2,5 százalékkal nőtt 2023-ban a vendégéjszakák száma

2024. 01. 30., 09:10

2023. decemberben 13 százalékkal, az év egészében 2,5 százalékkal nőtt éves összevetésben a turisztikai szálláshelyeken töltött vendégéjszakák száma – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

2023 decemberében a turisztikai szálláshelyeken (kereskedelmi, magán- és egyéb szálláshelyeken) 1,1 millió vendég 2,7 millió vendégéjszakát töltött el. A vendégek száma 16, a vendégéjszakáké 13 százalékkal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 8,3, a külföldivendég-éjszakáké 17 százalékkal emelkedett. 2023-ban a turisztikai szálláshelyeken 2,5 százalékkal több volt a vendégéjszakák száma, mint az előző évben.

2023. decemberben a vendégek száma összességében 16, a vendégéjszakáké 13 százalékkal nőtt a turisztikai szálláshelyeken. A vendégéjszakák 73 százalékát a kereskedelmi szálláshelyek adták, ahol a forgalom 11 százalékkal volt nagyobb az előző évinél. A magán- és egyéb szálláshelyeken 19 százalékkal több vendégéjszakát regisztráltak, mint egy évvel korábban.

A belföldi vendégek száma 11, a vendégéjszakáké 8,3 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjához képest. A vendégek száma 534 ezer, az eltöltött vendégéjszakáké 1,2 millió volt a turisztikai szálláshelyeken; ezen belül a kereskedelmi szálláshelyeken 417 ezer vendéget és 919 ezer vendégéjszakát regisztráltak. Utóbbiak 80 százalékát szállodákban töltötték el, ahol a vendégéjszakák száma 14 százalékkal magasabb volt az egy évvel korábbinál. A magán- és egyéb szálláshelyeken eltöltött belföldivendég-éjszakák száma 7,0 százalékkal nőtt 2022 decemberéhez mérten. A két legnépszerűbb turisztikai térségben2, a Balaton és a Mátra–Bükk turisztikai szálláshelyein a belföldivendég-éjszakák 20, illetve 12 százalékát regisztrálták, Budapest részesedése 16 százalék volt.

A külföldi vendégek száma 22, a vendégéjszakáké 17 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A turisztikai szálláshelyekre érkezett 579 ezer vendég 1,5 millió vendégéjszakát töltött el, amelyek közül 426 ezer vendéget és 1,0 millió vendégéjszakát a kereskedelmi szálláshelyeken regisztráltak. Utóbbiak 85 százalékát szállodákban töltötték el, ahol a vendégéjszakák száma 14 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. A magán- és egyéb szálláshelyeken eltöltött külföldivendég-éjszakák száma 28 százalékkal bővült 2022 decemberéhez mérten. A külföldivendég-éjszakák 76 százalékát Budapest turisztikai szálláshelyein regisztrálták, a legnépszerűbb turisztikai térségek pedig a Balaton, Debrecen és térsége, valamint Bük–Sárvár voltak, 3,2, illetve 3,1 és 3,0 százalékos részesedéssel.

Összesen 19 380 turisztikai szálláshely, ezen belül 2125 kereskedelmi, illetve 17 255 magán- és egyéb szálláshely fogadott vendégeket. A kereskedelmi szálláshelyek közül 893 szálloda és 925 panzió volt nyitva december egy részében vagy egészében.

A kereskedelmi szálláshelyeken az összes bruttó árbevétel 50,5 milliárd forint volt, ez folyó áron 15 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. Széchenyi Pihenőkártyával folyó áron 17 százalékkal többet, 2,4 milliárd forintot költöttek a kártyatulajdonosok a kereskedelmi szálláshelyeken az előző év azonos hónapjához viszonyítva.

2023 egészében a turisztikai szálláshelyeken az egy évvel korábbihoz képest 2,5 százalékkal több, közel 41 millió vendégéjszakát regisztráltak. A belföldi vendégek 5,1 százalékkal kevesebb, a külföldiek 12 százalékkal több (21,4 millió, illetve 19,5 millió) vendégéjszakát töltöttek el a turisztikai szálláshelyeken. (KSH)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS