Jelentős növekedést produkált a hotelipar a világon az első félévben

2023. 10. 26., 10:19

Komoly felívelő szakaszban van a nemzetközi hotelpiac: az idei első félévben az egy kiadható szobára jutó árbevétel 19,5 százalékkal, az átlagos napi szobaár 6,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket, miközben az átlagos szállodai foglaltság 61,2 százalékról 68,9 százalékra emelkedett – derül ki a Moore Global tanácsadó és könyvvizsgáló cég által közzétett negyedéves iparági elemzésből.

A nemzetközi tanácsadó cég négy globális hotellánc: a Marriott, a Hilton, az InterContinental és a Hyatt által közzétett adatokból összeálló reprezentatív mintája alapján 108 ország több mint 23 ezer szállodája teljesítményének elemzését végzi el minden negyedévben, értékes betekintést adva a nemzetközi hotelpiac aktuális folyamataiba.

Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) 2023 első félévében 110,7 dollár volt, ami nem csupán az egy évvel korábbi 92,6 dolláros értéket múlja felül, hanem immár a Covid előtti időszaknak a csúcsértékét, a 2019 első félévében mért 105,3 dollárt is. Az átlagos napi szobaár (ADR) 160,6 dollárra nőtt az egy évvel korábbi 151 dollárról, és immár 11 százalékkal haladja meg a 2019-es 144,9 dollárt. A 68,9 százalékos foglaltság pedig már alig marad el a 2019 első félévének 72,4 százalékos rátájától.

Minden kategóriában kedvező fejlődést mutatnak a számok, de különösen kiemelkedő a luxuskategóriás hotelek teljesítménye, ahol a foglaltság mértéke egy év alatt 54 százalékról emelkedett 68 százalékra. Ebben a kategóriában a RevPAR értéke már 201 dolláros (+36 százalék éves növekedés) szinten jár, a ADR elérte a 295 dolláros szintet (+13,9 százalék).

A vizsgált négy szállodalánc esetében a korrigált EBITDA értéke 14-18 százalékkal emelkedett egy év alatt, a működési eredmény pedig 12 százalékkal haladta meg a 2022 első féléves szintet. Csupán az elmúlt negyedév során több mint 400-zal, 23 409-re nőtt (+1,7 százalék) a mintába tartozó szállodák száma, ennek jelentős része már meglévő hotelek csatlakozásának eredménye: az ismert brandek erősítik a piaci pozíciót és a javítják a jövedelmezőséget.

„A nemzetközi szállodaipar a nehézségekre rugalmasan reagált és növelte ellenállóképességét, mára pedig minden korábbinál versenyképesebbé vált – értékelte az adatokat Takács Márton, a Moore Global Hotel és Turizmus munkacsoportjának globális vezetője. – Az emberek vágya az utazások iránt a lezárások feloldása után töretlenül kitart, és a gazdasági nehézségek, az inflációs hatások sem tudták visszafogni ezt a kitartó keresletbővülést. A lendület várhatóan a második félévben is kitart, bár a közel-keleti konfliktus, annak esetleges eszkalálódása érezhető visszaesést is hozhat az első féléves adatokhoz képest.”

Amint arról a Moore Global korábbi jelentése beszámolt, az érintett szállodaláncok év eleji előrejelzése 2023 egészére a RevPAR tekintetében 8 százalékos átlagos növekedést tartalmazott. Ugyanerre az időszakra figyelemreméltó, 5 százalék körüli átlagos nettó szobaszám-növekedési rátával kalkuláltak, ami egyrészt töretlen terjeszkedési erőfeszítéseiket, másrészt a köztük zajló éles versenyt tükrözi a szállodai kínálat minden szintjén.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 12. 05., 23:30
epizód: 2023 / 19   |   hossz: 20:00
Ebben az epizódban azt a nagy horderejű és rendkívül összetett munkát mutatjuk be, amit Magyarország legmagasabb irodaháza, a MOL Campus építése során végeztek a kivitelezők. A csúcsidőszakban 1800 dolgozó munkáját összefogó Wolf András meg is kapta érte az Év Projektmenedzsere díjat, amit a Projektmenedzsment Kiválóság Tábla tagjaiból álló zsűri ítélt meg számára. A Market Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint amellett, hogy nagy elismerés kollégáktól kapni egy ekkora díjat, meg is erősítette abban a tudatban, hogy érdemes példamutatóan, kitartóan dolgozni a sikerért. A szakember persze a MOL Campus innovatív kivitelezését és fenntartható megoldásait is örömmel bemutatta a BizniszPlusznak adott interjúban.
Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS