A kérdésre Balázs Csaba, az SAP Hungary Kft. ERP-szakértője válaszol.
Egy induló vállalkozást egyszerű irányítani, a folyamatokat akár egy ember is képes áttekinteni. A „kézi vezérlés” vagy mikromanagement idején átlátható a startup működése, sőt, ha van 1–2 olyan beosztott, aki odaadásával, lojalitásával, tudásával, rátermettségével segít, minden észben tartható, menedzselhető.
Elérkezik azonban az idő – nem feltétlenül egy konkrét időpont –, amikor valami megváltozik, a dolgok már nem mennek olyan olajozottan, kezd eluralkodni a fejetlenség. A startup tulajdonosainak vagy vezetőinek ilyenkor fel kell ismerniük, hogy változtatni kell, alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.
Ez az a pillanat, amikor szükségünk lehet egy digitális rendező eszközre, vállalatirányitási rendszerre (ERP). Erre több intő jel is utalhat. Ilyen lehet például, ha:
Egy ERP-rendszer képes akár 10–20-szorosára növelni a tranzakciók kezelési sebességét, nem is beszélve a gyors visszakeresési és áttekintési lehetőségekről. A megnövekedett dokumentumszám a könyvelőnek is gondot okoz (főleg ha „külsősként” dolgozik). Ezen segít a korszerű ERP-rendszerek automatikus, előreprogramozott könyvelő motorja, amely a háttérkönyveléseket, illetve az adóhivatal számára a valós idejű adatküldéseket (on-line számlázás) is elvégzi, az eredményeket pedig nyilvántartja.
Több jel utalhat arra, hogy a HR területen is fejleszteni kell. Ezek közé tartozik:
Egy cég működéséhez szabott ERP-rendszer alkalmazása lehetőséget teremt a dolgozók gyorsabb integrálására, a hibamentes munkavégzésre és persze az egyéni teljesítmények szelektált mérésére is. Az ERP-rendszerek közül célszerű olyat választani, amely szélesebb körben ismert: az, hogy a programot fejlesztő cég 2-5 év múlva is rendelkezésünkre álljon, legalább olyan fontos, mint a megoldás költsége.
A vállalati működés egy jól bevezetett ERP-rendszer esetében lehetőséget teremt új tulajdonosi, piaci igények megvalósítására is. Az implementálás természetesen nem azt jelenti, hogy a rendszer szolgai módon követi a startupként kiagyalt egyszerű működési modellt a nagyobbra nőtt vállalkozás esetében is, hanem azt, hogy általánosan használt, bevált működési sztenderdek mentén maga a cég is változtat adott esetben a folyamatain.
Balázs Csaba
EPR-szakértő
SAP
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.