VIMOSZ: márciusban tovább javult az üzleti hangulat a turizmusban

2023. 04. 11., 18:22

Márciusban a TKI turisztikai konjunktúra index plusz 4 ponton állt a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket háromnegyed év után újra enyhén javulónak érzékelik – közölte a legfrissebb felmérés eredményét kedden a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) kedden.

A januári enyhe és a februári jelentős emelkedés után az index értéke további 7 ponttal nőtt márciusban, legutóbb 2022. júniusban állt ezen a szinten. A márciusi javulás mindhárom alszektorban (szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, egyéb) éreztette hatását. Az egyéb turisztikai szektorban jelentősen – a mérés kezdete óta rekord szintre – nőtt az index értéke. A szálláshely szolgáltatásban februárban ugrott meg a mutató.

Régiók szerinti bontásban jelentős különbségek mutatkoznak: Közép-Magyarország vállalkozásainak helyzete a régiók közül a legkedvezőbb (plusz 12 pont), ezután Közép-Dunántúl következik még pozitív és átlagnál kedvezőbb megítéléssel (plusz 7 pont) A többi régió TKI indexe elmarad az átlagtól. Márciusban az Észak-Alföldön volt a legrosszabb a szektor helyzete (mínusz 9 pont).

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel alkotta meg a Turizmus Konjunktúra Indexet (TKI), amely havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását az ágazatban.

Márciusban a turisztikai cégek 77 százaléka szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan – míg februárban 85 százalék volt ez az arány –, 17 százalékuk nem változtatott az árakon, csökkenést 6 százalék jelzett. Az áremelkedés átlagosan 20 százalékos volt (februárban 19 százalékot mértek). Márciusban a turisztikai cégek 32 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalék, februárban 46 százalék volt ez az arány), 63 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést 5 százalék jelzett. A szálláshely szolgáltatásban az új szezon közeledtével 31 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 43 százalék.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 38 százaléka vár növekedést a vendégéjszakák számában (előző hónapban 50 százalék), 40 százalékuk stagnálást, s 22 százalékuk vár visszaesést (előző hónapban 16 százalék). A vendéglátásban működők közül 37 százalék várja a vendégforgalom növekedését (előző hónapban 22 százalék), míg 43 százalék stagnálást, 20 százalékuk pedig visszaesést vetít előre (előző hónapban 23 százalék).

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra plusz 27 ponton áll, ami 10 pontos javulást mutat februárhoz képest. Februárhoz képest az egyéb turisztikai szektorban 36 ponttal plusz 49 pontra ugrott az eredményességi index, a vendéglátásban 5 ponttal plusz 14 pontra emelkedett, míg a szálláshely szolgáltatásban az előző havi jelentős megugrás után valamelyest csökkent (9 ponttal plusz 19 pontra). (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

Május a legjobb időszak arra, hogy a természetben piknikezzünk – ehhez most egy tökéletes helyszínt is ajánlhatunk, hisz már csak párat kell aludni és a noszvaji Nomádban startol a szezon egyik leghangulatosabb rendezvénye!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS