a mesterséges intelligencia alapú szoftverrel a könyvelési folyamat jelentős része automatikusan történik, a folyamat végén a könyvelő jóváhagyása még mindenképpen szükséges.

Már a kettős könyvvitel kategorizálását is fejlesztik

„Magyarország élen jár Európában az adózás és a könyvelés digitalizációjában, így ez remek kiindulási pont a fejlesztéshez. Azonban rengeteg adatra van szükség, hogy megfelelően be tudjuk tanítani a mesterséges intelligenciát. Ráadásul ezeket az adatokat nem lehet nyilvános forrásokból nagy mennyiségben beszerezni” – mondta az iBookr alapító.

A rendszer, a folyamatban lévő fejlesztések egyelőre csak zártkörűen használható, de ősz végére már 250 felhasználó elérése a cél. Jelenleg a kettős könyvvitel kategorizálásán dolgozik a csapat. Ez jelentősen összetettebb feladat, hiszen az eddigi négy helyett mintegy harminc kategóriával kell dolgozni. A tervek szerint ennek a tesztelése hamarosan elindulhat, aminek a végére elérhető a 75 százalékos pontosság.

Várják az új startupokat

Az iBookr-hoz hasonló úttörő ötleteket megálmodó startupok jelentkezését a Start it @K&H inkubátora szeptember 5-én éjfélig várja, iparági megkötés nélkül, ahol a kreatív ötletek vállalkozássá formálása során kiemelt figyelmet kapnak a fenntarthatóságot szolgáló megoldások is. A programba Itt lehet jelentkezni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS