Az átlagnál kicsit optimistábbak a budapesti szálláshely-szolgáltatók

2023. 02. 06., 18:47

Kismértékben javultak a turisztikai és a vendéglátóipari szektor várakozásai az év elején a közeli jövőre – olvasható a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felmérésében.

A Turizmus konjunktúra index (tki) januárban négy ponttal nőtt decemberhez képest, azonban a mutató értéke mínusz 18 ponton állt, ami arra utal, hogy az ágazat szereplői továbbra is romlónak érzékelik a helyzetüket.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki az indexet, amely mínusz száz és plusz száz pont közötti skálán tavaly április óta havi gyakorisággal méri a konjunktúra várt alakulását az ágazatban.

A legfrissebb elemzésben kiemelték: a kormányzati támogatócsomag fokozatos életbe lépése, a kedvező év végi forgalmi számok, a mérséklődő világpiaci energiaárak, az enyhébb téli időjárás és az európai recessziós veszély csökkenésének hatására az index értéke pozitív irányba mozdult a szálláshely-szolgáltatásban és a vendéglátásban, míg az egyéb turisztikai szektorban enyhén csökkent.

A régiók közül Közép-Magyarország vállalkozásainak helyzete a legkedvezőbb (mínusz 7 pont), de Budapest még ennél is kedvezőbben áll (mínusz 6 pont). A fővárosban már enyhén optimisták a szálláshely-szolgáltató vállalkozások, Pest vármegyében pedig a vendéglátóipari egységek. A Közép-dunántúli és a Dél-alföldi régió konjunktúraindexei is magasabbak az átlagnál (mínusz 12, illetve  mínusz 17 pont), míg a legrosszabb körülményeket Nyugat-Dunántúl ( mínusz 32 pont) és Észak-Alföld ( mínusz 29 pont) turisztikai vállalkozásai jelezték.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva mínusz 8 ponton állt, amely azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban igényelt munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan a teljes szektorra 0 pontot mért a kutatás, ez azt jelenti, hogy a cégek nem változtatnak munkaerőállományukon. A vendéglátás területén azonban az előző hónapokkal ellentétben a negyedév során már létszámbővülés várható (plusz 7 pont).

A kutatás szerint a turisztikai cégek 82 százaléka az áraik, 91 százaléka a működési költségeik emelkedéséről számolt be az elmúlt három hónapra vonatkozóan. Az árszint-változás átlagosan 20 százalékot, míg a működési költségek növekedése 46 százalékot tett ki, vagyis a cégek nem tudták az összes költségnövekedést a fogyasztókra hárítani. Ráadásul ez az olló novemberben és decemberben jelentősen nyílt, majd januárban stagnált. Ezek az adatok is rámutatnak arra, hogy a szektornak továbbra is szüksége van a vissza nem térítendő támogatásra.

Januárban a turisztikai cégek 55 százaléka jelezte, hogy a következő három hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásainak árát (decemberben ez az arány ugyanekkora volt), 45 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést senki nem jelzett. A szálláshely-szolgáltatásban az új szezon közeledtével 43 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 56, az egyéb turisztikai szektorokban 62 százalék tervez emelni. A turisztikai cégek 46 százaléka a közelmúltban emelt árat, és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány decemberben 47 százalék volt). (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-25 16:44:25
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS