Bekeményít az EU: így törölné el a mikroműanyag-szennyezést

Bekeményít az EU: így törölné el a mikroműanyag-szennyezést
2023. 10. 17., 13:22

Az Európai Bizottság először mutatott be javaslatcsomagot olyan intézkedésekkel, amelyek hosszútávom felszámolnák a plasztik granulátumok okozta mikroműanyag-szennyezést. A természetes ökoszisztéma, benne a legtöbb folyó és tenger lassan belefullad a mikroműanyagokba, ha nem teszünk valamit.

Jelenleg évente 52-184 ezer tonna pellet kerül a természetes környezetbe azért, mert a teljes ellátási láncot tekintve elhibázott a szennyezés kezelése. A hét elején benyújtott bizottsági javaslat azt szavatolná, hogy az EU-ban a pelletet kezelő valamennyi szereplő megtegye a szükséges óvintézkedéseket, és visszaszorítsa az állat- és növényvilágot, illetve az emberi egészséget is fenyegető mikroműanyag koncentrációt.

A javaslatcsomagról szóló uniós közlemény szerint a megfogalmazott célok teljesítése akár 74 százalékkal csökkenthetné a pelletkibocsátást. Ez tisztább ökoszisztémákhoz vezet, hozzájárul a folyók és óceánok műanyagmentesítéséhez, valamint csökkenti az emberi egészségre jelentett kockázatokat.

A közös, egész EU-ra kiterjedő intézkedések a szándék szerint egyenlő feltételeket teremtenek a piaci szereplők számára. Mivel a plasztik termékek gyártásához szükséges különböző műanyaggranulátumok a nem szándékos mikroműanyag-szennyezés egyik legfőbb forrásának számítanak, a Bizottság pontokba szedte, hogy tervezett szabályokkal miképpen lehetne végleg leszámolni velük.

  • Legjobb kezelési gyakorlatok a gyártásban: az adott létesítmény vagy a szállítási tevékenység méretétől függően az üzemeltetőknek be kell tartaniuk bizonyos kezelési praktikákat. Ezekben elvileg semmi új nincs, hiszen környezettudatosságban élenjáró piaci szereplők már megvalósították.
  • Kötelező tanúsítás és önbevallás: a gyártóknak kötelezővé válna a segítségnyújtás az illetékes nemzeti hatóságokn felé, a megfelelőségi ellenőrzések során. A nagyobb üzemeltetőknek független harmadik fél által kiállított tanúsítványt kellene szerezniük, míg a kisebb vállalatoknak önállóan kell nyilatkozniuk a megfelelőségükről.
  • Harmonizált módszertan a veszteségek becslésére: szabványügyi testületek segítségével dolgoznák ki, hogy segítsék a gazdasági szereplőket a veszteségek nyomon követésében és a fennmaradó adathiányok egy részének felszámolásában. A módszer a különböző gyakorlatok környezetre és emberi egészségre gyakorolt hatásainak tudatosítása révén az elszámoltathatóságot is növelné.
  • Enyhébb követelmények a kkv-k felé: mivel a pelletellátási láncban nagy a kkv-k aránya, egyszerűbb követelmények vonatkozának a mikro- és kisvállalkozásokra.

A cél megközelítése viszonylag összetett: a műanyagtermékek által okozott szennyezés csökkentése (mivel ezek a környezetbe kerülve mikroműanyagokká bomlanak le), a szándékosan hozzáadott mikroműanyagok felhasználásának korlátozása és a nem szándékos mikroműanyag-kibocsátás csökkentése. 

A pelletveszteségek megelőzéséről szóló bizottsági javaslatcsomagból persze csak azután lehet érdemi szabályozás, ha az Európai Parlament és a Tanács is megvitatta, illetve jóváhagyta. A rendelet hatálybalépésétől számított 18 hónapon belül aztán minden uniós és nem uniós (de az EU területén tevékenykedő) gazdasági szereplőnek meg kell felelnie a rendeletben meghatározott követelményeknek. Egy ugyancsak erre vonatkozó szabályozás már átment: a 2023. szeptember 25-én elfogadott, szándékosan hozzáadott mikroműanyagokra vonatkozó korlátozások az első olyan uniós eszközök, amelyek kifejezetten a forrásnál kezelik a mikroműanyag-szennyezést, és hozzájárulnak a célkitűzéshez, hogy 2030-ra 30 százalékkal csökkenjen a környezetbe kerülő mikroműanyagok kibocsátása.

A Bizottság ígérete szerint tovább dolgozik a mikroműanyag-szennyezés csökkentésén, többek között a termékekre és hulladékokra vonatkozó meglévő és készülő jogszabályok végrehajtásával, azért, hogy az EU éllovasa legyen a műanyagszennyezés megszüntetésére irányuló globális erőfeszítéseknek.

Gábor János

Főoldali kép: frimufilms - Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS