Áremelésre készül a turisztikai cégek közel fele

2023. 03. 06., 15:40

Jelentősen javultak a turisztikai cégek várakozásai februárban – derül ki a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felméréséből.

A Turizmus Konjunktúra Index (tki) februárban jelentősen, 15 ponttal nőtt, legutóbb tavaly júliusban állt ezen a szinten. A mutató az idén februárban mínusz 3 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket még enyhén romlónak, de már stagnáláshoz közelinek érzékelték. A februári javulás mindhárom alszektorban érezhető volt.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A legfrissebb elemzésben kiemelték: a foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest mínusz 12 ponton áll, ami azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban a munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan azonban már plusz 7 pontot mértek, ami arra utal, hogy a cégek lassan, de elkezdik bővíteni a munkaerőállományukat. A szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai alszektorban az előző hónapokkal ellentétben már létszámbővülés várható a következő 3 hónapban, míg a vendéglátásban még kivárnak a cégek.

A turisztikai cégek 85 százaléka az árai, 90 százaléka a működési költségei növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 19 százalékot, míg a működési költségek növekedése 43 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem tudták áthárítani az összes költségnövekedést a fogyasztókra, így a szektornak továbbra is szüksége van támogatásra.

Februárban a turisztikai cégek 46 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalékos volt ez az arány), 54 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést senki nem jelzett. A turisztikai cégek 38 százaléka a közelmúltban is emelt árat, és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány januárban 46 százalékos volt).

A működési költségek indexe – amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását – a következő 3 hónapban, 31 ponttal javult januárhoz képest, és ezzel a felmérés kezdete óta nem állt ilyen kedvező pozícióban (mínusz 9 pont). Mindhárom szektorban jelentősen javult az index januárhoz képest. Ez azt mutatja, hogy a fűtési szezon végeztével enyhül a szolgáltatókra nehezedő költségnyomás, az energiaárak csökkenésére számítanak.

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra 17 ponton áll, ami 33 pontos javulás januárhoz képest. Januárhoz képest mindhárom szektorban javult a várható eredményesség indexe, nagyobb mértékben a szálláshely-szolgáltatásban (+46 pont) és az egyéb turisztikai szektorban (+39 pont), míg kisebb mértékben a vendéglátásban (+17 pont). (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-19 10:10:00
A munkaviszony általában határozatlan időre jön létre. A munkáltató és a munkavállaló érdeke azonban azt is diktálhatja, hogy határozott idejű munkaszerződést kössenek. Mi a teendő, ha a munkavállalóra az eredetileg tervezettnél hosszabb ideig van szükség? A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS