Immunissá válhat a szállodaipar az új variánsokra

2021. 12. 15., 11:27

Bár az új vírusvariáns megjelenése által okozott bizonytalanság miatt számos éttermi és szállodai évzáró rendezvény maradt el, a budapesti szállodai szobafoglalások nyár vége óta folyamatosan javuló számait csak korlátozottan befolyásolta az omikron variáns felbukkanása – osztotta meg piaci tapasztalatait a Moore Hungary.

Az új vírusváltozatot övező bizonytalan, egymásnak gyakran ellentmondó hírek hatására számos országban – igen eltérő mértékben – ismét utazási korlátozásokat vezettek be az elmúlt hetekben, illetve jelentősen megnőtt az utazástervezéshez kapcsolódó adminisztrációs teher is.

Magyarországon az omikronhoz kapcsolódó félelmek nyomán a céges szervezésű rendezvényhelyszíni, éttermi és szállodai évzáró rendezvények többségét lemondták. A nemzetközi összehasonlításban lazának számító magyarországi járványügyi szabályozásnak köszönhetően azonban a szállodai szobafoglalások száma nemzetközi összehasonlításban a fővárosban nem zuhant jelentős mértékben.

„Számos külföldi vendégeket fogadó budapesti szálloda menedzsmentje számol be arról, hogy a szobafoglalási mutatók augusztus óta folyamatosan javuló trendje decemberben sem akadt el, a kedvező foglaltsághoz pedig rendszerint megfelelő szoba-átlagár is társul” – számolt be a piaci tapasztalatokról Takács Márton, a Moore Hungary hotel és turizmus tanácsadási üzletágának vezetője.

Az újabb és újabb variánsok megjelenése láthatóan elkerülhetetlen, azok ellen viszont az üzletmenet rendszeres, korlátozások általi megszakítása helyett csakis a lakosság oltottságának maximalizálásával lehet fenntartható módon védekezni. Ennek a megközelítésváltásnak a hatására a hotelpiac fokozatos kilábalás jeleit mutatja, amely egyre kevésbé függ az aktuális járványhullámoktól. A pandémia immár több mint másfél éves időszakának pozitív hozadéka ugyanakkor, hogy mind az amerikai, mind az európai piacon a hotel és turizmus szektorban növekvő üzleti ellenállóképességgel és adaptációs készséggel, valamint számos ágazati innovációval is találkozhatunk.

Európa már a világátlag felett

Idén tavaszig az európai országok gyakran gyökeresen eltérő és nehezen átlátható korlátozási intézkedései az egész földrész hotelpiaci teljesítményére erősen rányomta a bélyegét. Az európai szállodák átlagos kapacitáskihasználtsága rendre elmaradt a globális hotelpiaci átlagtól, ugyanakkor a 2021 áprilisától tapasztalható fokozatos nyitás robbanásszerű növekedési ütemet eredményezett, melynek nyomán az európai hotelpiac immár hónapok óta a világátlag felett teljesít 60 százalék körüli értékkel.

Történelmi csúcs jöhet Európában a hotelberuházások terén

Az európai hotelingatlan-befektetések átadási céldátumai a projektek nagy részében csúszást szenvedtek a covid-időszak során, ugyanakkor az 2022-2025 közé várt szállodanyitások teljes száma a vártnál kevésbé csökkent, ami együttesen azt eredményezheti, hogy a következő három évben történelmi csúcsot dönthet a frissen piacra kerülő új hotelszobák száma.

A nemzetközi beruházási volumeneket követő adatcégek jelentései szerint csak a következő évben Európában (Oroszországot is beleértve) mintegy 100.000 új hotelszoba kerül átadásra. A legnagyobb volument az Egyesült Királyságban és Németországban vetítik előre, ezeket az országokat Spanyolország, Lengyelország és Oroszország követi a hotelberuházási aktivitásban.

„A jelentős kínálatibővülés várhatóan lassíthatja az átlagos kihasználtsági mutatók jelenlegi dinamikus növekedési ütemét, ugyanakkor a kínálatban megjelenő jobb minőség, valamint az ESG „zöld szempontokat” is előtérbe helyező új beruházások erős jelenléte mindenképpen pozitív piaci jelenség” – tette hozzá a Moore Hungary szakértője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS