Válaszol a szakértő: mikor kell egy startupnak vállalatirányítási rendszert bevezetnie?

2018. 12. 06., 17:05

A kérdésre Balázs Csaba, az SAP Hungary Kft. ERP-szakértője válaszol.

Egy induló vállalkozást egyszerű irányítani, a folyamatokat akár egy ember is képes áttekinteni. A „kézi vezérlés” vagy mikromanagement idején átlátható a startup működése, sőt, ha van 1–2 olyan beosztott, aki odaadásával, lojalitásával, tudásával, rátermettségével segít, minden észben tartható, menedzselhető.

Elérkezik azonban az idő – nem feltétlenül egy konkrét időpont –, amikor valami megváltozik, a dolgok már nem mennek olyan olajozottan, kezd eluralkodni a fejetlenség. A startup tulajdonosainak vagy vezetőinek ilyenkor fel kell ismerniük, hogy változtatni kell, alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

Ez az a pillanat, amikor szükségünk lehet egy digitális rendező eszközre, vállalatirányitási rendszerre (ERP). Erre több intő jel is utalhat. Ilyen lehet például, ha:

  • egyre több ember foglalkozik a megnövekedett adminisztrációval;
  • lassul az értékesítési ciklus: az értékesítők leterheltebbek, egyszerre több dologgal kell foglalkozniuk, gyakoribbak a késések, előfordul, hogy bizonyos ügyekről megfeledkeznek.
  • Ennek következtében csökken az ügyfélmegtartó képesség: egyre több a reklamáló, elégedetlen, nem visszatérő ügyfél.
  • Növekszik a kintlévőség, amelyet egyre nehezebb kezelni.
  • Növekszik a készletszint: a szervezet nem tudja már átlátni, hogy mit rendelt meg és mit nem, hogy mi a helyzet az úton lévő készlettel, gyakran biztosabbnak tűnik megrendelni valamit még akkor is, ha van készleten, de nem találja a raktáros vagy rápakoltak valamit a raktárban.
  • Csökken a piaci bizalom: a működési gondokkal, elégedetlen ügyfelekkel rendelkező cég híre gyorsan terjed, negatív megítéléseket kap a közösségi médiában, és a nagyobb szállítók is kezdenek rossz szemmel nézni rá.

Egy ERP-rendszer képes akár 10–20-szorosára növelni a tranzakciók kezelési sebességét, nem is beszélve a gyors visszakeresési és áttekintési lehetőségekről. A megnövekedett dokumentumszám a könyvelőnek is gondot okoz (főleg ha „külsősként” dolgozik). Ezen segít a korszerű ERP-rendszerek automatikus, előreprogramozott könyvelő motorja, amely a háttérkönyveléseket, illetve az adóhivatal számára a valós idejű adatküldéseket (on-line számlázás) is elvégzi, az eredményeket pedig nyilvántartja.

Több jel utalhat arra, hogy a HR területen is fejleszteni kell. Ezek közé tartozik:

  • Növekszik a munkahelyi feszültség: ennek oka lehet a nagyobb leterheltség, a sikertelenség, a kudarcba fulladt ügyek vagy az elégedetlen ügyfelek.
  • „Kulcsemberek” jelennek meg: a növekvő gondok, illetve a növekvő, nem kezelt leterheltség hatására egyes alkalmazottak kulcsszereplővé válnak a vállalaton belül. Ők tudják, hogy hol, mi van a raktárban, hogy milyen problémát miként kell kezelni. Egy ilyen „kulcsfigura” távozása tragikus következményekkel járhat, ha pedig marad, akkor a változás legnagyobb kerékkötőjévé válhat, hiszen attól félnek, hogy elveszíti különleges helyzetét.
  • Növekszik a fluktuáció: a megnövekedett terhelés, a kaotikus üzleti folyamatok miatt egyre több kollégának „lesz elege” és megy el máshova. A kiesett munkaerő pótlása nem egyszerű és nem is olcsó feladat.

Egy cég működéséhez szabott ERP-rendszer alkalmazása lehetőséget teremt a dolgozók gyorsabb integrálására, a hibamentes munkavégzésre és persze az egyéni teljesítmények szelektált mérésére is. Az ERP-rendszerek közül célszerű olyat választani, amely szélesebb körben ismert: az, hogy a programot fejlesztő cég 2-5 év múlva is rendelkezésünkre álljon, legalább olyan fontos, mint a megoldás költsége.

A vállalati működés egy jól bevezetett ERP-rendszer esetében lehetőséget teremt új tulajdonosi, piaci igények megvalósítására is. Az implementálás természetesen nem azt jelenti, hogy a rendszer szolgai módon követi a startupként kiagyalt egyszerű működési modellt a nagyobbra nőtt vállalkozás esetében is, hanem azt, hogy általánosan használt, bevált működési sztenderdek mentén maga a cég is változtat adott esetben a folyamatain.

 

Balázs Csaba
EPR-szakértő
SAP

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS