Áremelésre készül a turisztikai cégek közel fele

2023. 03. 06., 15:40

Jelentősen javultak a turisztikai cégek várakozásai februárban – derül ki a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) és a GKI Gazdaságkutató legfrissebb felméréséből.

A Turizmus Konjunktúra Index (tki) februárban jelentősen, 15 ponttal nőtt, legutóbb tavaly júliusban állt ezen a szinten. A mutató az idén februárban mínusz 3 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket még enyhén romlónak, de már stagnáláshoz közelinek érzékelték. A februári javulás mindhárom alszektorban érezhető volt.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását, és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A legfrissebb elemzésben kiemelték: a foglalkoztatotti létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest mínusz 12 ponton áll, ami azt mutatja, hogy lassú ütemben, de csökkent a kereslet a turisztikai ágazatban a munkaerő iránt. A következő három hónapra vonatkozóan azonban már plusz 7 pontot mértek, ami arra utal, hogy a cégek lassan, de elkezdik bővíteni a munkaerőállományukat. A szálláshely-szolgáltatásban és az egyéb turisztikai alszektorban az előző hónapokkal ellentétben már létszámbővülés várható a következő 3 hónapban, míg a vendéglátásban még kivárnak a cégek.

A turisztikai cégek 85 százaléka az árai, 90 százaléka a működési költségei növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan. Az árnövekedés átlagosan 19 százalékot, míg a működési költségek növekedése 43 százalékot tett ki. Vagyis a cégek nem tudták áthárítani az összes költségnövekedést a fogyasztókra, így a szektornak továbbra is szüksége van támogatásra.

Februárban a turisztikai cégek 46 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalékos volt ez az arány), 54 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést senki nem jelzett. A turisztikai cégek 38 százaléka a közelmúltban is emelt árat, és a közeljövőben is emelni fog (ez az arány januárban 46 százalékos volt).

A működési költségek indexe – amely a felmérés időpontjához képest mutatja e kiadások alakulását – a következő 3 hónapban, 31 ponttal javult januárhoz képest, és ezzel a felmérés kezdete óta nem állt ilyen kedvező pozícióban (mínusz 9 pont). Mindhárom szektorban jelentősen javult az index januárhoz képest. Ez azt mutatja, hogy a fűtési szezon végeztével enyhül a szolgáltatókra nehezedő költségnyomás, az energiaárak csökkenésére számítanak.

Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra 17 ponton áll, ami 33 pontos javulás januárhoz képest. Januárhoz képest mindhárom szektorban javult a várható eredményesség indexe, nagyobb mértékben a szálláshely-szolgáltatásban (+46 pont) és az egyéb turisztikai szektorban (+39 pont), míg kisebb mértékben a vendéglátásban (+17 pont). (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 03. 26., 23:45
epizód: 2023 / 3   |   hossz: 19:51
Mi kerül akár több tízmillió forintba egy nagy teljesítményű hangsugárzón és miben különbözik a hagyományos értelemben vett hangfalaktól? Hogyan lehetséges, hogy nem vastagabb egy faliképnél, mégis úgy szólaltat meg analóg és digitális zenét, mint semmi más? A világhír felé haladó márka sztoriját Kiss Imre, a Popori Acoustics értékesítési és marketingvezetője mutatja be.
Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A fehér proseccóhoz hasonlóan a rozék is csak akkor nevezhetők proseccónak, ha a régió kilenc jól meghatározott tartományában termesztett szőlőből készülnek, illetve legalább 60 napig kell érlelődniük.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

2023. március 25-én a reggeli órákban a Paksi Atomerőmű 1., 2. és 3. blokkjai a rendszerirányító MAVIR kérésére tercier szabályozásokban vettek részt.